Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 maj 2020 22:00

Jag har inget förtroende för oljebolag... De tar bara så mycket betalt som de möjligen kan. De hyser ingen omtänksamhet. Sänker vi skatten så höjer de priset, det är i varje fall vad jag hade gjort, om jag handlade med olja.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 maj 2020 22:08

Pilatus

Du vet ofta så kostar det någonting att delta på en marknad, tom på loppis behöver man betala för en bordsplats... Inte mer än rätt att beskatta energibolagen som styr och ställer..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 maj 2020 22:35

Pilatus skrev:After standing down from launch on Wednesday May 27, SpaceX is now targeting Saturday, May 30 for Falcon 9’s launch of Crew Dragon’s second demonstration (Demo-2) mission from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. This test flight with NASA astronauts Bob Behnken and Doug Hurley on board the Dragon spacecraft will return human spaceflight to the United States.


Gick ju bra. Coolt med hastighetsmätaren, man inser att det är tryck i grejerna. Och bra TV produktion.

Men dramaturgin var bättre förr. Publik, bild på raketmotorn vid takeoff. Och osexigare rymdkontroll har jag inte sett. Såg lite fjolligt ut. Lät lite oproffsigt att räkna ner till 0. De skall sluta vid 5 och säga ignitions running eller nåt sånt, det minns jag från då.

Men men, man får väl kolla när de skall parkera uppe vid ISS. Finns den nån ryss med lite vodka åt dem då de kommer upp?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 maj 2020 22:35

klorofyll skrev:Jag har inget förtroende för oljebolag... De tar bara så mycket betalt som de möjligen kan. De hyser ingen omtänksamhet. Sänker vi skatten så höjer de priset, det är i varje fall vad jag hade gjort, om jag handlade med olja.

Men var det inte miljön som var anledningen till det ohemula skattetrycket på bensin? Temperaturen i världen skulle sänkas genom att alla transporter i Sverige kunde hejdas och flygplatser bli totalt olönsamma. Hur mycket har temperaturen kunnat sänkas enligt dina beräkningar, klorofyll?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 31 maj 2020 00:06

Att koppla bort och inte bry sig har jag aldrig tyckt varit särskilt svårt.

Men i stunder då jag väljer att faktiskt bry mig, ibland kan upplevas som ganska otacksamt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 09:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag har inget förtroende för oljebolag... De tar bara så mycket betalt som de möjligen kan. De hyser ingen omtänksamhet. Sänker vi skatten så höjer de priset, det är i varje fall vad jag hade gjort, om jag handlade med olja.

Men var det inte miljön som var anledningen till det ohemula skattetrycket på bensin?

Inte för mig.

Pilatus skrev:Temperaturen i världen skulle sänkas genom att alla transporter i Sverige kunde hejdas och flygplatser bli totalt olönsamma.

Men det är ju mycket mat exempelvis som transporteras fram och tillbaks över hela världen innan de säljs på marknaden. För 100 år sedan så var det nog relativt dyrare med långa transporter.

Pilatus skrev:Hur mycket har temperaturen kunnat sänkas enligt dina beräkningar, klorofyll?

Jag tror inte att ansträngningarna är förgäves... Om man inte hade gjort någonting så hade nog debatten varit sämre och debatten får företag att prestera i miljömässig riktning. Klimatförändringarna är ett problem.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2020 09:58

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Temperaturen i världen skulle sänkas genom att alla transporter i Sverige kunde hejdas och flygplatser bli totalt olönsamma.

Men det är ju mycket mat exempelvis som transporteras fram och tillbaks över hela världen innan de säljs på marknaden. För 100 år sedan så var det nog relativt dyrare med långa transporter.

För hundra år sedan orkade vi fortfarande producera den man vi behövde. Numera måste överlåta produktion och transporter på stora multinationella företag. Kanske är det tur att de finns då vi inte ens gitter plocka bär och svamp som växer i våra marker. Vi tvingas importera arbetskraft från avlägsna hörn i världen.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 12:10

rekoj skrev:Att koppla bort och inte bry sig har jag aldrig tyckt varit särskilt svårt.

Men i stunder då jag väljer att faktiskt bry mig, ibland kan upplevas som ganska otacksamt.


Ja, jag försöker härda mig... Det man inte bryr sig om brukar sällan vara ett problem. Så frågan blir väl ifall man vill bli härdad med chans på något bättre, eller helt enkelt undvika risken genom att inte bry sig alls...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 12:20

Pilatus skrev:För hundra år sedan orkade vi fortfarande producera den man vi behövde.

Det skulle inte förvåna mig om bilen är den sämsta uppfinningen, när det kommer till att förslöa människor... Det är inte bara det att bilen transporterar oss långa sträckor på kort tid... Bilen skapar dessutom avstånd mellan A och B, för vi kanske väljer en mataffär som ligger längre bort på grund av stort utbud, medan den lokala matbutiken får stänga igen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2020 12:28

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Att koppla bort och inte bry sig har jag aldrig tyckt varit särskilt svårt. Men i stunder då jag väljer att faktiskt bry mig, ibland kan upplevas som ganska otacksamt.

Det man inte bryr sig om brukar sällan vara ett problem. ... eller helt enkelt undvika risken genom att inte bry sig alls...

Du påminner om Gustaf Fröding dikt

Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter i guld och pengar
Jag skiter i flickornas längtande famn
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt
Men kunde jag skita pengar och guld
Jag skulle betala all min skuld
Då skulle jag sluta arbeta och slita
Då skulle jag bara sitta och skita
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 31 maj 2020 13:02

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Att koppla bort och inte bry sig har jag aldrig tyckt varit särskilt svårt. Men i stunder då jag väljer att faktiskt bry mig, ibland kan upplevas som ganska otacksamt.

Det man inte bryr sig om brukar sällan vara ett problem. ... eller helt enkelt undvika risken genom att inte bry sig alls...

Du påminner om Gustaf Fröding dikt

Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter i guld och pengar
Jag skiter i flickornas längtande famn
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt
Men kunde jag skita pengar och guld
Jag skulle betala all min skuld
Då skulle jag sluta arbeta och slita
Då skulle jag bara sitta och skita


Den dikten var inte illa pinkad!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 15:34

rekoj skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det man inte bryr sig om brukar sällan vara ett problem. ... eller helt enkelt undvika risken genom att inte bry sig alls...

Du påminner om Gustaf Fröding dikt

Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter i guld och pengar
Jag skiter i flickornas längtande famn
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt
Men kunde jag skita pengar och guld
Jag skulle betala all min skuld
Då skulle jag sluta arbeta och slita
Då skulle jag bara sitta och skita


Den dikten var inte illa pinkad!

Mmm men vet ni att jag tror att man kan bry sig om något (utan att vara medveten därom) fast man tror sig bry sig om något helt annat... Komplicerat. Dvs att bry sig behöver inte vara något man är medveten om...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 31 maj 2020 15:57

klorofyll skrev:Mmm men vet ni att jag tror att man kan bry sig om något (utan att vara medveten därom) fast man tror sig bry sig om något helt annat... Komplicerat. Dvs att bry sig behöver inte vara något man är medveten om...

Men Gustaf Fröding var medveten om att han sket i allt! Åtminstone då han skrev dikten. Han var tidvis mycket sjuk.

Du får bestämma dig klorofyll, huruvida du bryr dig om någon skulle du tydligt erfara. Om jag bryr mig om någon så vill jag veta hur denne person har det, om allt är bra. Om personen lyckats hålla sig ifrån covid-19 och annat elände. Om det finns möjlighet att utveckla kontakten och mycket annat. Man blir engagerad med sina känslor och tankar.

Har det aldrig hänt dig, klorofyll?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 16:35

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Mmm men vet ni att jag tror att man kan bry sig om något (utan att vara medveten därom) fast man tror sig bry sig om något helt annat... Komplicerat. Dvs att bry sig behöver inte vara något man är medveten om...

Men Gustaf Fröding var medveten om att han sket i allt! Åtminstone då han skrev dikten. Han var tidvis mycket sjuk.

Du får bestämma dig klorofyll, huruvida du bryr dig om någon skulle du tydligt erfara. Om jag bryr mig om någon så vill jag veta hur denne person har det, om allt är bra. Om personen lyckats hålla sig ifrån covid-19 och annat elände. Om det finns möjlighet att utveckla kontakten och mycket annat. Man blir engagerad med sina känslor och tankar.

Har det aldrig hänt dig, klorofyll?

Jag tror det...

Jag gillar ditt språk!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2020 17:06

En del saker som man bryr sig om begränsas i tid, andra saker man bryr sig om är för evigt...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster