Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 03 jun 2020 08:10

klorofyll skrev:Ok Pilatus, här kommer lite substans: Jag upplever det som att kvinnor är experter på indirekt bevisföring... Det är bara så dom tänker... Bara något som slog mig idag.

Kan du förklara? Det här lät intressant. Vet knappt vad indirekt bevisföring är. Men har en rik erfarenhet av att vara föremål för kvinnlig övertalning och argumentation. Eller snarare matcher i det...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 03 jun 2020 08:19

klorofyll skrev:En annan sak. Människor som är narcissister... De är inga sociala varelser. De har gott om fördommar och när dessa bekräftas så tar de ett steg tillbaka...

Jag tror det är lite fel tänk att se människor som narcissister eller inte. Tror du måste gå steget längre och se varför människor uttrycker sig/inte uttrycker sig som narcissister. Det ligger oerhört mycket psykologi bakom. Får nog säga att jag själv är rätt mycket en narcissist, men har en dotter som är totalt självförintande i alla sina kommentarer om sig själv.

I mitt fall har jag fötts med en dålig uppsättning spegelneuroner. Och jag trivs inte i sociala sammanhang. Och av naturen så är jag fokuserad på mig själv. En bit åt det autistiska hållet. Sedan har jag erfarenheter i min uppväxt som inte är av det salongsmässiga slaget, och mina fysiska företräden gjorde mig rätt opopulär som tonåring och jag var mycket ensam, något som stimulerar inåtvändheten. Något som ändrades radikalt då jag kom in i 20-25 årsåldern av olika skäl. Då jag plötsligt blev snygg fick jag också uppmärksamhet. Det gav väl i och för sig näring till narcissisten, att se sig själv i spegeln och gilla det man såg var fantastiskt, men samtidigt blev man mer uppmärksam på andra då de gav en uppmärksamhet.

Jag tror ofta att antinarcissisten är en människa som fötts med många spegelneuroner och ett utåtriktat sätt. Det gör inte de här människorna "godare", de följer mycket sin natur. Och sen är det för alla en smet av omständigheter som gör hur man förhåller sig till sig själv och andra.

Låter det troligt, Klorofyll?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2020 12:57

Anders skrev:Jag tror ofta att antinarcissisten är en människa som fötts med många spegelneuroner och ett utåtriktat sätt. Det gör inte de här människorna "godare", de följer mycket sin natur.

Jag tror inte att narcissism är något man föds i, det cementeras under livet, kanske tidigt, men jag tror att en narcissist kan bli fri från sitt sjukliga tillstånd. Jag tror att narcissism är att vara omoralisk.. Annars hade det inte varit negativt att ha, eller? Kanske är det inte trendigt att bete sig på ett bra sätt... Kanske är det just det... Eller har aldrig varit..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2020 14:42

Man kan inte misslyckas om man försöker. Om man läser om "stjärnor" så är det ju just attityden de hade innan de blev stora som inger respekt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2020 19:41

klorofyll skrev:Jag tror inte att narcissism är något man föds i,

Sigmund Freud menade att narcissismen var något medfött. I den skolans efterföljd argumenterade Heinz Kohut för att narcissism bottnade i att personen som barn inte fått inre och yttre trygghetsbehov tillgodosedda, till exempel att föräldrarna saknade empatisk förmåga. Se Johansson, Thomas. Narcissism, fragmentering och ontologisk trygghet. (1994)
klorofyll skrev:... jag tror att en narcissist kan bli fri från sitt sjukliga tillstånd. Jag tror att narcissism är att vara omoralisk..

Om det är en sjukdom kan det omöjligen vara något omoraliskt. Det skulle ju vara detsamma som att ett benbrott berodde på ett skändligt och omoraliskt beteende.

Om den självcentrerade undviker att inleda varje mening med "jag" så är det ett steg i rätt riktning. Intresset bör riktas på sådant som befinner sig utanför jagets lilla cirkel. Det blir intressantare att möta en människa som har något fler intressen.

Bild
Tuvstarr
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2020 23:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... jag tror att en narcissist kan bli fri från sitt sjukliga tillstånd. Jag tror att narcissism är att vara omoralisk..

Om det är en sjukdom kan det omöjligen vara något omoraliskt. Det skulle ju vara detsamma som att ett benbrott berodde på ett skändligt och omoraliskt beteende.

Gör du det inte lite enkelt för dig nu? Är narcissism sjukligt eller är det omoraliskt? Vill du verkligen att det ska vara antingen eller?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2020 23:28

Pilatus skrev:Sigmund Freud menade att narcissismen var något medfött. I den skolans efterföljd argumenterade Heinz Kohut för att narcissism bottnade i att personen som barn inte fått inre och yttre trygghetsbehov tillgodosedda, till exempel att föräldrarna saknade empatisk förmåga. Se Johansson, Thomas. Narcissism, fragmentering och ontologisk trygghet. (1994)

Hänger detta ihop?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2020 23:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om det är en sjukdom kan det omöjligen vara något omoraliskt. Det skulle ju vara detsamma som att ett benbrott berodde på ett skändligt och omoraliskt beteende.

Gör du det inte lite enkelt för dig nu? Är narcissism sjukligt eller är det omoraliskt? Vill du verkligen att det ska vara antingen eller?

Sjukdom utesluter skuld. Numera betraktar många även alkoholism som en sjukdom, trots att alla vet att alkoholist blir man genom att man dricker för mycket alkoholhaltiga drycker - man blir sjuk till sist. Narcissism kan i vissa fall anses vara sjukligt (psykiatrisk bedömning) och kan därmed inte ha med moraliskt belastande beteende att göra. Det finns antagligen ingen som önskar sig en narcissistisk personlighetsstörning, så populärt är det inte om du jämför med ett mer altruistiskt sätt att vara.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2020 23:49

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sigmund Freud menade att narcissismen var något medfött. I den skolans efterföljd argumenterade Heinz Kohut för att narcissism bottnade i att personen som barn inte fått inre och yttre trygghetsbehov tillgodosedda, till exempel att föräldrarna saknade empatisk förmåga. Se Johansson, Thomas. Narcissism, fragmentering och ontologisk trygghet. (1994)

Hänger detta ihop?

Kohut var psykoanalytiker men kom att ifrågasätta en del gamla doktriner, så i den psykoanalytiska skolans efterföljd argumenterade Heinz Kohut ... Det hänger ihop, men är inte detsamma som Freud lärde.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 04 jun 2020 08:19

Är ni alldeles säkra på att narcissism kan reduceras till något enkelt och att det är alltigenom fel, Klorofyll och Pilatus?

Tror inte för en sekund på att det som svepande kallas Narcissism huvudsakligen skulle bero på uppväxt, mammas kramar osv. Jag ser väldigt mycket medfött då jag ser de i min omgivning som är extroverta eller introverta. Och introvert associeras väldigt mycket med Narcissism. Inte konstigt. Eftersom man som född introvert har ett stort fokus på sig själv. Men även medfödd Psykopati och liknande.

Och tar vi det här med kontakt med föräldrar så verkar ett överdrivet pjoskande med ungar också skapa tämligen narcisistiska individer.

Balans mellan god kontakt med sig själv och med omgivningen tror jag är vad doktorn ordinerar.

Här gör den akademiska vänstern inte mycket gott.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jun 2020 10:11

Anders skrev:Är ni alldeles säkra på att narcissism kan reduceras till något enkelt och att det är alltigenom fel, Klorofyll och Pilatus?

Kanske drar vi det här resonemanget åt litet olika håll. Psykoanalytikerna teoretiserade om personlighetsutvecklingens dynamik. Att det handlar om en broms i utvecklingen, att en person inte kommer vidare och förstår sig vara en bland andra.

Upprinnelsen från min sida var klorofylls frekventa användning av "jag". Därifrån drar jag inga slutsatser om vare sig Freud eller annan psykiatrisk bedömning. Det var en helt ytlig betraktelse. Behavioristisk kanske, att vara narcissist (i social mening) är att (litet för ofta) utgå från sitt eget tyckande, att jaget ofta skymmer omgivningen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 04 jun 2020 10:31

Pilatus skrev:
Anders skrev:Är ni alldeles säkra på att narcissism kan reduceras till något enkelt och att det är alltigenom fel, Klorofyll och Pilatus?

Kanske drar vi det här resonemanget åt litet olika håll. Psykoanalytikerna teoretiserade om personlighetsutvecklingens dynamik. Att det handlar om en broms i utvecklingen, att en person inte kommer vidare och förstår sig vara en bland andra.

Upprinnelsen från min sida var klorofylls frekventa användning av "jag". Därifrån drar jag inga slutsatser om vare sig Freud eller annan psykiatrisk bedömning. Det var en helt ytlig betraktelse. Behavioristisk kanske, att vara narcissist (i social mening) är att (litet för ofta) utgå från sitt eget tyckande, att jaget ofta skymmer omgivningen.

Narcissus var snarare bedagad av sig själv än fokuserad på sig själv. I det ryms sannerligen att sätta stor tilltro till de egna slutsatserna. En vacker själ i en vacker kropp. Skulle nog tro att en som förstår sig vara en bland de andra, och anses av något skäl attraktiv och får komplimanger och överdriven uppmärksamhet kan få väl så god fart på sin hybris som någon annan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 jun 2020 11:06

Anders skrev:Narcissus var snarare bedagad av sig själv än fokuserad på sig själv. I det ryms sannerligen att sätta stor tilltro till de egna slutsatserna. En vacker själ i en vacker kropp. Skulle nog tro att en som förstår sig vara en bland de andra, och anses av något skäl attraktiv och får komplimanger och överdriven uppmärksamhet kan få väl så god fart på sin hybris som någon annan.

Det finns säkert skillnader i tolkningen av begreppet. Men om vi söker en förklaring så har Freuds dynamiska utvecklingslära en poäng. Alla barn är på ett visst stadium narcissister. Ett trauma kan leda till regression, en återgång till en tidigare utvecklingsnivå.

Ser vi det mer vardagligt så framstår narcissisten som en aning innesluten. Det är till en viss grad försvarbart att utgå från sina egna bedömningar. Men om det utesluter referenser utanför vad vi själva anser oss förstå, så tillförs ju aldrig något nytt. Det blir en barriär mot ny kunskap, trots en viss insikt om att hållningen blir begränsande. Jag har svårt att tro att någon professor är narcissist.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 04 jun 2020 11:12

Pilatus skrev:
Anders skrev:Narcissus var snarare bedagad av sig själv än fokuserad på sig själv. I det ryms sannerligen att sätta stor tilltro till de egna slutsatserna. En vacker själ i en vacker kropp. Skulle nog tro att en som förstår sig vara en bland de andra, och anses av något skäl attraktiv och får komplimanger och överdriven uppmärksamhet kan få väl så god fart på sin hybris som någon annan.

Det finns säkert skillnader i tolkningen av begreppet. Men om vi söker en förklaring så har Freuds dynamiska utvecklingslära en poäng. Alla barn är på ett visst stadium narcissister. Ett trauma kan leda till regression, en återgång till en tidigare utvecklingsnivå.

Ser vi det mer vardagligt så framstår narcissisten som en aning innesluten. Det är till en viss grad försvarbart att utgå från sina egna bedömningar. Men om det utesluter referenser utanför vad vi själva anser oss förstå, så tillförs ju aldrig något nytt. Det blir en barriär mot ny kunskap, trots en viss insikt om att hållningen blir begränsande. Jag har svårt att tro att någon professor är narcissist.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissism

Här får man ju inte bilden av någon som är direkt innesluten... Har en del Professorer i utökade bekantskapskretsen som nu kastad i Universitetsstadens akademiska kvarter, och jag skulle nog påstå att de inte är mindre imponerade av sin egen förmåga än andra... Just professorer tror jag snarare definitivt ligger i riskzonen. Trots att de oftast inte är navelskådande. Visst, de kan ta till sig kunskap, men försök rubba deras version av kunskapen... även den som inte är evidensbelagd. Lyssna på Filosofiprofessorer på radio. De vet vääldigt väl vad som är rätt och fel politiskt. Jag har faktiskt lite intressanta diskussioner med en välkänd filosofiprofessor om det här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 jun 2020 11:56

Pilatus skrev:Att det handlar om en broms i utvecklingen, att en person inte kommer vidare och förstår sig vara en bland andra.

Har väl haft lite svårigheter med det... å andra sidan upplever jag att andra (inte just ni) har liknande problem som de inte är medvetna om (normala människor).
Pilatus skrev:Upprinnelsen från min sida var klorofylls frekventa användning av "jag".

Vet inte vad det beror på, men det tyder ju iaf på att kontakten med andra är bristfällig.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster