Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 27 jun 2020 12:03

Jag har bara varit i psykosliknande tillstånd en gång. Jag insåg det för mig själv, och jag försökte då repetera allt jag kunde om Pierre Bourdieu, för det var åtminstone något med verklighetsförankring tänkte jag, och har jag koll på det är jag åtminstone inte helt från vettet. Sen träffade jag en kompis och jag pratade om diverse mystiska saker, men jag tror nog hon knappt reagerade på det - för henne var det nog mer som en del av vardagen att känna sig alienerad från det mesta.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 13:28

lynx skrev:Jag är rädd för min nästa psykos om jag får en.

Varför skulle du få en psykos?
Varför är du rädd för att få en psykos?
Själv är jag övermedicinerad...
Har inga biverkningar och inga skov.
Rädsla kan man ha utan anledning.
Arbeta bort din rädsla, långsamt och
metodiskt, det har jag till viss del gjort.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 27 jun 2020 15:58

Tack. Det enda jag är riktigt bra på att älska och det återstår väl att se vilka som älskar mig. Jag är inte på det klara med min livsuppgift. Nu hör jag i huvudet när jag anat mitt motiv. Det låter som en sång, får googla på det.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 27 jun 2020 16:05

Den här det. Nu får jag rysningar. Vad händer?!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 27 jun 2020 16:16

lynx skrev:Tack. Det enda jag är riktigt bra på att älska och det återstår väl att se vilka som älskar mig. Jag är inte på det klara med min livsuppgift. Nu hör jag i huvudet när jag anat mitt motiv. Det låter som en sång, får googla på det.

Men det är inte det sämsta! Själv är jag av födsel helt värdelös på det, är ingen jävel på kärlek :(
Det fattas mig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 16:56

Pilatus skrev:
Anders skrev:Nu är faktiskt inte bara farligt avfall och härdsmältor, de är av någon anledning ganska dyra. Det finska har dragit över budget något väldigt. Man tycker de borde lärt sig att bygga kärnkraftverken billigt vid det här laget.

Moderna kärnkraftverk är åtskilligt effektivare då det gäller att tillvarata bränslets energi. Forskare världen över utvecklar små reaktorer som ska kunna utnyttja kärnbränslet 100 gånger mer effektivt genom att återanvända det gång på gång. Även uttjänt kärnbränsle från dagens reaktorer kan användas. Det avfall som till sist återstår är oskadligt efter 1 000 års slutförvar. Målet är att reaktorerna dessutom ska kunna serieproduceras billigt i fabrik och skeppas ut över världen, redo att tas i drift. Ref. Janne Wallenius, professor i reaktorfysik på KTH

Är det inte snarare 100 000 år tills avfallet blir ofarligt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 17:03

lynx skrev:Det enda jag är riktigt bra på att älska och det återstår väl att se vilka som älskar mig.

Det enda jag är riktigt bra på är att arbeta och om dom inte anställer mig... har inte tänkt så långt. Jag stör mig inte på oordning... Då har jag något att göra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 18:59

lynx skrev:och det återstår väl att se vilka som älskar mig.

De som inte älskar dig/inte tycker om dig, de lär ju få problem... Minst sagt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 19:04

Jag kanske har tolkat Buddhismen fel, men det är inget för mig. Varför måste en buddhist vara så vis?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 19:07

lynx skrev:Jag är inte på det klara med min livsuppgift.

Intressant... Hur tänker du?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 27 jun 2020 21:31

Mina chefer kanske tror att de är bra, och på många sätt är de bra, men de har lite storhetsvansinne, man känner sig som blott arbetskraft... Trots chefernas goda sidor. Är det kanske det ultimata förhållandet på en arbetsplats? Cheferna saknar inte moral, tvärt om, på många sätt. Men om enbart sådana chefstyper hade jobbat i grupp, så hade inget fungerat...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 28 jun 2020 19:01

Oftast så har motgången mycket lite att göra med tid och rum.. men mer om tankar som är cementerade...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 jun 2020 19:26

klorofyll skrev:Oftast så har motgången mycket lite att göra med tid och rum.. men mer om tankar som är cementerade...

Jordbävningen vid Tohoku den 11 mars 2011.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 28 jun 2020 20:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Oftast så har motgången mycket lite att göra med tid och rum.. men mer om tankar som är cementerade...

Jordbävningen vid Tohoku den 11 mars 2011.

Jo, men håll ändå med om att vår känsla av odödlighet också är en tanke... Och om man räknar upp alla andra positiva saker som påverkar våra liv, utan att vi tänker på det, så går det nog jämt upp eller rinner över. Men jag är inte Buddhist.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 28 jun 2020 20:28

klorofyll skrev:Mina chefer kanske tror att de är bra, och på många sätt är de bra, men de har lite storhetsvansinne, man känner sig som blott arbetskraft... Trots chefernas goda sidor. Är det kanske det ultimata förhållandet på en arbetsplats? Cheferna saknar inte moral, tvärt om, på många sätt. Men om enbart sådana chefstyper hade jobbat i grupp, så hade inget fungerat...

Du får cheferna att låta som en art av människor. Det är ett jobb. Jag har varit chef lite till och från vissa år. Det är en roll man ikläder sig. Man kan inte låta känslorna spira helt fritt, du företräder företaget mot de anställda. Och de anställda mot företaget. Och har hand om de människor som jobbar för dig. Det påminner väldigt mycket om att vara förälder. Jag är inte född pappa. Långt därifrån, framför allt inte småbarnspappa. Men jag fick ikläda mig den rollen och göra den, och göra den bra.

Nu är jag inte chef, det var många år sen jag var det. Och nu är mitt ansvar framförallt en uppgift, en sak. Naturligtvis i samarbete med andra, men mitt jobb var du mycket mer med människor. Undrar om någon som jobbar med människor kan "vara sig själv".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster