Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 jun 2020 22:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jordbävningen vid Tohoku den 11 mars 2011.

Jo, men håll ändå med om att vår känsla av odödlighet också är en tanke...

Jordbävningen som inträffade utanför kusten var den fjärde mest kraftfulla som någonsin registrerats. Magnituden på 9,0 var tillräcklig för att förskjuta jordens rotationsaxel med 17 centimeter. En månad efter tsunamin vid Fukushima valde man att klassificera olyckan till nivå 7, den högsta nivån. Läget i dag: radioaktivt avfall, förbjudna zoner och döende samhällen. Tillsammans skördade dessa katastrofer omkring 16 000 liv.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 29 jun 2020 13:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jordbävningen vid Tohoku den 11 mars 2011.

Jo, men håll ändå med om att vår känsla av odödlighet också är en tanke...

Jordbävningen som inträffade utanför kusten var den fjärde mest kraftfulla som någonsin registrerats. Magnituden på 9,0 var tillräcklig för att förskjuta jordens rotationsaxel med 17 centimeter. En månad efter tsunamin vid Fukushima valde man att klassificera olyckan till nivå 7, den högsta nivån. Läget i dag: radioaktivt avfall, förbjudna zoner och döende samhällen. Tillsammans skördade dessa katastrofer omkring 16 000 liv.

Och en Tsunami några år tidigare var inte mycket svagare eller bättre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 13:36

klorofyll skrev:
lynx skrev:och det återstår väl att se vilka som älskar mig.

De som inte älskar dig/inte tycker om dig, de lär ju få problem... Minst sagt.

Varför då? Jag är bara en av många i kärlekens tjänst.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 13:38

klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag är inte på det klara med min livsuppgift.

Intressant... Hur tänker du?

Jag vet inte fullkomligt vad min livsuppgift är. Vet du din? Jag måste jobba lite på mina rädslor iaf. Kanske lita fullt ut på Skaparen. Jag kan nog tvivla ibland.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2020 18:05

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag är inte på det klara med min livsuppgift.

Intressant... Hur tänker du?

Jag vet inte fullkomligt vad min livsuppgift är. Vet du din? Jag måste jobba lite på mina rädslor iaf. Kanske lita fullt ut på Skaparen. Jag kan nog tvivla ibland.

Är det tvunget att ha en livsuppgift? Låter lite tråkigt, som en tvångströja. Jag har aldrig haft ett övergripande mål med mitt mål, istället har jag låtit spontaniteten råda.
Beror säkert på att i mitt fall hade jag ingen att rådfråga när jag var ung. Invandrare, arbetarfamilj, ingen i släkten hade tagit studenten.
Jag var som August Strindberg! Full med aversion mot överklassen som glassade med obefintlig begåvning.....medan jag och August fick kämpa till oss allt med råge.
Jag hatar klassamhället där många orättvist aldrig får chansen medan många obegåvade surfar på räkmacka pga bakgrund trots klen begåvning.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 18:38

Du reagerar på orättvisorna och inte bara för din egen skull. Jag vet inte vad din livsuppgift är? Kanske närma dig Skaparen? Jag ska inte tjatpredika, men varför inte sitta i en kyrka en stund? Jag har kbt:at bort min rädsla för Thorsten Flinck nu. Det är bara när han har dragit i sig väldigt mycket substanser som jag blir lite rädd. Så nu kan jag älska honom och Du är älskad!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jun 2020 18:47

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag är inte på det klara med min livsuppgift.

Intressant... Hur tänker du?

Jag vet inte fullkomligt vad min livsuppgift är. Vet du din? Jag måste jobba lite på mina rädslor iaf. Kanske lita fullt ut på Skaparen. Jag kan nog tvivla ibland.

Egentligen så är det nog inte så komplicerat... Vilka egenskaper uppskattar jag?

Sedan praktiserar man det mot de som råkar komma i ens väg...

Mitt nyårslöfte har varit detsamma sedan 2013...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2020 18:52

lynx skrev:Du reagerar på orättvisorna och inte bara för din egen skull. Jag vet inte vad din livsuppgift är? Kanske närma dig Skaparen? Jag ska inte tjatpredika, men varför inte sitta i en kyrka en stund? Jag har kbt:at bort min rädsla för Thorsten Flinck nu. Det är bara när han har dragit i sig väldigt mycket substanser som jag blir lite rädd. Så nu kan jag älska honom och Du är älskad!

Skaparen existerar inte för mej.
Jag är mer bekymrad över att jag skrev "jag och August var", varför skriver jag i imperfekt, dåtid? Existerar jag inte längre?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 18:57

hakkapeliitta skrev:
lynx skrev:Du reagerar på orättvisorna och inte bara för din egen skull. Jag vet inte vad din livsuppgift är? Kanske närma dig Skaparen? Jag ska inte tjatpredika, men varför inte sitta i en kyrka en stund? Jag har kbt:at bort min rädsla för Thorsten Flinck nu. Det är bara när han har dragit i sig väldigt mycket substanser som jag blir lite rädd. Så nu kan jag älska honom och Du är älskad!

Skaparen existerar inte för mej.
Jag är mer bekymrad över att jag skrev "jag och August var", varför skriver jag i imperfekt, dåtid? Existerar jag inte längre?

Vi på forumet existerade väl inte för dig innan du kom i kontakt med oss heller?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 18:58

klorofyll skrev:
lynx skrev:
klorofyll skrev:Intressant... Hur tänker du?

Jag vet inte fullkomligt vad min livsuppgift är. Vet du din? Jag måste jobba lite på mina rädslor iaf. Kanske lita fullt ut på Skaparen. Jag kan nog tvivla ibland.

Egentligen så är det nog inte så komplicerat... Vilka egenskaper uppskattar jag?

Sedan praktiserar man det mot de som råkar komma i ens väg...

Mitt nyårslöfte har varit detsamma sedan 2013...

Vadå? Om jag får fråga?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jun 2020 18:59

hakkapeliitta skrev:Beror säkert på att i mitt fall hade jag ingen att rådfråga när jag var ung. Invandrare, arbetarfamilj, ingen i släkten hade tagit studenten.
Jag var som August Strindberg! Full med aversion mot överklassen som glassade med obefintlig begåvning.....medan jag och August fick kämpa till oss allt med råge.
Jag hatar klassamhället där många orättvist aldrig får chansen medan många obegåvade surfar på räkmacka pga bakgrund trots klen begåvning.

Men har begåvning någon status i "överklassen"?

Har inte läst Strindberg så mycket men, Tjänstekvinnans son, säger väl lite om Strindbergs problem? Klasskillnad och åldersskillnad mellan föräldrarna?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jun 2020 19:00

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag vet inte fullkomligt vad min livsuppgift är. Vet du din? Jag måste jobba lite på mina rädslor iaf. Kanske lita fullt ut på Skaparen. Jag kan nog tvivla ibland.

Egentligen så är det nog inte så komplicerat... Vilka egenskaper uppskattar jag?

Sedan praktiserar man det mot de som råkar komma i ens väg...

Mitt nyårslöfte har varit detsamma sedan 2013...

Vadå? Om jag får fråga?

En sak som jag tycker är viktigt, är typ, att man låter folk vara som dom är, om dom är bra... haha.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 19:11

Jo. Vi kanske ska vara försiktiga med att ändra varann. Men ska vi inte visa varann att det finns alternativ. Som jag var inne på kärleken genom Skaparen. Eller t ex om man har någon närstående som är farligt överviktig introducera lite nyttigare kost. Man behöver inte tjata, men ibland kanske det finns tillfällen där man måste sätta hårt mot hårt för den andres skull med kärlek som grund då.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jun 2020 19:27

lynx skrev:Jo. Vi kanske ska vara försiktiga med att ändra varann. Men ska vi inte visa varann att det finns alternativ. Som jag var inne på kärleken genom Skaparen. Eller t ex om man har någon närstående som är farligt överviktig introducera lite nyttigare kost. Man behöver inte tjata, men ibland kanske det finns tillfällen där man måste sätta hårt mot hårt för den andres skull med kärlek som grund då.

Ja absolut, låta folk vara som de är om de är bra och mår bra.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 jun 2020 19:31

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag hatar klassamhället där många orättvist aldrig får chansen medan många obegåvade surfar på räkmacka pga bakgrund trots klen begåvning.

Men har begåvning någon status i "överklassen"?

Jag tycker ändå att orättvisan regerar överallt. Utom på landet. (Skojar bara).
Bäst att inte ställa upp i några tävlingar...


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster