Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 19:44

Nu är det ju minigolf säsong för mig. Spelar alltid i sällskap, men min motspelare är alltid jag själv. Bara kul om det går bra för den/de andra ju :)
Ska pallra mig iväg och köpa ett par sommarklänningar i veckan. Det behövs! Det är så synd om män som inte kan ha det. För att inte tala om kostymnissar nu.
Vad roar ni er med i sommar? Ger ni er ut på resor?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2020 20:25

lynx skrev:Nu är det ju minigolf säsong för mig. Spelar alltid i sällskap, men min motspelare är alltid jag själv. Bara kul om det går bra för den/de andra ju :)
Ska pallra mig iväg och köpa ett par sommarklänningar i veckan. Det behövs! Det är så synd om män som inte kan ha det. För att inte tala om kostymnissar nu.
Vad roar ni er med i sommar? Ger ni er ut på resor?

Apropå minigolf. Jag har spelat minigolf max fem gånger i mitt liv.
Hände en gång att vi var ett gäng på fem pers som fick ett ryck och skulle spela (banan var i grannskapet).
Jag var helt suverän! Snackar inte skit nu. Brorsan som aldrig ger beröm sa "hur kan han vara så bra?"
Jag har bra bollkänsla + övermåtta självförtroende. Jag darrar aldrig på manschetten.
Jag var ett tag rätt usel i bordtennis, tills jag så ett japansk program i tv med karatetegelstenskrossare.
Japanare var lite mystiska med sin udda filosofi men killen som krossade stenarna sa, tänk alltid på att du redan har krossat den nedresta stenen när du slår, rikta medvetandet dit.
Grejen, tror jag, med detta synsätt är att övervinna hjärnans inlärda "du kan inte", i många liknande situationer talar hjärnan för oss inte försöka trots att den fysiska kroppen kan.
Allvarligt, jag borde ha satsat på golfkarriär och tjänat några miljoner lätt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 20:28

Det är väl inte för sent? Borde det inte vara en fördel med matematiskt tänkande ( som du har)? Jag har då ett himla bry med att valla och försöka sikta så. Samma sak med biljard, även om jag tycker det är skoj.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 20:42

Och i bowling har du nog sån kraft att de omkringstående käglorna ramlar av förskräckelse :lol: Dart eller shuffleboard kanske?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2020 21:32

lynx skrev:Och i bowling har du nog sån kraft att de omkringstående käglorna ramlar av förskräckelse :lol: Dart eller shuffleboard kanske?

Du gissar bra, jag var även halvduktig i bowling.
Som 16 - 17 åring spelade jag mycket bowling på nyöppnade Frölunda Bowling som huserade på Frölunda Torg.
Särskilt duktig var jag inte men jag hade en svensk kompis som sedermera blev Svensk Mästare i bowling.
Men sporten var rätt dyr. Specialskor, egen klot, rätt kläder.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 21:39

Vad är rätt kläder för bowling? Jag har alltid haft det jag har haft på mig under dagen, ja förutom skorna då. Gillar skorna! Skulle lätt kunna ha på mig sådana till det jag har nu, men det kanske man inte får? Jag har aldrig sett någon med bowlingskor ute.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 22:29

klorofyll skrev:Jag kanske har tolkat Buddhismen fel, men det är inget för mig. Varför måste en buddhist vara så vis?

Det är väl bra? Att det finns så många visa, lugnande citat?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 jun 2020 22:33

lynx skrev:Vad är rätt kläder för bowling? Jag har alltid haft det jag har haft på mig under dagen, ja förutom skorna då. Gillar skorna! Skulle lätt kunna ha på mig sådana till det jag har nu, men det kanske man inte får? Jag har aldrig sett någon med bowlingskor ute.

Behövs inte alltid rätt kläder. Det inofficiella världsrekordet på 10000 meter innehavs av en finsk potatisbonde.
Vad hände? Snubben var på potatisåkern och kollade klockan, 20 minuter tills systembolaget stänger!
Han fick panik och bråttom, slängde ifrån sej gaffeln och började springa, EN jävla sekund innan stängning greppade han handtaget.
Otroligt strongt gjort med gummistövlarna på och blåställ på sej.
Rekordet är inofficiellt, han vill vara anonym. Låt oss respektera detta.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 22:35

:lol: Är det sant? Vill du ringa och prata en stund, Hakka?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 jun 2020 23:32

klorofyll skrev:Ja absolut, låta folk vara som de är om de är bra och mår bra.


Först vill jag säga att jag inte har något problem med om någon puffar en holk eller dricker några glas vin eller öl. Och de kan vara jättefina människor!

Knarkaren mår bra av en sil enligt egen utsago. Efter hand krävs fler silar för att nå samma effekt. Många gånger sker samma sak med alkohol, toleransen ökas.

Sverige och ,jag har för mig, Kanada (som ensamma länder) finns LVM ( lagen om vård av missbrukare)(korrigera mig om jag har fel).

Jag pratade med någon som var intagen på det. Hon hade inga planer på att sluta. De bodde ute på landet och i skogspartier placerades grejer ut. De testades inte eller visiterades inte när de varit iväg till stan. De testades inte heller efter helgpermissioner då många söp till det. Det är ju märkligt, men sker behandlingen inte frivilligt, vad kan man förvänta sig? Det är dyrt för samhället, det här. De ofrivilliga patienterna har väldigt klena odds att sluta eller använda modest.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 30 jun 2020 06:00

hakkapeliitta skrev:Grejen, tror jag, med detta synsätt är att övervinna hjärnans inlärda "du kan inte", i många liknande situationer talar hjärnan för oss inte försöka trots att den fysiska kroppen kan.

Pavlos hundar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pavlovs_hundar

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 jun 2020 08:42

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Grejen, tror jag, med detta synsätt är att övervinna hjärnans inlärda "du kan inte", i många liknande situationer talar hjärnan för oss inte försöka trots att den fysiska kroppen kan.

Pavlos hundar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pavlovs_hundar

Det där gäller nästan än mer att hjärnan klarar saker fast andra delar av hjärnan säger att den inte kan, att det är lönlöst att försöka
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 30 jun 2020 13:17

Hur kopplas det till Pavlovs hundar?

En annan sak jag tänkte på var det ekonomiska stöd artister kan söka nu i coronatider. Jill Johnsson beviljades 50 000 kronor och är god för tio miljoner. Med en sådan förmögenhet kanske hon borde tänka på sina kollegor som är i verkliga ekonomiska bryderier. Det glädjer mig att Nanne Grönvall betalade tillbaka sitt bidrag. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -inte-ratt

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 30 jun 2020 18:47

lynx skrev:Hur kopplas det till Pavlovs hundar?

En annan sak jag tänkte på var det ekonomiska stöd artister kan söka nu i coronatider. Jill Johnsson beviljades 50 000 kronor och är god för tio miljoner. Med en sådan förmögenhet kanske hon borde tänka på sina kollegor som är i verkliga ekonomiska bryderier. Det glädjer mig att Nanne Grönvall betalade tillbaka sitt bidrag. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -inte-ratt

Det tog två sekunder för Jill att för alltid hamna i källaren för mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 30 jun 2020 21:53

Jill Johnson har hittat sin nisch som Sveriges countrysångerska. Jag som inte följer kändisar speciellt noga men har alltid tyckt att hon är lite falsk.

Varför krävs tre countrysångare för att byta en lampa?
En håller i lampan, en snurrar stolen och den tredje skriver en låt om detta.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster