Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2020 17:56

lynx skrev:Hur kopplas det till Pavlovs hundar?


Man måste lära om...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2020 18:09

Som vanligt... Jag upplever att skillnaden mellan Buddhism och Kristendom är..

att enligt den första så anpassar du dig, så mycket du kan,

enligt den andre så är du stolt för den du är, om du kan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 jul 2020 18:17

klorofyll skrev:Som vanligt... Jag upplever att skillnaden mellan Buddhism och Kristendom är..

att enligt den första så anpassar du dig, så mycket du kan,

enligt den andre så är du stolt för den du är, om du kan.

Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 19:04

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Som vanligt... Jag upplever att skillnaden mellan Buddhism och Kristendom är..

att enligt den första så anpassar du dig, så mycket du kan,

enligt den andre så är du stolt för den du är, om du kan.

Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.


Jag hör till dem som betraktar buddhismen som en livsfilosofi, men vanligtvis (?) räknas den väl till de stora världsreligionerna? Jag känner inte igen mig i din beskrivning om hur kristendomen och buddhismen definieras.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 02 jul 2020 21:18

lynx skrev:
klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Som vanligt... Jag upplever att skillnaden mellan Buddhism och Kristendom är..

att enligt den första så anpassar du dig, så mycket du kan,

enligt den andre så är du stolt för den du är, om du kan.

Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.


Jag hör till dem som betraktar buddhismen som en livsfilosofi, men vanligtvis (?) räknas den väl till de stora världsreligionerna? Jag känner inte igen mig i din beskrivning om hur kristendomen och buddhismen definieras.

Buddhismen är väl nåt mittemellan. Den skall ju ha en förlängning in i döden. Har mest lyssnat på Björn Lindeblad, skogsmunken som hade ett så sorgligt sommarprogram. Det han har pratat om, själv och med Navid är väl en blandning av vad han själv tycker och buddhistisk visdom och ja, det är mycket livshållning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 21:26

Anders skrev:
lynx skrev:Hur kopplas det till Pavlovs hundar?

En annan sak jag tänkte på var det ekonomiska stöd artister kan söka nu i coronatider. Jill Johnsson beviljades 50 000 kronor och är god för tio miljoner. Med en sådan förmögenhet kanske hon borde tänka på sina kollegor som är i verkliga ekonomiska bryderier. Det glädjer mig att Nanne Grönvall betalade tillbaka sitt bidrag. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -inte-ratt

Det tog två sekunder för Jill att för alltid hamna i källaren för mej.


Jag blir också lite ledsen. De återstående pengarna från fonden ska iallafall vara mer behovsprövat. Alltid något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 02 jul 2020 21:33

klorofyll skrev:Men man får inte glömma att Buddhismen faktiskt inte är en religion.. därför dåligt jämförelse... de utesluter inte varandra.

Varför är inte buddhismen en religion? Måste det finnas en gud för att få kallas religion?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 21:36

Ja, rimligtvis, Pilatus. Eller hur definierar du en religion?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 02 jul 2020 22:03

lynx skrev:Ja, rimligtvis, Pilatus. Eller hur definierar du en religion?

Det är i alla fall mycket vanligt att definiera in något översinnligt subjekt i religioner. Jag vet inte om det är nödvändigt.

En religion är ett i sig slutet system af föreställningar och handlingar, som ha afseende
på heliga, d. v. s. af-skilda, förbjudna ting; dessa föreställningar och handlingar förena alla
dem, som höra dit, i ett och samma andliga samfund

Émile Durkheim
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 22:12

Ja, det låter väl ok. Vad jag personligen intresserar mig för är den andliga upplevelsen, inte speciellt sammanslutningar. Det här är en av de bästa studieböcker jag läst https://www.bokus.com/bok/9789127819351 ... sykologin/ Fyrahundra något som hittat för den intresserade. Noll studielån.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 02 jul 2020 22:23

Pilatus skrev:
lynx skrev:En religion är ett i sig slutet system af föreställningar och handlingar, som ha afseende på heliga, d. v. s. af-skilda, förbjudna ting; dessa föreställningar och handlingar förena alla dem, som höra dit, i ett och samma andliga samfund
Émile Durkheim


Jag är alltid imponerad av gamla intellektuella som har en stringens i sitt resonemang. Den här skärpan saknas idag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 22:30

Häromdagen hörde jag något så fint. Det var en man som hade rest långt för att träffa en kvinna. Jag frågade om hon var snygg och då sa han det stiligt, lugnt och neutralt " Hon sa att hon var snygg när hon var ung". Inget mer och mer behövdes inte sägas. Inga glåpord. Men han valde ju att hoppa tillbaks till sin kvinna han försummat i vevan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 22:31

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:En religion är ett i sig slutet system af föreställningar och handlingar, som ha afseende
på heliga, d. v. s. af-skilda, förbjudna ting; dessa föreställningar och handlingar förena alla
dem, som höra dit, i ett och samma andliga samfund

Émile Durkheim


Jag är alltid imponerad av gamla intellektuella som har en stringens i sitt resonemang. Den här skärpan saknas idag.


Det var Pilatus som citerade.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 02 jul 2020 22:56

lynx skrev:
hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:


Jag är alltid imponerad av gamla intellektuella som har en stringens i sitt resonemang. Den här skärpan saknas idag.


Det var Pilatus som citerade.

Ok, förändrar inte spörsmålet.
Dessa äldre intellektuella har ett krav som saknas idag. Behöver inte betyda att de har rätt i sak men formulerar sej otroligt snyggt. Man förstår att de har satt sej i sakfrågan ordentlig och formulerar sej koncist.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 02 jul 2020 22:58

Jag har inget behov av att ingå i en religiös grupp. Jag pratade med en diakonissa i den svenska kyrkan vid min bortgångne mors födelsedag. Det var ett fint samtal. Hon insisterade att jag skulle ta en kopp kaffe i caféet sedan. Där jobbade en god katolik. Hon gjorde sylt och grejer till prästerna och beklagade sig över en stinkande uteliggare som brukade komma dit. Jag fick ju predika lite för henne.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster