NyKantianen skrev:Anders skrev:Tycker att man hamnar ungefär där du säger om man bara sätter det i motsats till konsekvensetik. Just det här att man inte säkert kan se konsekvenser av handlandet så följer man istället regelboken.
Och välkommen till forumet!
Det är sant. Om man tänker långsiktigt är det svårt att bedöma handlingar efter konsekvenser.
Tacks så mycket!
Tack för den genomgången, strålande
Jag har två tankar här.
Den första är:
Tänker du dig att en maxim kan innehålla villkor? Att den kan vara komplex?
Exempelvis, "jag skall handla egoistiskt så länge det inte skadar andra"?
Eller, "jag skall käka pizza när jag känner för det så länge det inte verkar påverka min hälsa negativt"?
Vet du hur Kant tänkte här?
Allt faller ju om man tillåter oändlig komplexitet då man i princip kan göra en algoritm man då vill att alla följer och den kan man fylla med vad som helst. Var går i så fall gränsen för hur komplex regeln kan vara?
Det andra är:
Du har inte kommenterat på mina tankar om problemet med denna metod, har du tankar kring det?
Problemet är alltså att det är paradoxalt (alltså inte förnuftighetsgrundat) att hävda att det som ger något en moralisk värdeegenskap kommer från förnuftet när man själv fyller regeln med sina egna värden? Som du säger: "handlingen måste kunna motiveras av någon drift eller någon känsla som man värderar i sig själv".
Källan till idén som är skälet till handlingen (alltså värdet) kommer INTE från förnuftet, utan från känsla+erfarenhet+medvetenhet som tillsammans möjliggör en värdering.
Precis som Hume påpekat och som Kant verkar försöka krångla sig ur. (om jag förstår det rätt, är ingen expert så du får gärna korrigera mig).
Ett annat sätt att förklara vad jag menar är att det är som att Kant föreställer sig saker som han redan på förhand uppfattar som värdefulla och så resonerar han på ett sätt som han uppfattar passar med dem. Tanken att handlingsregeln är tvingande + att jag vill den, blir som en kanvas som riktar mina tankar på ett sätt som leder fram till att jag fyller den med saker som passar ihop med att alla människor är värdefulla och alla handlingar är meningsfulla som följd av det.
Om jag tänker mig att alla människor har värde. Att allt de är, tänker, känner och allt de gör då av nödvändighet behöver tas i beaktning. Då följer från det att alla tankar jag har gällande hur jag skall handla i relation till mig själv och dem blir en källa till moral. Om jag då har en tänkt metod där det är så att jag tänker mig att alla skäl till att jag handlar påverkar alla och alla måste behandlas som ett "mål i sig" är det EXAKT det jag gör.
Är det inte?
Värdet kommer inte från förnuftet, utan från känsla+erfarenhet+medvetenhet mm som tillsammans ger en kvalitativ kunskap om hur det är att finnas och påverka varandra. Förnuftet är en del i det då medvetenhet ger förmågan att resonera med hjälp av regler.
Det kategoriska imperativet är ett hypotetiskt imperativ som är kamoflerat till ett kategoriskt. Det blir inte kategoriskt för att regler passar med något vi på förhand vet påverkar saker vi känner är värdefulla.
Källan till värde kommer inte från fakta eller regler men regler kan användas för att rikta värde.
Precis som trafikreglerna inte innehåller värdet av att ha dem utan istället riktar beteendet på ett sätt som PASSAR värdet av att ha dem.