Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 06 aug 2020 17:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det här med daytrading gick sådär.. sålde aldrig Castellum, men köpte mer..!

Castellum utvecklas bra ser jag. Bra investering. Även guld utvecklas mycket bra just nu.

Jag hoppas på Spotify...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 07 aug 2020 07:54

Det tog 4 dagar för industrivärden att gå upp en procent netto(efter courtage). Down jones gick upp igår. Man skulle hängt litei mer på låset men skall nog shoppa lite. Får se hur många dar det tar inan procenten upp. Funderar på ABB eller Handelsbanken, de ligger lite lågt.

Har tänkt att jobba så med min ISK. Köper en aktie i taget av ett antal jag lärt mig, som ligger lågt, då OMX rört sig nedåt, och säljer då den gått upp 1%. Går börsen ned väntar jag bara. Fick vänta läänge på Husqvarna under coronadippen på börsen. Men procenten kom.
Vad tror ni om den här strategin? Kör den mycket för att lära mig att sälja.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 09 aug 2020 16:44

Sålde Spotify, antagligen är det ett luftslott... Har länge tänkt detsamma om H&M, men jag har en ny metod, låt säga att jag hadde ägt H&M för 10.000 kr, hur många andra ägare existerar då?? Om alla ägde för den summan. Om man delar företagets värde på antalet butiker... Ja då borde man kunna få sig en uppfattning om hur snabbt man kan få tillbaka pengarna... Tänkte en sak om banker, de tar väldigt stora risker, som dessutom belönas... Banker har också en hemsk kultur, gissar jag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 09 aug 2020 16:46

Anders skrev:Vad tror ni om den här strategin?

Jag är inte rätt person... Men vissar menar att man ska testa gränserna så tidigt som möjligt, inte riktigt min melodi. Jag tror att man blir framgångsrik om man kan nöja sig med det lilla..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 10 aug 2020 19:03

Nöjd med köpet av HM...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 10 sep 2020 16:42

Köpte en post Silvercrest Metals Inc aktier i dag. Jag föreställer mig att sedeltryckerierna går varma både i USA och Europa. Det är bakgrunden till köp av Silvercrest som gräver guld, mycket guld och silver. Priset på guld och silver kommer enligt min tro att fortsätta uppåt. Det skulle göra mig mycket glad.

Alternativet är att köpa guld. Men det har andra risker. Hur säkra är våra hem?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 10 sep 2020 17:23

Ett enklare tips är Samhällsbyggnadsbo. i Norden D
Titta på en graf!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 21 sep 2020 16:38

Börsen faller tungt i dag. Penningtvätt igen, svenska banker sänker. Förtroendet för bankerna sjunker. Jag ställde ut säljoptioner i JM, får se om inte börsen återhämtar sig om några dagar.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 27 sep 2020 13:59

Jag tror på den amerikanska börsen. Men, de populära aktierna kanske är något övervärderade. Köpte Bank of America Corp.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2020 12:32

klorofyll skrev:Jag tror på den amerikanska börsen. Men, de populära aktierna kanske är något övervärderade. Köpte Bank of America Corp.

Donald Trump och hans hustru Melania har testats positiva för covid-19, vilket tydligen oroade världens börser, även den svenska. Börserna är mycket känsliga. Jag kan ju tänka mig värre katastrofer än om Donald får lägga in sig på sjukhus några dagar, men jag ser helst att han slipper. Håller det i sig går minst en av mina optioner till lösen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 03 okt 2020 10:31

Pilatus skrev:Donald Trump och hans hustru Melania har testats positiva för covid-19, vilket tydligen oroade världens börser, även den svenska.

Såg att Trump är inlagd och behandlas med remdesivir, antagligen intravenöst. Det indikerar att Trump kommer att få stanna minst någon vecka på sjukhuset.

Vi får se om börsfolket har lugnat sig något på måndag.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 03 okt 2020 23:27

Pilatus skrev:Såg att Trump är inlagd och behandlas med remdesivir, antagligen intravenöst. Det indikerar att Trump kommer att få stanna minst någon vecka på sjukhuset.

Petter Brodin berättar att covid-19 ofta har två faser. Trump är fortfarande inne i den första så kallade virusfasen, där kroppens immunförsvar försöker bekämpa sjukdomen. Inom någon vecka bör vi veta om Donald Trump behöver läggas i respirator. Ett sådant besked tror jag världens börser skulle reagera mycket surt på. Läkarna vid Walter Reed Army Medical Hospital var positiva, Trump var inte allvarligt sjuk. Så förhoppningsvis slipper vi negativa överraskningar.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2021 17:07

Ställde ut säljoptioner i dag, det fungerar fint. Strategin är i mitt fall att jag vill köpa JM-aktier, men jag vill inte köpa för 315 kr. Så jag ställer ut sälj-optioner på 300 kr. Jag får en slant och säljaren har rätt att på lösendagen sälja aktien till mig för 300 kr. Den risk jag tar är att om aktien av någon anledning tappar värde (i princip hela sitt värde) så har jag förbundit mig att köpa den till 300 kr. Man måste alltså kunna göra en riskbedömning och jämföra med premien jag får då jag ställer ut optionen. Det tycks passa mig bra och jag förstärker min pension, vilket behövs.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 13 apr 2021 17:40

Pilatus skrev:Ställde ut säljoptioner i dag, det fungerar fint. Strategin är i mitt fall att jag vill köpa JM-aktier, men jag vill inte köpa för 315 kr. Så jag ställer ut sälj-optioner på 300 kr. Jag får en slant och säljaren har rätt att på lösendagen sälja aktien till mig för 300 kr. Den risk jag tar är att om aktien av någon anledning tappar värde (i princip hela sitt värde) så har jag förbundit mig att köpa den till 300 kr. Man måste alltså kunna göra en riskbedömning och jämföra med premien jag får då jag ställer ut optionen. Det tycks passa mig bra och jag förstärker min pension, vilket behövs.

Jag tror att om 5 år så har du väldigt mycket pengar.. Först är man i en fas av okunskap och spänning, sedan fungerar det och tillslut är man helt ensam... man bara accelererar.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 20:08

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tror på den amerikanska börsen. Men, de populära aktierna kanske är något övervärderade. Köpte Bank of America Corp.

Donald Trump och hans hustru Melania har testats positiva för covid-19, vilket tydligen oroade världens börser, även den svenska. Börserna är mycket känsliga. Jag kan ju tänka mig värre katastrofer än om Donald får lägga in sig på sjukhus några dagar, men jag ser helst att han slipper. Håller det i sig går minst en av mina optioner till lösen.

Trumpen bör nog ta sin egen rekommenderade specialgrogg av rengöringsmedel, han kanske börjar svettas som en gris i tv-rutan lik den där pajasen advokaten Rudy Giuliani.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster