En objektiv tid?

Moderator: Moderatorgruppen

Cosmoscat
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2013 01:14

En objektiv tid?

Inläggav Cosmoscat » 17 feb 2013 02:20

Är tiden beroende av att allting åldras eller finns det en objektiv tid. Alltså om vi inte åldrades tillsammans med allt annat på jorden hade vi då varit organismer som "står stilla" eller hade man då kunnat förklara tiden som ickeexisterande? En tanke jag själv inte kan komma någonstans med förutom i cirklar. Presentera därför gärna era tankar om tid och någon typ av definition. Jag är också väldigt intresserad av hur ni känner kring tid och att vi inte är kapabla att tämja den.

- Finns tid på olika platser vid olika tidpunkter?
- Är tid uppfunnet eller upptäckt?
- Är vi beroende av tid?
- Vill vi överhuvudtaget tämja tiden?

Ett par frågor att gå efter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

En objektiv tid?

Inläggav klorofyll » 17 feb 2013 18:38

Vad du frågar efter är väl om tiden anpassar sig efter något? Är det inte så att klockor anpassar sig efter förhållanden i rummet? Men är tid just det som klockor visar? Kan det vara så att tiden anpassar sig efter klockor?

Jag tror att tiden är naturlig. När man är förälskad är tiden ur led och man kan vrida runt visarna hur man vill.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

En objektiv tid?

Inläggav Algotezza » 17 feb 2013 19:26

klorofyll skrev:Vad du frågar efter är väl om tiden anpassar sig efter något? Är det inte så att klockor anpassar sig efter förhållanden i rummet? Men är tid just det som klockor visar? Kan det vara så att tiden anpassar sig efter klockor?

Jag tror att tiden är naturlig. När man är förälskad är tiden ur led och man kan vrida runt visarna hur man vill.


Fysiken definierar tid som det vi mäter med klockor. Men har man definierat vad det innebär att mäta tid? "Mäta tid är att använda en klocka för att mäta tid." Går i cirkel, tycker jag...Tid är väl immateriell i sig - går den att mäta då?

Från WP:

Sedan 1967 har sekunden definierats som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133 [1], enligt det 13:e CGPM-mötet 1967.

Men hur vet man att den övergången mellan dessa nivåer sker med en jämn rytm? Med vilken klocka kan man konstatera det?



/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Cosmoscat
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2013 01:14

En objektiv tid?

Inläggav Cosmoscat » 17 feb 2013 20:20

Ja alltså uppkommer tiden då det finns saker och ting som händer och åldras eller åldras det och händer saker och ting pga att tid existerar? Kretsar tiden runt oss eller vi kring tiden?

Cosmoscat
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2013 01:14

En objektiv tid?

Inläggav Cosmoscat » 17 feb 2013 20:25

Alltså, är vi beroende och dömda av en objektiv tid eller är det varje enskild organism som utgör hur snabbt den går och OM den går? Kan man säga att en trollslända har ett kortare liv än oss om tiden ter sig annorlunda för dem?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

En objektiv tid?

Inläggav klorofyll » 17 feb 2013 21:21

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Vad du frågar efter är väl om tiden anpassar sig efter något? Är det inte så att klockor anpassar sig efter förhållanden i rummet? Men är tid just det som klockor visar? Kan det vara så att tiden anpassar sig efter klockor?

Jag tror att tiden är naturlig. När man är förälskad är tiden ur led och man kan vrida runt visarna hur man vill.


Fysiken definierar tid som det vi mäter med klockor. Men har man definierat vad det innebär att mäta tid? "Mäta tid är att använda en klocka för att mäta tid." Går i cirkel, tycker jag...Tid är väl immateriell i sig - går den att mäta då?

Från WP:

Sedan 1967 har sekunden definierats som varaktigheten av 9 192 631 770 perioder av den strålning som motsvarar övergången mellan de två hyperfinnivåerna i grundtillståndet hos atomer av cesium-133 [1], enligt det 13:e CGPM-mötet 1967.

Men hur vet man att den övergången mellan dessa nivåer sker med en jämn rytm? Med vilken klocka kan man konstatera det?



/Algotezza

Jag har försökt skriva något fiktivt, men jag kan inte upprätthålla någon form av handling så orden rinner ut i sanden, tillslut tänkte jag: vad är "handling"? Efter lite funderande kom jag fram till att handling bygger på upprepning, jag gäspar av spännning, det måste vara något som ligger i tiden! :)

En rolig sak med klockor: tiden går ju långsammare vid hög hastighet vilket betyder att tiden går långsammare i yttre änden på sekundvisaren än vid navet. Jag har läst att föremål blir kortare också, fast bara i färdriktningen, ju fortare de färdas. Så om man tar en cirkulär skiva av något slag och sätter snurr på den så är inte omkretsen längre 2 pi r..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

En objektiv tid?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2013 14:38

Cosmoscat skrev:Ja alltså uppkommer tiden då det finns saker och ting som händer och åldras eller åldras det och händer saker och ting pga att tid existerar? Kretsar tiden runt oss eller vi kring tiden?

Tiden går väl olika fort i olika delar av universum precis som bilar går olika fort på olika vägar. Jag tror tror att tiden uppkommer för att saker händer - utan vägar inga bilar, precis som att saker händer för att tid existerar - utan bilar inga vägar. Många ser tid som något imateriellt men jag tror att det är fel, händelser och i strikt bemärkelse vad vi gör är immateriellt, men har ni någon fått en julklapp som visar sig innehålla en timme? Tid är ingen händelse och vi kan inte tillverka en timme, detta får mig att tro att tiden har fysisk form, men samtidigt går den inte att slå in i ett paket. Tid är väl ett förhållande mellan objekt i rummet. Då borde väl alla objekt vara inkluderade så om man förflyttar en schackpjäs så har man justerat tiden en aning. Något som är lite problematiskt är ju att man kan sakna det förflutna men jag tror inte att livet är linjärt.

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

En objektiv tid?

Inläggav holoteist » 18 feb 2013 22:25

Cosmoscat skrev:Är tiden beroende av att allting åldras eller finns det en objektiv tid. Alltså om vi inte åldrades tillsammans med allt annat på jorden hade vi då varit organismer som "står stilla" eller hade man då kunnat förklara tiden som ickeexisterande? En tanke jag själv inte kan komma någonstans med förutom i cirklar. Presentera därför gärna era tankar om tid och någon typ av definition. Jag är också väldigt intresserad av hur ni känner kring tid och att vi inte är kapabla att tämja den.

- Finns tid på olika platser vid olika tidpunkter?
- Är tid uppfunnet eller upptäckt?
- Är vi beroende av tid?
- Vill vi överhuvudtaget tämja tiden?

Ett par frågor att gå efter.

Nu vet jag inte om det finns något vettigt svar på din fråga men jag kan kan skriva några rader om tid:

Tid är mer eller mindre konstant och har inte nödvändigtvis något att göra med ditt personliga åldrande. Jag är inte oroad över att jag inte kan 'tämja' tiden mer än jag är oroad att jag inte kan kontrollera varje tanke i andra personers skalle, eller vinden som drar förbi mitt hus. Chilla, tiden har sin egen vilja och vi kan inte stressa den.

Skulle du kunna förklara varför du associerar tid med just åldrande? Jag associerar tid mer med historien och generationer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

En objektiv tid?

Inläggav Pilatus » 19 feb 2013 02:48

klorofyll skrev:Tiden går väl olika fort i olika delar av universum precis som bilar går olika fort på olika vägar.

Inte nödvändigtvis. Men om du rör dig i ett starkt gravitationsfält så skulle en betraktare tycka att du rörde dig långsamt. Och omvänt, om du tittade på någon i utkanten av gravitationsfältet skulle han röra sig mycket fort. Man kan tänka sig att man kliver in i ett svart hål, vi får bortse från att gravitationen är påfrestande stor. Om nu någon kikade på ditt armbandsur alldeles innan du försvann skulle betraktaren tolka det som att din klocka stannat. Du själv skulle se sekler och årtusenden passera utanför händelsehorisonten.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

En objektiv tid?

Inläggav Anders » 19 feb 2013 15:14

Bergson la ut det här rätt bra. Det är svårt att hitta "objektiv tid", men man kan hitta samtidighet. Kanske inte i ljusets hastighet, men där färdas man inte så ofta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

En objektiv tid?

Inläggav Pilatus » 19 feb 2013 16:16

Anders skrev:Bergson la ut det här rätt bra. Det är svårt att hitta "objektiv tid", men man kan hitta samtidighet. Kanske inte i ljusets hastighet, men där färdas man inte så ofta.

Du menar Henri Bergson, "Tiden och den fria viljan" (1889) förmodar jag. Skillnaden mellan den subjektivt upplevda tiden och vetenskapens syn på vad tid är. Vilken syn hade han på tiden?
Moderator

Cosmoscat
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2013 01:14

En objektiv tid?

Inläggav Cosmoscat » 19 feb 2013 18:02

Skulle du kunna förklara varför du associerar tid med just åldrande? Jag associerar tid mer med historien och generationer.


Jag tänker på tiden som en åldringsprocess, alltså genom att allting åldras existerar tiden. Jag tänker inte på mitt personliga åldrande utan på åldrandet av allting såväl som stenar, träd, händelser osv. Och varför jag gör det är pga av att det är det enda som faktiskt bevisar tiden, inte definerar eller beskriver den utan bara bevisar att den existerar. Och då kan man fråga sig om tiden är någonting vi uppfunnit för att hålla reda på historia (dvs alltings åldring enligt mig) och om den existerar för att åldringsprocessen existerar eller om just tiden finns som ett naturligt mönster i hela universum, kanske uppkommet då big bang ägde rum. För innan big bang fanns, fanns inte rum och då kan man inte anta att tid fanns heller..eller någonting. Som ni märker blir jag alldeles snurrig av detta!

Solon
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 okt 2020 10:55

Re: En objektiv tid?

Inläggav Solon » 03 okt 2020 22:02

Tiden är ett oändligt fascinerande ämne.

Frågeställningen är: finns en objektiv tid?

För att besvara den behöver man även diskutera vad ”subjektiv tid” skulle kunna vara.

Som jag ser det är den minsta gemensamma nämnaren för alla föreställningar om tid tanken på förändring. Förändring kan kontrasteras mot utsträckning i rummet liksom olika kvalitativa egenskaper (ljus/mörker, färg, smak etc). Tid skulle kunna definieras som själva förändringen av utsträckningen i rummet och de kvalitativa egenskaperna.

Objektivt är något om det kan observeras direkt med sinnena (med eller utan hjälp av mätinstrument) även av andra än dig själv.

Subjektivt är något som endast kan observeras direkt av dig själv.

Den objektiva tiden är helt enkelt den förändring som vi gemensamt kan observera. Händelser kan inordnas i den objektiva tiden: något händer före, samtidigt eller efter något annat. En händelse eller process kan således användas som tidsreferens - något man knyter andra händelser eller processer till.

Den objektiva tiden kan mätas med klockor. Med klocka menar jag varje observerbar och cyklisk process som vi bestämt oss för att använda som tidsreferens; solens upp- och nedgång, stjärnornas rörelser, ett mekaniskt ur, årstidernas växlingar.

Finns det således inte en objektiv tid utan många? Frågan är om alla objektiva tider är i takt med varandra, dvs. om alla klockor (i den vida bemärkelse jag använt ordet ovan) kan ersättas av varandra (solens varv runt jorden kan bytas mot ett antal av jordens varv runt sin egen axel som kan bytas mot ett antal svängningar hos exiterade cesium 133-atomer osv.)?

En annan intressant fråga är hur man vet vilken klocka som är den mest regelbundna? Detta tycks det finnas ett vetenskapligt svar på eftersom man utsett världens mest exakta atomur:
https://abcnews.go.com/Technology/worlds-accurate-clock-now/story?id=64877303

Den subjektiva tiden kan inte mätas, bara upplevas. Men på något sätt upplever vi att den går fortare eller långsammare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: En objektiv tid?

Inläggav Pilatus » 03 okt 2020 22:39

Solon skrev:Frågan är om alla objektiva tider är i takt med varandra, dvs. om alla klockor (i den vida bemärkelse jag använt ordet ovan) kan ersättas av varandra (solens varv runt jorden kan bytas mot ett antal av jordens varv runt sin egen axel som kan bytas mot ett antal svängningar hos exiterade cesium 133-atomer osv.)?

Nej, alla tider är inte i takt med varandra. Global Navigation Satellite System (satellitbaserad positionsbestämning) visar att hastighet och gravitation påverkar tiden i enlighet med relativitetsteorin. Därför måste man kompensera för dessa skillnader så positionsbestämningen blir exakt. Ett cesiumur visar alltid alltid rätt tid inom sitt koordinatsystem, men relativt ett annat referens-ur som skiljer sig i hastighet och gravitation från det förra, kan tiden vara mycket annorlunda. I extremfallet, i ett svart hål avstannar tiden, sett för en yttre betraktare. Personen i det svarta hålet får evigt liv.
Moderator

Solon
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 okt 2020 10:55

Re: En objektiv tid?

Inläggav Solon » 03 okt 2020 23:26

Pilatus skrev:
Solon skrev:Frågan är om alla objektiva tider är i takt med varandra, dvs. om alla klockor (i den vida bemärkelse jag använt ordet ovan) kan ersättas av varandra (solens varv runt jorden kan bytas mot ett antal av jordens varv runt sin egen axel som kan bytas mot ett antal svängningar hos exiterade cesium 133-atomer osv.)?

Nej, alla tider är inte i takt med varandra. Global Navigation Satellite System (satellitbaserad positionsbestämning) visar att hastighet och gravitation påverkar tiden i enlighet med relativitetsteorin. Därför måste man kompensera för dessa skillnader så positionsbestämningen blir exakt. Ett cesiumur visar alltid alltid rätt tid inom sitt koordinatsystem, men relativt ett annat referens-ur som skiljer sig i hastighet och gravitation från det förra, kan tiden vara mycket annorlunda. I extremfallet, i ett svart hål avstannar tiden, sett för en yttre betraktare. Personen i det svarta hålet får evigt liv.


Justdeja relativitetsteorin... Men hur vet man att ett visst atomur är det mest exakta? Dvs. hur kalkylerar man avvikelsen och från vad avviker atomuret? Man har ju inget mer exakt att jämföra uret med, eller?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster