Presidentvalet USA 2020

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 10:31

Vertumnus skrev:Donald J. Trump
@realDonaldTrump
71,000,000 Legal Votes. The most EVER for a sitting President!
10:54 PM · Nov 7, 2020·Twitter for iPhone

Visst, "potentially misleading claims about an election" men: Joe Biden är USA:s nästa president. Trump kommer inte längre att vara i strålkastarnas centrum, hans tweets har tappat intresse.
Bild
En övertygande seger för Joe Biden
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 nov 2020 10:44

Pilatus skrev: Trump kommer inte längre att vara i strålkastarnas centrum, hans tweets har tappat intresse.

Trump sågs till att börja med som oförutsägbar, med tiden har han blivit närmast väl förutsägbar. Underhållningsvärdet skall man inte ta ifrån honom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 10:52

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev: Trump kommer inte längre att vara i strålkastarnas centrum, hans tweets har tappat intresse.

Trump sågs till att börja med som oförutsägbar, med tiden har han blivit närmast väl förutsägbar. Underhållningsvärdet skall man inte ta ifrån honom.

Jodå, det går utmärkt att ta ifrån honom. USA behöver inte hans destruktiva politik. Trump känns mycket förbrukad, han orkar inte ens ge Biden och Harris ett erkännande. Han är som ett barn som förlorat sin bästa leksak.
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 08 nov 2020 11:15

"Men Biden ser ju inte lika rolig ut som Trump" --vad ska jag nu skratta åt

hehehe

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 11:17

Severus Snape skrev:"Men Biden ser ju inte lika rolig ut som Trump" --vad ska jag nu skratta åt
hehehe

Hur Trump ser ut är det inte många som bryr sig om denna dag! :)
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 nov 2020 16:17

@realDonaldTrump

Är det antydan till att Trump börjar erkänna sig besegrad? Jag menar han kan väl inte rimligtvis anta att alla röster som varit på honom är legala, medan det samtidigt är en massa rösten på Biden som är illegala. Att han trots allt fick dessa 71 milj röster är kanske hans sätt att säga att han kan lämna presidentposten med viss heder i behåll.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 16:39

rekoj skrev:Att han trots allt fick dessa 71 milj röster är kanske hans sätt att säga att han kan lämna presidentposten med viss heder i behåll.

Trist att säga, men Donald Trump har förlorat sin heder som president, han skulle gratulerat Biden och bjudit in honom med fru till Vita huset. Men han kunde inte ta en motgång och nu försöker han med juridik och smutskastning få igång något av en protest. Mycket ynkligt!
Moderator

Användarvisningsbild
HoneyBadger

Inläggav HoneyBadger » 08 nov 2020 19:25

Electoral college röstar fram en president den 14 december. Så högsta domstolen har en ganska långtid att bestämma om det har skett valfusk eller inte. Man har även benfords lag som kan redovisa matematiskt om det har inträffat valfusk vilket det har.

Jag har följt den amerikanska scenen i drygt 10 år och jag förstår att det inte är rimligt att joe biden kan vinna. Samma sak för 4 år sedan när media var helt säker på att hillary skulle vinna. Man var 80%-90% säker. Nu har man smutskastat i vattnet och media som håller på vänster kandidaten biden och rapporterar att han har blivit den nya presidenten när han har potentiellt vunnit valet dock inte röstats fram som den nya presidenten än.

Känslor, mediabolagens konsensus etc kommer inte avgöra valet. Svt, DN etc har fel som dom hade 2016.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 19:57

HoneyBadger skrev:Känslor, mediabolagens konsensus etc kommer inte avgöra valet. Svt, DN etc har fel som dom hade 2016.

Det är fantastiskt med alla dessa konspirationsteorier. Republikaner var med då rösterna räknades. De kan ju kontrollera varje röstsedel om de misstänker valfusk.
Jag tror att just detta presidentval var ett av de mest genomlysta och öppna som någonsin hållits. Om det finns fel och misstag som begåtts så är det i en skala som inte påverkar slutresultatet. Det tror inte ens republikaner och jag är tveksam till om partiet vill ge Trump sitt stöd att föra en överdriven mängd rättegångar för att de är sura över att ha förlorat. De kommer att förlora i de rättsliga processerna. Vissa formella fel kan säkert ha begåtts, men har det i så fall enbart gynnat den demokratiska sidan, eller missgynnat republikanerna? Det kan ingen på förhand veta.

Svälj förtreten HoneyBadger, ge ditt stöd till en demokratisk process i valen som är både effektiv och rättvis. Att i efterhand gnälla över en förlust kan inte vara till republikanernas hjälp!
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 08 nov 2020 21:34

rekoj skrev:
@realDonaldTrump

Är det antydan till att Trump börjar erkänna sig besegrad? Jag menar han kan väl inte rimligtvis anta att alla röster som varit på honom är legala, medan det samtidigt är en massa rösten på Biden som är illegala. Att han trots allt fick dessa 71 milj röster är kanske hans sätt att säga att han kan lämna presidentposten med viss heder i behåll.

Tja, hur skall han placera sitt kapaital, hur ser hans plan ut, har han någon?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2020 23:33

Bush bland flera andra gratulerade i dag Biden och Harris till valsegern.

“I [George W. Bush] extended my warm congratulations and thanked him for the patriotic message he delivered last night,” Bush said in a statement, referring to his conversation with Biden. “I also called Kamala Harris to congratulate her on her historic election to the vice presidency.”
By Nolan D. McCaskill, 11/08/2020 02:06 PM EST

Kommer man att få bära ut Trump från Vita Huset i januari? Nej jag tror att hans närmaste vänner och andra inflytelserika personer kommer att övertyga honom om att valet är över. Trump må fortsätta att tro att valet var riggat från första stund. Det spelar inte längre någon som helst roll. Vi får se hur Trump väljer att avsluta sina dagar som president, han har ett par månader på sig att fundera.
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 09 nov 2020 10:29

HoneyBadger skrev:Electoral college röstar fram en president den 14 december. Så högsta domstolen har en ganska långtid att bestämma om det har skett valfusk eller inte. Man har även benfords lag som kan redovisa matematiskt om det har inträffat valfusk vilket det har.

Att valfusk skulle kunna organiseras i den storleksordningen utan att inbegripa fullkomlig kontroll över medierna faller på sin egen orimlighet.

Anne

Inläggav Anne » 09 nov 2020 21:30

Jag tänker som Pilatus och Vertumnus, men jag ser även att rekoj har en poäng - Trump kan ju gå ur det här med hedern i behåll. Det räckte inte, men visst fick han många röster.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 nov 2020 08:29

USA's röstningssystem är sannerligen inte utan sina nackdelar. Det är inte direkt första valet där det tjafsas om röstningens riktighet. Gerrymandering och annat har använts som fulknep för att få elektorer. Och det är inte bara USA som har svårt med att förhålla sig till på vilket sätt man skall få rösta. Tror inte man skall underskatta republikanernas möjligheter att krångla till det hela nu.

Hur det än är, Trump sa en massa saker, men han gjorde inget politiskt misstag i klass med Irakkriget. Tvärt om bedrev han den politik han sa att han skulle bedriva och inte utan framgång. Hans beteende var ju högst speciellt, men han talade inte som en Palme, Reinfeldt, Bildt eller Sahlin - som en socitetsmänniska som är utanför vanliga människors räckvidd. Trump pratade med oss bönder på bönders sätt. Det finns mycket som hade tilltalat mig med Trump om jag fötts i en liknande familj som min i USA. Jag hade jublat över Obama, men inte sett det som helt fel med en period med lite mindre etablissemang vid rodret. Trump var egentligen en superkapitalist, en av de där som sög ut oss, men han kör inte socitetssstuket Och sociteten är den grupp som alla hatar mest, utom de som själva är i den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 nov 2020 12:27

Anders skrev:USA's röstningssystem är sannerligen inte utan sina nackdelar. Det är inte direkt första valet där det tjafsas om röstningens riktighet.

Men Donald Trump har inte kunnat redovisa en enda fusk-röst, det kanske kan finnas, men ingenting som verkar fel har ännu visats. Tvärtom är det ett väl genomfört val.
Anders skrev:Tror inte man skall underskatta republikanernas möjligheter att krångla till det hela nu.

Jo, det kanske de kan. Antagligen blir det inte så mycket av det hela. Det måste ju finnas något som domstolarna finner värt att pröva.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"