Invandrare, vit eller svart, är politiker smyg rasister ?
Moderator: Moderatorgruppen
- Alex Fordo
Invandrare, vit eller svart, är politiker smyg rasister ?
Jag kommer från ett annat land än Sverige i skandinavien och är vit.
Har bott här ca 40 år, och kan nog kalla mig för en "svenne".
Men nu kommer paradoxen. Jag har inget jobb (förtidspanso),inte
samma religion som medelsvensson, bor i förort (Sthlm), lågutbildad,
bara 9 årig skolgång, och umgås med folk som befiner sig i liknande
miljö. Det är ju så invandrare allmänt i press ex framställs.
Men det stora men, varför behandlas en del av mina polare som har
lite mörkare hy eller brytning när de snackar, så olika än mig ?
Det märks tydligt när det är vården, soss, polis, krogen, press ect.
Jag är lika mycket "svartskalle" för utom det att jag är vit.
Jag uppfyller nästan alla krav på att vara ett invandrar problem.
Politikerna talar om det multikulturella samhället, men de vill inte
bo granne med det ,läs förort.
De rika vs fattig samhället är och för blir det sk staten och kapital
system som bör brytas i demokratins och humanismens namn
om vi skall kunna leva tillsammans i FRED.
Den dagen vi inser hur ointresant det är om man heter Olle eller Xxx,
eller ber till X eller Y och istället bedömmer varandra efter karaktär,
och framför allt att politikerna inser att sociala och ekonomiska
orättvisor är grund till mycken olycka för alla i samhället och inte det etniska ursprunget,Då kanske det kan bli bättre.
MVH Fordo (opolitisk)
Har bott här ca 40 år, och kan nog kalla mig för en "svenne".
Men nu kommer paradoxen. Jag har inget jobb (förtidspanso),inte
samma religion som medelsvensson, bor i förort (Sthlm), lågutbildad,
bara 9 årig skolgång, och umgås med folk som befiner sig i liknande
miljö. Det är ju så invandrare allmänt i press ex framställs.
Men det stora men, varför behandlas en del av mina polare som har
lite mörkare hy eller brytning när de snackar, så olika än mig ?
Det märks tydligt när det är vården, soss, polis, krogen, press ect.
Jag är lika mycket "svartskalle" för utom det att jag är vit.
Jag uppfyller nästan alla krav på att vara ett invandrar problem.
Politikerna talar om det multikulturella samhället, men de vill inte
bo granne med det ,läs förort.
De rika vs fattig samhället är och för blir det sk staten och kapital
system som bör brytas i demokratins och humanismens namn
om vi skall kunna leva tillsammans i FRED.
Den dagen vi inser hur ointresant det är om man heter Olle eller Xxx,
eller ber till X eller Y och istället bedömmer varandra efter karaktär,
och framför allt att politikerna inser att sociala och ekonomiska
orättvisor är grund till mycken olycka för alla i samhället och inte det etniska ursprunget,Då kanske det kan bli bättre.
MVH Fordo (opolitisk)
Angelina skrev:?
Menar du att det skulle vara evolverat att vara smygrasist?
När en grupp växer tills den blivit för stor för att kunna få basbehoven tillfredsställda, så vänder den sig emot sig själv, där gruppen blir många mindre grupper och varje mindre grupp ställer in sig på att just den skall överleva, så därför måste de andra grupperna bort.
Det bildas en smygrasism emot alla andra icke ädla grupper, det är evolution och de sker hela tiden, i människans värld som i resten av ekologin.
Thurisaz skrev:När en grupp växer tills den blivit för stor för att kunna få basbehoven tillfredsställda, så vänder den sig emot sig själv, där gruppen blir många mindre grupper och varje mindre grupp ställer in sig på att just den skall överleva, så därför måste de andra grupperna bort.
Men hur kommer det sig då att rasismen är så utbredd här i Europa där vi får basbehoven så bra tillfredsställda?
Lasarus skrev:Men hur kommer det sig då att rasismen är så utbredd här i Europa där vi får basbehoven så bra tillfredsställda?
Den finns i andra världsdelar också, men uppmärksammas inte på samma sätt som den rasismen som finns här.
Mångas basbehov är tillfredställda, men det finns många andra vars basbehov inte är tillfredställda också.
Här är en lista på vad man kan mena med "evolution":
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_ ... guation%29
Merriam-Webster:
1. A process in which something passes by degrees to a different stage (especially a more advanced or mature stage); "the development of his ideas took many years"; "the evolution of Greek civilization"; "the slow development of her skill as a writer".
2. The sequence of events involved in the evolutionary development of a species or taxonomic group of organisms.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_ ... guation%29
Merriam-Webster:
1. A process in which something passes by degrees to a different stage (especially a more advanced or mature stage); "the development of his ideas took many years"; "the evolution of Greek civilization"; "the slow development of her skill as a writer".
2. The sequence of events involved in the evolutionary development of a species or taxonomic group of organisms.
Thurisaz skrev:Angelina skrev:Ja, smygrasismen är väldigt utbredd.
Smygrasism eller evolution
Smygrasism är en naturlig utveckling av fördomar, som i sin tur skapas av onödig rädsla. Jag tror att det egentligen bara motverkar evolution.
Jag ser mångfald som något positivt, då det ökar mänsklighetens chans att utvecklas och överleva: biologisk mångfald bland människor betyder större chans att stå emot sjukdomar, mångfald bland språk, kultur och kunskap betyder större literär, kulturell och vetenskaplig utveckling. Mindre isolation och större blandning, spridning och öppenhet leder till mer utveckling på alla plan.
Vi är naturligt nyfikna av en orsak, synd bara att vi alltid ska vara så förbannat rädda.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
jag känner någon (tyvärr mycket närstående
) som är av en annan åsikt.
han anser att "mångfald" kommer bli en enda grå smörja. dvs, om man blandar upp allt svart och allt vitt osv osv, så kommer det oundvikligt tillslut bara finnas grått, och bara, tex, engelska som språk (eller ett enda som är sammanblandning av 50 språk) et c.
han anser att "mångfald" kommer bli en enda grå smörja. dvs, om man blandar upp allt svart och allt vitt osv osv, så kommer det oundvikligt tillslut bara finnas grått, och bara, tex, engelska som språk (eller ett enda som är sammanblandning av 50 språk) et c.
Onödig i det att rädslan inte kan befogas av någons hudfärg. Man ser lättare sig själv i någon som ser ut som en själv, det är en biologisk mekanism; vi har ganska snabbt klart för oss vem som är på min sida eller inte, men detta går ju självklart att motverka genom t.ex. en positiv social situation. Dessutom faller etnicitet in när man talar om att man är "svensk, tysk" osv. Vi lär oss att se människor i vårt egna land som "mera jag" än t.ex. Polacker (tänker Polska byggarbetare).
Många tycks göra misstaget att "alla människor är lika mycket värda" även ska innebära "alla människor är likadana". Hylla mångfalden istället =)
Många tycks göra misstaget att "alla människor är lika mycket värda" även ska innebära "alla människor är likadana". Hylla mångfalden istället =)
Jag är själv muslim och invandrare och måste erkänna att svenskars misstänksamhet mot invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet nästan (bara nästan) är befogad med tanke på vissas beteende. Jag kan förstå hur många svenskar är misstänksamma och/eller rädda för vissa invandrare.
Tycker att ett stort ansvar vilar på oss själva att se till att svenskar inte behöver vara smygrasister.
Tycker att ett stort ansvar vilar på oss själva att se till att svenskar inte behöver vara smygrasister.
Återgå till "Politik och samhälle"