Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Det var synd att Tito dog, men så är det för oss människor.
Din utopi, Pilatus, kanske skiljer sig lite från min. Jag tror inte att världen är redo för förbehållslöst samarbete än. För mycket ego, för mycket glupskhet.
Din utopi, Pilatus, kanske skiljer sig lite från min. Jag tror inte att världen är redo för förbehållslöst samarbete än. För mycket ego, för mycket glupskhet.
Kapitalismen i sig har aldrig o kommer aldrig att bidraga med något som helst bra. Inte heller kommunism.
Kapitalismen i sig har aldrig o kommer aldrig att bidraga med något som helst bra. Inte heller kommunism. Att vi hjälper varann trots ismerna är vår uråldriga tradition. Som gamla, mycket gamla varelser. Ingen stat kan rucka på vår gemenskap som människor.
lynx skrev:Det var synd att Tito dog, men så är det för oss människor.
Det har funnits en del lovande experiment. Ofta utvecklas det mindre bra, det blir hårdhänta tag och friheten kringskärs. Extremfallet är förstås Sovjetunionen, inbördeskrig, världskrig och ett mycket olyckligt personval bäddade för en paranoid politik. USA har förstört alla förutsättningar för en rimlig politik i Sydamerika. Världens länder tävlar för tillfället om att trycka pengar. Även guld har tappat i värde. Alla tillgångar utnyttjas. En dag skall det betalas med mera skatter.
Moderator
lynx skrev:Algotezza skrev:lynx skrev:Jag skulle gärna spela frågesport med dig! Hur gör jag då?
Har du smartfåne?
Kolla Google play o hitta appen. Sedan: Appen go!
Tror det är fixat nu (?)
Jag hamnade på slutet, innan jag gav upp, på något sorts alfapet - ska det vara så? Det var inte riktigt mina frågor
- Severus Snape
spelar ni frågesport mot varandra? får jag joina? vad heter appen? trivial pursuit?
quizkampen. Algotezza. AnneNilsson23. Algot är väldigt duktig 
- Severus Snape
äsch har för dålig rygg nu för att orka joina ...........
Tråkigt att höra, snape
Ryggvärk kan vara duktigt påfrestande. Någon annan dag kanske? Det var jätteroligt, även om Algot utklassade mig. Bra spelat, Algot
! Jag är lite faschinerad över folk som Algot som är så duktiga.
Tror jag har nåt gammalt quizkampskonto... länge sen jag spelade nu. Det blir mest Ruzzle. Även om jag inte är så bra på det. Och pokemon go. Har det istället för hund för att komma ut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Jag tycker att det vore kul att spela med dig, Anders
(Befarar att Algot snart tröttnar på mig, för lite utmaning för honom liksom. Eller också har jag haft otur med frågorna. Kul är det iaf!)
"Mångfalden av betydelser är det element genom vilket allt tänkande måste röra sig för att bli till rent tänkande. För att använda en liknelse: för en fisk är djupet och vidden av dess vatten, strömmarna och de lugna dammarna, varma och kalla skikt, elementet för dess mångfaldiga rörlighet. Om fisken berövas fullheten i sitt element, om den släpas upp på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö. Därför måste vi alltid söka upp tänkandet, och dess last av tanke, i det element, som är dess mångfaldiga betydelser, annars kommer allt annat att vara slutet för oss."
- Heidegger
- Heidegger
klorofyll skrev:"Mångfalden av betydelser är det element genom vilket allt tänkande måste röra sig för att bli till rent tänkande. För att använda en liknelse: för en fisk är djupet och vidden av dess vatten, strömmarna och de lugna dammarna, varma och kalla skikt, elementet för dess mångfaldiga rörlighet. Om fisken berövas fullheten i sitt element, om den släpas upp på torra land, då kan den bara slingra sig, piska med stjärten och dö. Därför måste vi alltid söka upp tänkandet, och dess last av tanke, i det element, som är dess mångfaldiga betydelser, annars kommer allt annat att vara slutet för oss."
- Heidegger
Gräsligt! Vilken liknelse. Varför är liknelser ofta så negativa?
Moderator
Du är som bomull och sandpapper, Pilatus
Vill du inte roa mig med att spela frågespelet? Det kommer snart bli mörkt, antar jag.
lynx skrev:Du är som bomull och sandpapper, PilatusVill du inte roa mig med att spela frågespelet? Det kommer snart bli mörkt, antar jag.
Jo jag vet att jag har svårt att dölja mitt sentiment inför sådant som inte faller i smaken. Heidigger måste ha skrivit de där raderna, som klorofyll citerade, då han varit totalt utfestad och dagen efter.
Jag spelar en del på nätet, http://www.royalgames.com/ ofta king-of-hearts. Eller schack. Eller Fallout 4. Men däremot aldrig via mobilen. Men tack för inviten, lynx!
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"