Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Severus Snape

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 16 dec 2020 18:57

det är ju kryddningen som smakar bäst ------

tänk på att vissa nudelpaket innehåller ca 500 kalorier --nån slags oljblandning i dem. medans vanliga innehåller kanske 90 kalorier.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 dec 2020 06:07

Usamas companjon Azzam's trademark slogan was "Jihad and the rifle alone: no negotiations, no conferences and no dialogues."

In 1989, after the Soviets pulled out of Afghanistan, Azzam and his deputy Osama bin Laden decided to keep their movement permanent and founded al-Qaeda.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 dec 2020 12:51

Evert Taubes gamla låtrad "Hellre snälla svarta barn än vita i sing-sing"

Är den rasistisk?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 dec 2020 14:54

Anders skrev:Evert Taubes gamla låtrad "Hellre snälla svarta barn än vita i sing-sing"

Är den rasistisk?

Vad anser du är rasism? Man skulle kunna säga att rasism fungerar som vilket förtryck som helst, anser jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 dec 2020 15:28

klorofyll skrev:
Anders skrev:Evert Taubes gamla låtrad "Hellre snälla svarta barn än vita i sing-sing" Är den rasistisk?

Vad anser du är rasism? Man skulle kunna säga att rasism fungerar som vilket förtryck som helst, anser jag.

Jodå, det är en form av kategorisering av människor = rasism. Kontrasten mellan snälla svarta barn och grova förbrytare inlåsta på Sing Sing Correctional Facility är verkligen svart-vit. Hade han bedömt svarta barn som likställda med vita om de hade varit som vilka barn som helst? Det vill säga inte helt stillsamma och fogliga. Grupptillhörigheten (svarta barn) blir helt utslagsgivande.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 dec 2020 16:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Evert Taubes gamla låtrad "Hellre snälla svarta barn än vita i sing-sing" Är den rasistisk?

Jodå, det är en form av kategorisering av människor = rasism. Kontrasten mellan snälla svarta barn och grova förbrytare inlåsta på Sing Sing Correctional Facility är verkligen svart-vit. Hade han bedömt svarta barn som likställda med vita om de hade varit som vilka barn som helst? Det vill säga inte helt stillsamma och fogliga. Grupptillhörigheten (svarta barn) blir helt utslagsgivande.

Absolut, jag mena inget annat, det var en uppriktig fråga, den gällde inte just Evert Taubs låt, utan den personliga (Anders) uppfattningen i allmänhet..

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 17 dec 2020 20:38

Brorsan har börjat släktforska. Han testade DNA, resultat

Vi härstammar till 99% från Europa (96,4% från Finland och 2,4% från från Skandinavien). De där 2,4% Skandinavien är från Västerbotten och Norrbotten i Sverige.

Märkliga är vi härstammar till 1% från ursprungsbefolkningen i Amazonas.

Måste var nåt fel, amazondvärgar, är själv 192 lång.

Rätt konstigt ändå att de är så träffsäkra på 2,4 % Västerbotten & Norrbotten.

Min mor är från svenskspråkiga finska Österbotten. En släkting till morsan som höll på med släktforskning skickade till mej en 16 A4-sidor lång lista orkade inte läsa men kollade sista namnet, det var nån jeppe från 1500-talet, så förmodar att den släkten har levt där i evigheter.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 17 dec 2020 22:24

Blev dyrt med släktforskning.
Hur då?
Betalade en snubbe.
Efteråt ville han ha mer betalt för att hålla käften.

scirocco

Inläggav scirocco » 18 dec 2020 00:32

Jag tänker på hur dyrt det är med ett sjunket skepp. Det dyks o undersöks. Dyra möten o sammanträden håll. Mer skall göras. Det finns ingen hejd på vad det ska få kosta att undersöka hur skeppet är skadat. Ska det hjälpa de efterlevandes bearbetning av sorgen? Så himla onödigt ,tycker jag.

Det slösas oerhört mycket på felsatsningar,felaktiga projekt,felbeställningar o klanteri. Estonia kommer aldrig tillbaka. Inte de drunknade heller

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 dec 2020 00:56

scirocco skrev:Jag tänker på hur dyrt det är med ett sjunket skepp. Det dyks o undersöks. Dyra möten o sammanträden håll. Mer skall göras. Det finns ingen hejd på vad det ska få kosta att undersöka hur skeppet är skadat. Ska det hjälpa de efterlevandes bearbetning av sorgen? Så himla onödigt ,tycker jag.

Det slösas oerhört mycket på felsatsningar, felaktiga projekt, felbeställningar o klanteri. Estonia kommer aldrig tillbaka. Inte de drunknade heller

Det är säkert litet obetänksamt att säga som du gör. Ett stort antal av mina dåvarande arbetskamrater var med på färjan. Dåvarande statsminister Ingvar Carlsson lovade att regeringen skulle göra allt i sin makt för att bärga M/S Estonia, kosta vad det ville. Men den 15 december 1994 gjorde regeringen en helomvändning. Kanske ville man hellre täcka över hela fartyget med betong? Men man kom på att olycksplatsen skulle få gravfrid. Misstankar om att man ville dölja lastens innehåll (vapenförsäljning) kom på tal. Det skulle ju kunna förklara oviljan att bärga fartyget.
Att nu undersöka vad som hände är bra för alla. Politikerna kan visserligen vidta en rad åtgärder så vi skall förbli okunniga. Det är bara det att privata dykare inte kommer att upphöra att dyka och ställa frågor. Kostnaderna som följer en sådan katastrof är mycket stora på alla sätt. Om man skulle redovisa något som vi inte redan vet så är det välkommet. Litet vapenförsäljning är det nog inte många som bryr sig om. Sanningen är viktigare.
Moderator

scirocco

Inläggav scirocco » 18 dec 2020 01:38

Nej pilatus. Det spelar ingen rol vem som dött eller vilka som är deras efterlevande. Det är min åsikt att det är bortslösade pengar. De borde bearbeta sin sorg på annat sätt. Inga fynd eller resultat kommer att göra livet lättare för dem. De måste acceptera att olyckan skett och att deras släktingar o vänner aldrig kommer tillbaka

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 18 dec 2020 02:30

Vissa för en själv helt uppenbara saker kan ibland helt passera förbi andras medvetande utan att de alls lägger märke till vad som händer. Är det frustrerande eller fascinerande? Eller ibland både och.

Och när situationen är den motsatta, att saker passerar förbi mitt eget medvetande utan att jag lägger märke till det. Visst händer det. Men så länge jag inte lägger märke till det kommer jag ju aldrig veta. Vissa stunder kan jag i alla fall förstå att vissa saker hänt som mestadels svävat förbi mitt medvetande, till exempel då jag kommer på mig själv med någon freudiansk felsägning. Häromdagen sa jag fel namn till en person tre gånger om. När hon sedan berättade om något som hänt henne, insåg jag direkt en koppling till varför jag sagt fel namn till henne.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 07:28

scirocco skrev:Det slösas oerhört mycket på felsatsningar,felaktiga projekt,felbeställningar o klanteri. Estonia kommer aldrig tillbaka. Inte de drunknade heller

Håller med. Där kan jag tycka att högern har en poäng.. Givetvis skall man investera sina egna pengar, ingen har bättre koll på pengar som tillhör en själv...Ansvaret skall inte vara ett spöke som flyger runt...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 dec 2020 07:32

rekoj skrev:Vissa för en själv helt uppenbara saker kan ibland helt passera förbi andras medvetande utan att de alls lägger märke till vad som händer. Är det frustrerande eller fascinerande? Eller ibland både och.

Ibland tror jag tom att det är en nödvändighet att inte ha hela sanningen, det kan vara ett skydd... En slags överlevnadsstrategi. För ingen kan lura av dig en sanning du inte äger.. Men det som göms i snö kommer upp i tö.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 dec 2020 13:31

scirocco skrev:Nej pilatus. Det spelar ingen roll vem som dött eller vilka som är deras efterlevande. ... De borde bearbeta sin sorg på annat sätt. Inga fynd eller resultat kommer att göra livet lättare för dem.

Senast i morse talade man om detta, helt motsatt vad scirocco säger. Det var de drabbade själva som uttalade att man borde utreda vad som orsakade förlisningen bättre med avseende på de nya fynden. scirocco, du kan inte veta hur de som hade närstående känner, att de kan känna att de blivit svikna. Sverige var, tror jag efter att ha hört esternas berättelse, dominerande och fick bestämma. Det var illa. Jag tycker det finns ett visst fog för den utbredda uppfattningen att Sverige ville dölja vad som fanns i lasten. Konspirationsteorier vinner alltid kraft av att man smusslar med sanningen. Så jag välkomnar en bättre utredning.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"