Jag är en nybörjare inom filosofi och läser min första universitetskurs om ämnet nu.
Jag ska hitta på olika diskussionsfrågor och jag undrar lite om ni vill ge era synpunkter på om jag är rätt ute, vilken nivå jag ligger på och om det jag skriver är rimligt öht.. Osäker om denna tråd lämpar sig bättre i tankar och känslor, men den berör ju filosofi. Min tanke om Platons idelära, väldigt grundläggande, är att jag inte förstår varför en tanke i idevärlden står över det som finns i sinnevärlden. Visst, kan jag tänka mig en bild av en perfekt rund cirkel men kan aldrig rita den perfekt rund. Men varför är den tanken mer rationell för att den är perfekt i tanken? Är det för att matematiken kan bevisa att det finns runda cirklar men aldrig kunna skapa dem? Borde det inte vara så att det vi upplever med våra sinnen är det som står över våra tankar eftersom att vi kan känna, se dem, höra dem och på så sätt är det dem som vi bör utgå från. Tankens ideer är ju bara en fantasi som vi aldrig kan konvertera till vår sinnevärld eftersom de helt enkelt inte finns. Eller är det så att vi alla upplever allting i sinnevärlden på olika sätt och därför står idevärlden över sinnevärlden? Men allt vi kan tänka oss i idevärlden är ju också olika så det går inte ihop. Vi kan inte jämföra tankar i idevärlden med varandra och få dem att överensstämma. Så min teori antar jag kan slås bort direkt?
Och gällande grottliknelsen. Hur skulle ens idevärlden kunna beskrivas korrekt? Det går väl inte att göra eftersom att den bara finns i någons tankar? Hur ska man sätta ord på det och berätta det för någon annan individ när vi alla befinner oss i sinnevärlden och dessutom har olika tankar och ideevärldar? För allas idevärld är väl inte densamma?
Är mina tankar rimliga? Något på spåren eller kan dem lätt slås väck som att jag inte förstått platons filosofi