Pilatus skrev:Termen "hednakristen" finns ej i NT...
Romarbrevet 16:4: "De har riskerat sina liv för mig, och inte bara jag utan alla hednakristna församlingar tackar dem." (Folkbibeln)
Moderator: Moderatorgruppen
Pilatus skrev:Termen "hednakristen" finns ej i NT...
Pilatus skrev:Mlw skrev:Som Max Weber påvisade så var protestantismen grundläggande för Västvärldens ekonomiska och teknologiska expansion.
Om han verkligen sagt så kan jag inte hålla med, det är inte alls hela sanningen. Romersk rätt hade stor betydelse för att det blev ordning och reda i handeln.
Mlw skrev:Pilatus skrev:Termen "hednakristen" finns ej i NT...
Romarbrevet 16:4: "De har riskerat sina liv för mig, och inte bara jag utan alla hednakristna församlingar tackar dem." (Folkbibeln)
Mlw skrev:Pilatus skrev:Mlw skrev:Som Max Weber påvisade så var protestantismen grundläggande för Västvärldens ekonomiska och teknologiska expansion.
Om han verkligen sagt så kan jag inte hålla med, det är inte alls hela sanningen. Romersk rätt hade stor betydelse för att det blev ordning och reda i handeln.
Den protestantiska etiken och kapitalismens anda | Wiki.
Marksa skrev:iris skrev:
Vad säger du om det jag skriver: gudlöshet? Det är ju exakt och direkt. En gudlös människa. En människa utan Gud.
Ateisten är nog ganska nöjd om han får det epitetet. Men vad säger du om att få epitet infidel (En av de otrogna). Det är ju allt som oftast en fråga om perspektiv.
Anders skrev:Lite omtvistat det där om protestantismens roll i västerlandets framgång. Läste lite Idehistoria på Universitetet och där var budskapet att protestantismen inte hade så mycket med västerlandets framväxt att göra ändå. Men jag tycker det som Weber skriver där är lite lösningen på spåret. Just det, att budskapet är personligt, att var och en skall hitta sin egen kontakt med Gud Och att kapitalismen drev fram den vetenskapliga revolutionen känns inte så otroligt. Fast samtidigt grävde väl kanske den protestantiska kyrkan sin egen grav i och med att människorna i Nordeuropa blev rikare och mer fokuserade på den värld vi lever i. Hur svårt är det inte för en med penningar att komma in i himmelriket, eller hur det nu var.
iris skrev:
Protestantismens framgång hade med att göra att de lierade sig med makten. Detta gjorde Luther med en gång med de tyska furstarna. Den katolska kyrkan som Luther kom från och varit präst i innan han blev utslängd för att han framförde en tro som inte är - kyrkans tro - och därmed enligt kyrkan förledde människan in i en felaktig tro på Gud - var nämligen mycket mäktig i sig själv. Och hennes inflytande över folket var något som furstarna och makten vill ha tillbaka. Det fick de med Luther.
iris skrev: vidare finns en enormt gigantiskt HAT mot Kyrkan (den katolska) bland de "troende" som är protestanter och frikyrkliga (oftast) med alla lögner de spred om kyrkan och påvar och annat - eftersom det var samma slags "ordkrig" de sysslade med - maktensfolk - redan då som idag när de polariserar politiskt.
Same same...
Marksa skrev:
Du ha säkert rätt när du säger att protestantismen lierade sig med makten. Men det återigen en fråga om perspektiv. Man kan ju även se det som att den katolska kyrkan förlorade makten över väldigt stora rikedomar och människans själar. Man kunde inte längre köpa sig fri från sina synder, och inte heller använda ett otal antal helgon som snuttefiltar.
Men är det verkligen same same, vad jag vet så finns det en stark ekumenisk rörelse som vill se likheterna istället för att koncentrera sig på olikheterna i den kristna gemenskapen. Gudbevars det finns till och med karismatiska katoliker.
Pilatus skrev:Luther visar sitt förakt för Leo X bannbulla, 1921, Decet Romanum Pontificem

iris skrev:Marksa skrev:
Du ha säkert rätt när du säger att protestantismen lierade sig med makten. Men det återigen en fråga om perspektiv. Man kan ju även se det som att den katolska kyrkan förlorade makten över väldigt stora rikedomar och människans själar. Man kunde inte längre köpa sig fri från sina synder, och inte heller använda ett otal antal helgon som snuttefiltar.
Men är det verkligen same same, vad jag vet så finns det en stark ekumenisk rörelse som vill se likheterna istället för att koncentrera sig på olikheterna i den kristna gemenskapen. Gudbevars det finns till och med karismatiska katoliker.
Helgon som snuttefilt? Verkligen? Helgonen är - fakta om Guds närvaro ... det LEVANDE beviset på Guds närvaro. Så jag fattar inte vad för slags snuttefilt det skulle kunna vara? Vidare det är inte en fråga om perspektiv - det är en fråga om fakta. Luther lierade sig med makten. Den protestantiska kyrkan blev en statskyrka - överallt. Detta är historiska fakta. Inte ett perspektiv.
Att den katolska kyrkan förlorade själar? NEJ själarna förlorade sin förmåga att bli heliga - eftersom Gud är Helig. Det handlar inte om att kyrkan förlorade något - människor förlorade sina liv --- sina liv efter detta livet. Varför? Jo Vägen mot Livet går via Sanningen (Kristus) tar man inte emot Honom i sakramenten och går mot sin helgelse (vilket de flesta i kyrkan varande katoliker ändå inte gör) så förlorar man det liv man skulle ha haft.
Det är väl så.
Skulle man applicera en bild på detta med den "Trånga Porten" så är det som frön från träd - bara ett av miljoners miljoner blir ett nytt träd. Alla andra blir - jord. Av jord är du kommen och jord ska du åter vara.
Är man gudlös är man totalt lost.
![]()
öhhhhh - lite så...
Vad man gör i livet (säger också judarna som vet) för andra när man gör det man gör - just för dem (andra) och inte söker sitt eget --- ja då är ju saken inte heller ännu BIFF --- utan det som krävs är att man förstå att lidandet är verktyget, förlorande av livet mitt i livet är sak.
Kristendomen är den enda religion som förvandlar lidande och död till LIV - alla andra (buddismen tex) försöker undkomma lidandet - och våra samhällen idag är inriktade på att slippa lida - alla ska dö istället...
xion skrev:
Fakta!?
Nu börjar du "låta" som Donald Tramp
Det enda "fakta" jag känner till i detta sammanhang är att det varken finns Gudar eller helgon till dess att motsatsen bevisats.
iris skrev:Pilatus skrev:Luther visar sitt förakt för Leo X bannbulla, 1921, Decet Romanum
Det finns väl något ordspråk som säger "skrattar bäst som skrattar sist" när Luther kom till vår Herre och han visade sitt förakt - vad hände då?
iris skrev:xion skrev:
Fakta!?
Nu börjar du "låta" som Donald Tramp
Det enda "fakta" jag känner till i detta sammanhang är att det varken finns Gudar eller helgon till dess att motsatsen bevisats.
Gissar att du menar att det inte finns bevis för dig och de som vägrar tro?! Det är ju det samma som med vetenskapen. Du kan vägra tro på vad de säger eller tro på vad de säger men att du hemma vid ditt köksbord kan verifiera relativitetsteorins innehåll är lika troligt som att du sett det som Helgonen sett.
Nil.
Därmed är det en fråga om vad du väljer att tro på. Inget annat.
Återgå till "Religion och andlighet"
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster