Existerar en dag?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 16 apr 2021 10:54

Har exempelvis en Fredag någonsin existerat?

Existerar landet Sverige?

Existerar *fyll i ditt namn här*?


Som jag ser det är alla dessa saker vi förhåller oss till "som om" de existerar men vi kan inte ha någon strikt empirisk kunskap om dem.
Vi sätter en "klisterlapp" på fenomenen då tankarna vi har är användbara. Tanken att "det är Fredag", "vi bor i Sverige", "jag är Smisk" har funktionalitet i livet.

Ibland ifrågasätter jag att en "dag" någonsin existerat och nästan alla tappar bollen direkt. De flesta verkar inte ens kunna föreställa sig att veckodagar inte existerar, det kan väl inte vara något vi "bara hittar på"?

Något vi "klär världen med" som kejsarens nya kläder?

Skillnaden mellan att mena att en Fredag existerar och att planeten vi bor på existerar verkar svår att greppa.

Är det någon skillnad?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 16 apr 2021 11:36

Vi postulerar att en triangel har tre vinklar. Det är nödvändigt att den har dessa vinklar för att kunna skilja den från en kvadrat.
Stämmer?
Så - om vi finner något som har tre vinklar - är det då en triangel? Existerar den? Existerar tre vinklar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar en dag?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2021 12:13

Det du verkligen tror existerar finns för dig på ena eller andra sättet. Är ni då flera stycken som tror det finns hjälper det också för indidivden att tro det finns. Man bekräftar varandras tro.

Vi människor är så funtade att vi kan tro på allt och betvivla allt.

Det enda som finns är väl i principe det jag upplever här och nu plus jag som upplever. Allting annat är en mer eller mindre fantasifull överbyggnad på nuets innehåll. Vi minns i nuet = det förflutna och vi planerar i nuet = framtiden.

Så är det.

Eller inte.

Allt kan betvivlas. Men inte att jag här och nu betvivlar. Dubito, ergo zum zum zum.


- Vad man än skriver kommer någon att säga emot!
- Inte då!
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 12:53

Algotezza skrev:Det du verkligen tror existerar finns för dig på ena eller andra sättet. Är ni då flera stycken som tror det finns hjälper det också för indidivden att tro det finns. Man bekräftar varandras tro.

Vi människor är så funtade att vi kan tro på allt och betvivla allt.

Det enda som finns är väl i principe det jag upplever här och nu plus jag som upplever. Allting annat är en mer eller mindre fantasifull överbyggnad på nuets innehåll. Vi minns i nuet = det förflutna och vi planerar i nuet = framtiden.

Så är det.

Eller inte.

Allt kan betvivlas. Men inte att jag här och nu betvivlar. Dubito, ergo zum zum zum.


- Vad man än skriver kommer någon att säga emot!
- Inte då!

En triangel har per definition tre vinklar.
En rätvinklig triangel har en vinkel som är 90 grader. Pythagoras sats bygger på detta.
Pythagoras var medlem i ett hemligt mystiskt sällskap där det var belagt med dödstraff att avslöja de matematiska hemligheterna.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Existerar en dag?

Inläggav xion » 16 apr 2021 13:08

Det är fredag för att vi har bestämt att det är fredag.
Annars är det vilken jävla dag som helst.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 13:28

xion skrev:Det är fredag för att vi har bestämt att det är fredag.
Annars är det vilken jävla dag som helst.

Fredagsmys. Jag har blivit ett hälsofreak och desperat letat efter nåt tilltugg en fredagskväll nu äntligen har jag hittat något som passar min nya livsstil, dumplings med kyckling. Riktigt smaskiga, har dock inte orkat kolla hur nyttiga dem är.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 16 apr 2021 14:18

iris skrev:Vi postulerar att en triangel har tre vinklar. Det är nödvändigt att den har dessa vinklar för att kunna skilja den från en kvadrat.
Stämmer?
Så - om vi finner något som har tre vinklar - är det då en triangel? Existerar den? Existerar tre vinklar?


Det är sant att en triangel har tre vinklar då det som hakka nämner är sant per definition. Nödvändigheten är inbyggd i definitionen. "tre vinklar" beskriver vad det är vi talar om då vi fyller den med meningskontexten från begreppen "tre" och "vinklar" och på så sätt "vet vad vi talar om".

Att det är Fredag idag är något vi beskrivit men det är inte sant per definition. Det är ett namn vi valt att använda för att referera till det vi vet att vi menar som en "dag" i en viss dagordning av veckodagar för att få en meningsfull ordning att beskriva händelser med. Vi skulle kunna beskriva dem på andra sätt som inte innefattar just dessa saker.

Samma sak med Sverige och Smisk, de är inte sanna per definition de är beskrivningar som är meningsfulla för oss, det gör dem inte till sann kunskap.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 16 apr 2021 14:24

Algotezza skrev:Det du verkligen tror existerar finns för dig på ena eller andra sättet. Är ni då flera stycken som tror det finns hjälper det också för indidivden att tro det finns. Man bekräftar varandras tro.

Vi människor är så funtade att vi kan tro på allt och betvivla allt.

Det enda som finns är väl i principe det jag upplever här och nu plus jag som upplever. Allting annat är en mer eller mindre fantasifull överbyggnad på nuets innehåll. Vi minns i nuet = det förflutna och vi planerar i nuet = framtiden.


Vi kan tro på och betvivla allt, men det är inte allt som är sant.
Att flera tror på något påverkar inte sanningen.

Att alla tror att det är Fredag idag påverkar inte någon sanning om världen?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 14:39

Smisk skrev:Vi kan tro på och betvivla allt, men det är inte allt som är sant.
Att flera tror på något påverkar inte sanningen.

Att alla tror att det är Fredag idag påverkar inte någon sanning om världen?

Sanning är att det är fredag idag. Varför krångla till det i onödan?
Fattar inte dessa hypotetiska resonemang som krånglar till allt i onödan.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 16 apr 2021 16:09

hakkapeliitta skrev:Sanning är att det är fredag idag. Varför krångla till det i onödan?
Fattar inte dessa hypotetiska resonemang som krånglar till allt i onödan.


Hur vet du att det är Fredag menar du?

Att saker är mindre krångliga gör dem inte mer sanna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar en dag?

Inläggav klorofyll » 16 apr 2021 18:05

Allt som vi kan uppleva med våra sinnen existerar och fyller en funktion... Om vi ser en bil på håll, den är grön, så säger det något om objektet som existerar, färgen fungerar som information. Det kanske inte finns någon bil, men vi kan säga att det åtminstone existerar något som upplevs vara grönt, sen kan det bero på att man har fått en stroke eller vad som.. men det betyder någonting. En kaffekvarn går att uppleva och fyller en funktion, vi kan mala kaffebönor. Kan man på något sätt likna en onsdag vid en kaffekvarn? Fyller onsdagar någon funktion? Om jag får chansa rejält: system som bara går runt, runt, utan motstånd, fyller ingen funtkion, det är därför som det inte finns några existerande evighetsmaskiner...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 18:25

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:Sanning är att det är fredag idag. Varför krångla till det i onödan?
Fattar inte dessa hypotetiska resonemang som krånglar till allt i onödan.


Hur vet du att det är Fredag menar du?

Att saker är mindre krångliga gör dem inte mer sanna.

Såg i almanackan att det är fredag idag.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Existerar en dag?

Inläggav Marksa » 17 apr 2021 09:40

Smisk skrev:Har exempelvis en Fredag någonsin existerat?


Jordens, månens och solens samspel med varandra existerar som naturföreteelser, Människan delar in detta i mönster såsom dagar månader och år. Och har man kunskap om dessa mönster så har man makten att skapa sig i ett gott liv.

Smisk skrev:Existerar landet Sverige?

Ja som administrativ enhet existerar landet Sverige.

Smisk skrev:Existerar *fyll i ditt namn här*?

Marksa existerar som en flyktig enhet på FF inte så mycket mer.
Varje dag är en resa.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar en dag?

Inläggav Vertumnus » 19 apr 2021 07:48

iris skrev:Vi postulerar att en triangel har tre vinklar. Det är nödvändigt att den har dessa vinklar för att kunna skilja den från en kvadrat.
Stämmer?
Så - om vi finner något som har tre vinklar - är det då en triangel? Existerar den? Existerar tre vinklar?


Trianglar och vinklar är tanketing och hittas närmast i tankevärlden. De används, på samma sätt som veckodagar, som ett raster eller en slags måttstock och läggs över yttervärlden.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar en dag?

Inläggav klorofyll » 19 apr 2021 07:57

Trianglar existerar inte. Vi kan inte uppleva dem med sinnena och de fyller ingen funktion. Det är bara föreställningar...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster