Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 apr 2021 17:47

Igår hade vi en planeringsdag en på jobbet, efteråt frågade chefen vad vi tyckte om dagen... En stunds tystnad uppstod, och sedan sa en av undersköterskorna nåt i stil med "Ja, tack för fikat, det var gott!". Det var ett modigt sätt att uttrycka sig på tycker jag, om än kanske inte så konstruktivt. Jag tycker det är bra att kunna ha planeringsdag ibland, men det är verkligen ingen lätt uppgift att involvera alla, på ett sätt att det ska kännas meningsfullt för alla. Vi är långt ifrån varandra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 18:12

rekoj skrev:Igår hade vi en planeringsdag en på jobbet, efteråt frågade chefen vad vi tyckte om dagen... En stunds tystnad uppstod, och sedan sa en av undersköterskorna nåt i stil med "Ja, tack för fikat, det var gott!". Det var ett modigt sätt att uttrycka sig på tycker jag, om än kanske inte så konstruktivt. Jag tycker det är bra att kunna ha planeringsdag ibland, men det är verkligen ingen lätt uppgift att involvera alla, på ett sätt att det ska kännas meningsfullt för alla. Vi är långt ifrån varandra.

Om du hade en annan uppfattning varför sa du inte den?
Svensken är feg, som finne är jag rak på sak och går inte kring het gröt och fegar. Den här mentala grejen med att vara rak öppen finns bland andra nordiska folk men svensken är undantaget, varför?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2021 18:35

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Hörde just att Tomas Eneroth tagit ytterligare ett steg mot höghastighetsbanan. För vem är den tänkt? Knappast för dem som själva måste betala sina biljetter. Socialdemokratisk politik!

Förstår inte varför du är emot höghastighetsbanan. Ökad trafik med tåg är miljövänligt, vi borde främja den.
Finns inget skönare än att åka tåg, ett slags mediterande att kolla genom fönstret och se miljöerna när de ständigt växlar.

Jag åker mycket gärna tåg, helst i tyst vagn så man slipper höra vad alla babblar om i sina mobiltelefoner.

Höghastighetsbanan blir aldrig betald av resenärerna, vilka skulle ha råd? Folk som i dag tar flyget mellan Stockholm och Göteborg? Alltså företagen och det offentliga. I Japan bor det 126 miljoner invånare, många mycket stora företag, det är mer än en tiofaldig skillnad.

Och om den byggs i markplanet, hur går det med allt vilt som rör sig? Man bygger ju knappast undergångar, eller övergångar, runt de stora vägarna. Det ligger ständigt döda djur utmed vägarna.

Och ur energisynpunkt är snabbtågen stora energislukare, trots att de är strömlinjeformade.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 18:48

OK, jag förstår delvis dina resonemang.
Men det jag inte förstår är hur allt ska betalas med av vem varför tror du att inte vanliga resenärer inte betalar, vad bygger ditt resonemang på? Allt tågresande tror jag är en samhällsvinst, så i slutändan är vi alla vinnare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2021 18:58

hakkapeliitta skrev:OK, jag förstår delvis dina resonemang.
Men det jag inte förstår är hur allt ska betalas med av vem varför tror du att inte vanliga resenärer inte betalar, vad bygger ditt resonemang på? Allt tågresande tror jag är en samhällsvinst, så i slutändan är vi alla vinnare.

Det kostar redan nu en hel del. Skall jag åka Stockholm Central - Göteborg C i morgon kostar det ca 800 kr. Undrar vad snabbtåget kommer att kosta? Därför tror jag att den vanlige resenären, som jag själv, kommer att välja ett billigare alternativ. Kanske buss om coronan upphör.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 19:10

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:OK, jag förstår delvis dina resonemang.

Det kostar redan nu en hel del. Skall jag åka Stockholm Central - Göteborg C i morgon kostar det ca 800 kr. Undrar vad snabbtåget kommer att kosta? Därför tror jag att den vanlige resenären, som jag själv, kommer att välja ett billigare alternativ. Kanske buss om coronan upphör.

Vi kan ju alltid ta cykeln och trampa. Tar endast två dagar mellan Stockholm - Göteborg.
Man kan resonera på olika sätt. Jag tror ditt scenario med skyhöga priser inte stämmer. Vad grundar jag det på? Inte en aning utan gissar vilt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2021 19:30

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:Det kostar redan nu en hel del. Skall jag åka Stockholm Central - Göteborg C i morgon kostar det ca 800 kr. Undrar vad snabbtåget kommer att kosta? Därför tror jag att den vanlige resenären, som jag själv, kommer att välja ett billigare alternativ. Kanske buss om coronan upphör.

Vi kan ju alltid ta cykeln och trampa. Tar endast två dagar mellan Stockholm - Göteborg.
Man kan resonera på olika sätt. Jag tror ditt scenario med skyhöga priser inte stämmer. Vad grundar jag det på? Inte en aning utan gissar vilt.

Ja, sover man över på ett vandrarhem och använder sitt Trangia-kök så behöver det inte kosta så mycket. Det spar energi och vore något att tänka på för alla överviktiga svenskar. Och cyklar man på en älg lär den ju överleva. Förr tog man båten, men det vore förstås ett steg tillbaks och det går åt mycket ved för att hålla fyr i pannan.
Hur skall man sörja för säkerheten om tågen rusar fram i markplanet? Vi kan ju inte stänga av hela sträckningen med höga staket. Korsningarna är många och någon lösning som är betydligt säkrare än dagens måste till. Det har man förstås olika lösningar till men som med motorvägarna så kommer järnvägen att bilda en slags mur om man inte höjer den ovanför markplanet.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 16 apr 2021 19:36

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Igår hade vi en planeringsdag en på jobbet, efteråt frågade chefen vad vi tyckte om dagen... En stunds tystnad uppstod, och sedan sa en av undersköterskorna nåt i stil med "Ja, tack för fikat, det var gott!". Det var ett modigt sätt att uttrycka sig på tycker jag, om än kanske inte så konstruktivt. Jag tycker det är bra att kunna ha planeringsdag ibland, men det är verkligen ingen lätt uppgift att involvera alla, på ett sätt att det ska kännas meningsfullt för alla. Vi är långt ifrån varandra.

Om du hade en annan uppfattning varför sa du inte den?
Svensken är feg, som finne är jag rak på sak och går inte kring het gröt och fegar. Den här mentala grejen med att vara rak öppen finns bland andra nordiska folk men svensken är undantaget, varför?

Här handlade det väl då kanske snarare om varför jag inte sa det, när jag hade samma uppfattning. Men i vilket fall tycker jag det är en bra fråga. Jag önskar ibland att jag kunde vara mer rak på sak... men samtidigt kan jag också känna att mitt huvud är fullt av en massa olika signaler från olika håll, och en massa olika perspektiv som kan tillämpas. Och då finns det inte alltid några korta, enkla, självklara svar.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 16 apr 2021 19:40

Varför tror du tågen rusar i markplan?
Tekniken har gjort att vi har rest till Mars idag. Vi kan säkert lösa problemet med tåget.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 apr 2021 21:34

hakkapeliitta skrev:Varför tror du tågen rusar i markplan?
Tekniken har gjort att vi har rest till Mars idag. Vi kan säkert lösa problemet med tåget.

Tekniken finns , vi får se om den politiska viljan finns. :)

Pelare.jpg
Pelare.jpg (43.43 KiB) Visad 1272 gånger
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2021 00:07

rekoj skrev:Här handlade det väl då kanske snarare om varför jag inte sa det, när jag hade samma uppfattning. Men i vilket fall tycker jag det är en bra fråga. Jag önskar ibland att jag kunde vara mer rak på sak...

Ibland är det direkt omöjligt att veta hur man ska bete sig. Visa mer intresse nästa gång. Men att ingen klagar kan vara ett gott betyg, liksom att alla är positiva kan vara ett negativt betyg. Det viktigaste är väl om chefen är bra...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2021 18:59

Jag har inga aggressioner, jag möter världen med ett leende eller en frånvarande blick.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2021 19:21

Ni borde läsa "Halva sanningen" av Mats Wahl... Har någon läst den? Eller något annat av densamme? Jag har läst Vinterviken (ungdomsbok) och Mannen som älskade kvinnor, den senare är bra men lite för mycket som stör helheten.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 17 apr 2021 20:02

klorofyll skrev:Ni borde läsa "Halva sanningen" av Mats Wahl... Har någon läst den? Eller något annat av densamme? Jag har läst Vinterviken (ungdomsbok) och Mannen som älskade kvinnor, den senare är bra men lite för mycket som stör helheten.

Jag läste Vinterviken. Gillade den boken, om än den inte något jättestarkt intryck på mig. Hur var det? Boxning... och någon form av stöld och försäkringsfusk? Annars om jag kommer att tänka på böcker i ungefär samma genre gillade jag starkt Peter Pohls bok "Vilja Växa".
Kanske jag kan få tid att läsa Halva sanningen, om du rekommenderar den

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 apr 2021 20:24

Ni ska läsa "Halva sanningen - en trilogi".

https://bokborsen.se/view/Mats-Wahl/Hal ... gi/4220674

Återgå till "Tankar och känslor"