Existerar en dag?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existerar en dag?

Inläggav Anders » 19 apr 2021 08:02

Evigheten existerar. Det kan vi inte slingra oss ur.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 19 apr 2021 13:39

hakkapeliitta skrev:Såg i almanackan att det är fredag idag.


Smart ;)

Allt man läser är sant.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 19 apr 2021 13:55

Marksa skrev:
Smisk skrev:Har exempelvis en Fredag någonsin existerat?


Jordens, månens och solens samspel med varandra existerar som naturföreteelser, Människan delar in detta i mönster såsom dagar månader och år. Och har man kunskap om dessa mönster så har man makten att skapa sig i ett gott liv.

Smisk skrev:Existerar landet Sverige?

Ja som administrativ enhet existerar landet Sverige.

Smisk skrev:Existerar *fyll i ditt namn här*?

Marksa existerar som en flyktig enhet på FF inte så mycket mer.


Jorden och solen existerar och sätter de rör på sig och effekterna detta har påverkar saker i världen. Men om en dag existerar verkar inte följa från detta?

En administrativ enhet existerar då enligt dig? Är det något som existerar?

Att vi beskriver saker betyder inte att det vi beskriver existerar. Beskrivningen existerar som beskrivning så länge vi väljer att beskriva något så det är jag med på. Från det följer inte att det vi beskriver existerar.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 19 apr 2021 13:56

Anders skrev:Evigheten existerar. Det kan vi inte slingra oss ur.


Det måste vara omöjligt att veta, det är jag övertygad om :)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 19 apr 2021 14:22

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:Såg i almanackan att det är fredag idag.


Smart ;)

Allt man läser är sant.

Behöver inte betyda det men vi har från 1700-talet I Sverige följt den gregorianska kalendern som har bestämt att det var fredag. Så varför tvivla på det?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Existerar en dag?

Inläggav Marksa » 19 apr 2021 18:32

Smisk skrev:Jorden och solen existerar och sätter de rör på sig och effekterna detta har påverkar saker i världen. Men om en dag existerar verkar inte följa från detta?

Nej det skrev jag inte heller, Jag skrev att jorden, solen och månen samspelar med varandra och bildar mönster.
Sedan var jag kanske otydlig i nästa led. Men ur dessa mönster bildar vi människor dagar, som vi sorterar in i 7 dagars sjok och kallar dessa för veckor osv. Så det som existerar är återkommande mönster som vi kan identifiera. 8)

Smisk skrev:En administrativ enhet existerar då enligt dig? Är det något som existerar?

Javisst, åtminststånde som en idé, men vad den består av är ovisst.

Smisk skrev:Att vi beskriver saker betyder inte att det vi beskriver existerar. Beskrivningen existerar som beskrivning så länge vi väljer att beskriva något så det är jag med på. Från det följer inte att det vi beskriver existerar.

Just så.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 20 apr 2021 13:57

hakkapeliitta skrev:Behöver inte betyda det men vi har från 1700-talet I Sverige följt den gregorianska kalendern som har bestämt att det var fredag. Så varför tvivla på det?


Är något sant för att man har sagt att det är så över tid?

Om man bör eller inte bör tvivla på om något är sant är en annan sak. I denna tråd bör man det då det är vad ämnet i den behandlar.

Varför skall man acceptera saker för att andra gör det eller för att man gjort det länge?

Det är självklart varför vi ger dagar en ordning och olika namn, det är för att det är en användbar metod för att planera och korrdinera våra handlingar. Misstar man dessa planer för en "fast verklighet" och inte kan se detta tappar man en filosofisk klarhet i tänkandet skulle jag argumentera för.

Ontologiskt och epistemologiskt är det relevant att belysa saker som dessa med klart tänkande tycker jag.

Att man accepterar att vi TÄNKER oss att det är "Tisdag idag" är en sak men att tro att en Tisdag någonsin existerat och vad man menar med existerar är en annan.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 20 apr 2021 14:19

Marksa skrev:
Smisk skrev:En administrativ enhet existerar då enligt dig? Är det något som existerar?

Javisst, åtminststånde som en idé, men vad den består av är ovisst.


Att tänka sig att en Tisdag existerar är att blanda ihop kartan med terrängen tänker jag. Idén existerar, allt vi tänker existerar som idéer, men endast som idé. Meningen med en karta är att förhålla sig till en terräng. I detta fallet är det ett förhållande mellan erfarenheten av förändring (tid) vi skapar en idé för.

Inser man inte att det finns en karta och en terräng och skillnaden mellan dem kan man fastna i en illusion. Illusionen är att tiden existerar utanför kartan, alltså i terrängen. Tid, dagar, meningen vi ger saker, är alla idéer som förhåller erfarenheten vi har om saker till hur det är att erfara dem.

Det verkar vara ett slags psykologiskt fenomen det här med att en del har svårt att skilja mellan dessa saker. De flesta har det verkar det som.

Finns denna texten?

En text är en meningsbärare men den säger inget om man inte förstår betydelsen den förmedlar. Betydelsen existerar som betydelse men inte som något utanför betydelsen, alltså meningen.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 20 apr 2021 15:25

Smisk skrev:En text är en meningsbärare men den säger inget om man inte förstår betydelsen den förmedlar. Betydelsen existerar som betydelse men inte som något utanför betydelsen, alltså meningen.

Du snurrar till det i onödan. Vad betyder vi träffas på fredag? Innebörden är att förmedla en tidpunkt, de flesta har inget problem med detta. Fredag betyder inte torsdag, så enkelt är det. Man behöver inte problematisera enkla saker i livet.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 21 apr 2021 10:13

hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:En text är en meningsbärare men den säger inget om man inte förstår betydelsen den förmedlar. Betydelsen existerar som betydelse men inte som något utanför betydelsen, alltså meningen.

Du snurrar till det i onödan. Vad betyder vi träffas på fredag? Innebörden är att förmedla en tidpunkt, de flesta har inget problem med detta. Fredag betyder inte torsdag, så enkelt är det. Man behöver inte problematisera enkla saker i livet.


Vad har detta att göra med att Fredagen existerar eller inte?

Som sagt, bara för att vi tänker att något finns betyder inte att det finns.

Sanning, filosofi och kunskap är ofta krångligt :) Att ta saker för givet är enkelt. Endast döda fiskar flyter med strömmen.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Existerar en dag?

Inläggav xion » 21 apr 2021 10:24

Fredagen finns i vår föreställningsvärld.
Om inga människor fanns som visste vad en fredag är för något, så skulle den inte finnas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar en dag?

Inläggav Pilatus » 21 apr 2021 11:05

xion skrev:Fredagen finns i vår föreställningsvärld.
Om inga människor fanns som visste vad en fredag är för något, så skulle den inte finnas.

Varje dag existerar, eller saknas det någon dag? Kanske, det första årets dagar i vår tideräkning saknas.

Den svenska almanackan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existerar en dag?

Inläggav Anders » 21 apr 2021 11:13

Smisk skrev:Har exempelvis en Fredag någonsin existerat?

Existerar landet Sverige?

Existerar *fyll i ditt namn här*?


Som jag ser det är alla dessa saker vi förhåller oss till "som om" de existerar men vi kan inte ha någon strikt empirisk kunskap om dem.
Vi sätter en "klisterlapp" på fenomenen då tankarna vi har är användbara. Tanken att "det är Fredag", "vi bor i Sverige", "jag är Smisk" har funktionalitet i livet.

Ibland ifrågasätter jag att en "dag" någonsin existerat och nästan alla tappar bollen direkt. De flesta verkar inte ens kunna föreställa sig att veckodagar inte existerar, det kan väl inte vara något vi "bara hittar på"?

Något vi "klär världen med" som kejsarens nya kläder?

Skillnaden mellan att mena att en Fredag existerar och att planeten vi bor på existerar verkar svår att greppa.

Är det någon skillnad?


Tänk om stadsministern hette Valter. Då skulle han ju inte komma då hans fru ropade Tage.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar en dag?

Inläggav Pilatus » 21 apr 2021 12:12

Pilatus skrev:
xion skrev:Fredagen finns i vår föreställningsvärld.
Om inga människor fanns som visste vad en fredag är för något, så skulle den inte finnas.

Varje dag existerar, eller saknas det någon dag? Kanske, det första årets dagar i vår tideräkning saknas.

Det var först år 11 i den Gregorianska kalendern som Maria och Josef kunde fira sin sons tioårsdag. Om man nu gjorde det? Det förmodade året för Jesus födelse var år 3761, enligt den judiska tideräkningen som rådde vid tidpunkten och som utgår från skapelsens dag ett.

År noll finns i den astronomiska kalendern och ISO 8601
Moderator

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 21 apr 2021 12:17

xion skrev:Fredagen finns i vår föreställningsvärld.
Om inga människor fanns som visste vad en fredag är för något, så skulle den inte finnas.


Det skriver jag under på.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster