Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 07:07

Pollen skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det känns lite meningslöst att du ägnar dig åt sådant här, varför söker du inte upp folk du gillar istället?

Här finns folk som jag gillar!
Jag är nyfiken på varför du, och andra troende, tror att mitt liv som ateist är meningslöst, glädjelöst, och jag vet inte vad -löst.
Ingen troende oavsett religion har kunnat ge ett bra svar.
Främsta orsaken är att de inte har en aning om vad ateism innebär.



Jag är troende. Jag känner ingen som tror att ateismen är meningslös eller känns så för de som lever utan Gud. De har sex, super och tar andra substanser älskar pengar och ser mening i att ha makt och pengar - deras liv är fylld av detta och allt de gör är att jobba ständigt på att få mer. Av det de vill ha, de älskar njutningar och allt det som de kan köpa av upplevelser och material ting och få makt.

De har med andra ord redan fått ut allt de kan i det här livet - och det är meningen att de ska det.
De valde så.
Det liv som kommer sedan - den nya jorden och det nya livet och att få vara i Kärlek med Gud valde de bort.
Det är rättvisa - alla får det de vill ha.
Det de valt.
Det drömliv de vill ha här och nu.

Vi vet ju det. Varför tror du att vi skulle tro att deras eviga ständiga cocktailpartyn och allt de äger och alla kvinnor och män de sätter på (eller barn om det är vad de gillar) och köper skulle ge dem något annat än nöje?
De får det de sökte och sedan när det här livet är över - får de också det.
Vi vet att det är så - forskningen visar också det idag. ATT det blir så.

Det är rättvisa - allt här och nu och inget sedan - eller plåga av dem här och nu, orättvisor och förtal, förtryck och mord, stöld här och nu och tillit till Gud - och sedan friden med Honom och Kärlek... --- det är väl bra?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 07:23

iris skrev:
Pollen skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det känns lite meningslöst att du ägnar dig åt sådant här, varför söker du inte upp folk du gillar istället?

Här finns folk som jag gillar!
Jag är nyfiken på varför du, och andra troende, tror att mitt liv som ateist är meningslöst, glädjelöst, och jag vet inte vad -löst.
Ingen troende oavsett religion har kunnat ge ett bra svar.
Främsta orsaken är att de inte har en aning om vad ateism innebär.



Jag är troende. Jag känner ingen som tror att ateismen är meningslös eller känns så för de som lever utan Gud. De har sex, super och tar andra substanser älskar pengar och ser mening i att ha makt och pengar - deras liv är fylld av detta och allt de gör är att jobba ständigt på att få mer. Av det de vill ha, de älskar njutningar och allt det som de kan köpa av upplevelser och material ting och få makt.

De har med andra ord redan fått ut allt de kan i det här livet - och det är meningen att de ska det.
De valde så.
Det liv som kommer sedan - den nya jorden och det nya livet och att få vara i Kärlek med Gud valde de bort.
Det är rättvisa - alla får det de vill ha.
Det de valt.
Det drömliv de vill ha här och nu.

Vi vet ju det. Varför tror du att vi skulle tro att deras eviga ständiga cocktailpartyn och allt de äger och alla kvinnor och män de sätter på (eller barn om det är vad de gillar) och köper skulle ge dem något annat än nöje?
De får det de sökte och sedan när det här livet är över - får de också det.
Vi vet att det är så - forskningen visar också det idag. ATT det blir så.

Det är rättvisa - allt här och nu och inget sedan - eller plåga av dem här och nu, orättvisor och förtal, förtryck och mord, stöld här och nu och tillit till Gud - och sedan friden med Honom och Kärlek... --- det är väl bra?


Detta var den värsta sammanställning av fördomar jag läst på länge.
Du säger att du var ateist tidigare.
Var det verkligen så här du levde ditt liv tidigare?
I så fall förvånar det mig inte att du hoppade av den karusellen och bytte till tagelskjortan.

Jag har sagt det förut.
Du har inte en "susning" om hur det är att vara ateist.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 07:28

Pollen skrev:
"Betyder inte ateism att det här livet är meningslöst?"
1. Ateism tar bara ställning till en enda fråga: Finns gudar?
Solklart svar för en del är Nej!
För andra är svaret att Så länge det inte finns evidens för gudar så tror vi inte på dem.

Ateism är inte en ism i meningen ideologi - det finns ingen ateistisk samhällssyn, etik, politik, världsbild ...
Ateism är inte en "tro".
2. Liv. Cyanobakterier har/är liv, liksom coronavirus, kålrötter, fästingar och människor.
3. Mening. Vad har alla dessa för mening - och alla andra som jag inte har nämnt? Om vi med mening avser ändamål, syfte så är det att livet ska fortsätta generation efter generation. Ty liv är ett naturfenomen.
Liv är materia organiserat på särskilt vis. Hittills har vi bara funnit det på vår jord, men vi vet att när förutsättningarna är de rätta så uppträder liv som ett naturfenomen var som helst i universum.

Svaret på frågan är att för en del ateister är livet meningslöst, för andra meningsfullt, för andra andra är frågan ointressant.

Jag tror att klorofyll inte känner några ateister alls ....


Ateist är man för att detta är dels utlärt (man lär sig tolka verkligheten så att det inte finns Gud - man kallar det ofta för gudar och man säger i skolorna där man lär ut ateismen för att den politiska skolan vill det - att vittnesmål om Gud är sägner och myter) och dels för att man lever mot Gud.

Det sista kan man förklara (vilket du inte kommer att förstå för att du inte vill det) som något du kan relatera till.
Du träffar en kvinna som du blir förälskad i och hon i dig - ni vet att ni känner så för varandra. Ni vill vara tillsammans och bygga ett helt liv tillsammans - men, den där heta tjejen på jobbet tar du en snabbis med, och hon på ICA med - i ditt förhållande med tjejen hemma som du ljuger för, förställer dig inför och håller på med dina spel - förväntar du fortfarande att allt ska vara okej?
Ja - förmodligen förväntar du dig att allt ska vara okej och helst att hon ska köpa dina behov och det du vill ha - kakan och äta den.
OM hon inte gillar det du gör - ljuger och lurar henne - ja då gör du ju slut?!

Eller hur.
Men - i normala fall och med normala människor som har en smula integritet - skulle tjejen ha gjort slut med dig när hennes kompis berättat (som också jobbar på ditt företag) att du sätter på en annan där --- och lämnat dig.
Med Gud är det så.
Han lämnar dig.
För att du inte klarar av förhållandet. Då kan du (om du aldrig någonsin upplevt att känna Honom) förneka att Han finns, någonsin haft ett förhållande med dig eller att något av det som hände var ditt fel.
Det gör de flesta - de säger... jamen hon är så dj---la osexig och vem som helst hade tröttnat på henne --- eller det var den där tjejen på jobbet som lade ut sig för mig och jag ---- jaduvet. Det vanliga.

Saken med kärlekshistorian med Gud är att Han har höga Gränser och Han har hög integritet --- för Han äger något så ovanligt som att Han vet vem vi är, vad vi är och hur vi är - och Han är inte lättlurad.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 07:29

xion skrev:
iris skrev:
Pollen skrev:Här finns folk som jag gillar!
Jag är nyfiken på varför du, och andra troende, tror att mitt liv som ateist är meningslöst, glädjelöst, och jag vet inte vad -löst.
Ingen troende oavsett religion har kunnat ge ett bra svar.
Främsta orsaken är att de inte har en aning om vad ateism innebär.



Jag är troende. Jag känner ingen som tror att ateismen är meningslös eller känns så för de som lever utan Gud. De har sex, super och tar andra substanser älskar pengar och ser mening i att ha makt och pengar - deras liv är fylld av detta och allt de gör är att jobba ständigt på att få mer. Av det de vill ha, de älskar njutningar och allt det som de kan köpa av upplevelser och material ting och få makt.

De har med andra ord redan fått ut allt de kan i det här livet - och det är meningen att de ska det.
De valde så.
Det liv som kommer sedan - den nya jorden och det nya livet och att få vara i Kärlek med Gud valde de bort.
Det är rättvisa - alla får det de vill ha.
Det de valt.
Det drömliv de vill ha här och nu.

Vi vet ju det. Varför tror du att vi skulle tro att deras eviga ständiga cocktailpartyn och allt de äger och alla kvinnor och män de sätter på (eller barn om det är vad de gillar) och köper skulle ge dem något annat än nöje?
De får det de sökte och sedan när det här livet är över - får de också det.
Vi vet att det är så - forskningen visar också det idag. ATT det blir så.

Det är rättvisa - allt här och nu och inget sedan - eller plåga av dem här och nu, orättvisor och förtal, förtryck och mord, stöld här och nu och tillit till Gud - och sedan friden med Honom och Kärlek... --- det är väl bra?


Detta var den värsta sammanställning av fördomar jag läst på länge.
Du säger att du var ateist tidigare.
Var det verkligen så här du levde ditt liv tidigare?
I så fall förvånar det mig inte att du hoppade av den karusellen och bytte till tagelskjortan.

Jag har sagt det förut.
Du har inte en "susning" om hur det är att vara ateist.


Fördomar? VETANDE...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 07:41

xion skrev:
Jag har sagt det förut.
Du har inte en "susning" om hur det är att vara ateist.



Berätta för mig! Jag har sagt min version --- då är det väl rättvist (med tanke på att du kritisera mig och säger att jag inte vet) att du förklarar för mig, berättar för mig hur det är...

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 08:26

iris skrev:
Ateist är man för att detta är dels utlärt (man lär sig tolka verkligheten så att det inte finns Gud - man kallar det ofta för gudar och man säger i skolorna där man lär ut ateismen för att den politiska skolan vill det - att vittnesmål om Gud är sägner och myter) och dels för att man lever mot Gud.

Ja, vi har ju religionsfrihet och därför är det rimligt att skolan inte tar ställning i religiösa frågor. Skolan ska inte indoktrinera barn i trosföreställningar som dom har svårt att ta ställning till innan dom blir vuxna.
iris skrev:Det sista kan man förklara (vilket du inte kommer att förstå för att du inte vill det) som något du kan relatera till.
Du träffar en kvinna som du blir förälskad i och hon i dig - ni vet att ni känner så för varandra. Ni vill vara tillsammans och bygga ett helt liv tillsammans - men, den där heta tjejen på jobbet tar du en snabbis med, och hon på ICA med - i ditt förhållande med tjejen hemma som du ljuger för, förställer dig inför och håller på med dina spel - förväntar du fortfarande att allt ska vara okej?
Ja - förmodligen förväntar du dig att allt ska vara okej och helst att hon ska köpa dina behov och det du vill ha - kakan och äta den.
OM hon inte gillar det du gör - ljuger och lurar henne - ja då gör du ju slut?!

Eller hur.
Men - i normala fall och med normala människor som har en smula integritet - skulle tjejen ha gjort slut med dig när hennes kompis berättat (som också jobbar på ditt företag) att du sätter på en annan där --- och lämnat dig.
Med Gud är det så.
Han lämnar dig.
För att du inte klarar av förhållandet. Då kan du (om du aldrig någonsin upplevt att känna Honom) förneka att Han finns, någonsin haft ett förhållande med dig eller att något av det som hände var ditt fel.
Det gör de flesta - de säger... jamen hon är så dj---la osexig och vem som helst hade tröttnat på henne --- eller det var den där tjejen på jobbet som lade ut sig för mig och jag ---- jaduvet. Det vanliga.


Det är möjligt att det var så här för dig. Många har upplevt samma eller liknande.
Jag läste någonstans att tio procent av alla barn har en annan far än dom tror att dom har.
Den undersökningen gällde USA och GB och grundade sig på blodgruppsanalys. Senare och större undersökningar med DNA har visat på lägre siffror.
Så otrohet är förmodligen väl spridd i vårt samhälle bland både män och kvinnor.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 11:13

Boken jag läste senast handlade en hel del om otrohet, både bland djur och människor.
För kvinnan, honan, är det en överlevnadsfördel att inte lägga alla ägg i samma korg. Men det måste ske i hemlighet annars kanske hanen dödar avkomman.
För män, hanar, är det en överlevnadsfördel att få så många barn som möjligt och gärna med flera kvinnor. men även här gäller att det måste hemlighållas för att inte förstöra för de "egna" barnen.

Detta sagt ur naturens egen synpunkt och utan moraliska värderingar.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 11:26

xion skrev:Boken jag läste senast handlade en hel del om otrohet, både bland djur och människor.
För kvinnan, honan, är det en överlevnadsfördel att inte lägga alla ägg i samma korg. Men det måste ske i hemlighet annars kanske hanen dödar avkomman.
För män, hanar, är det en överlevnadsfördel att få så många barn som möjligt och gärna med flera kvinnor. men även här gäller att det måste hemlighållas för att inte förstöra för de "egna" barnen.

Detta sagt ur naturens egen synpunkt och utan moraliska värderingar.


Jodå när vi är som djuren är de ju så och vi med - saken är den att i samma natur visar änder och andra fågelarter att de väljer en enda parter för resten av livet - när den dör stannar de ensamma --- vidare visar det sig att det är så att de som lär sig (bland människor) att kämpa för kärleken, vilja den och leva i den (när de väl fått förstånd för att greppa hur detta fungerar) då lär de sig älska.
De blir friskare, sundare, lyckligare och mår oändligt bättre --- som även vissa djurarter.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 11:29

iris skrev:
xion skrev:
Jag har sagt det förut.
Du har inte en "susning" om hur det är att vara ateist.



Berätta för mig! Jag har sagt min version --- då är det väl rättvist (med tanke på att du kritisera mig och säger att jag inte vet) att du förklarar för mig, berättar för mig hur det är...


Egentligen har jag väl redan sagt det här.

Att vara ateist till skillnad från att vara sekulär(världslig)innebär:

Du tror inte på gudar i någon form.
Du tror inte på något yttre syfte med vår existens.
Du tror inte på ett liv efter detta.
Du tror inte att du kommer att straffas eller belönas för dina handlingar annat än som sker i detta livet.
Synden straffar sig själv, brukar man säga. Det betyder att dåliga handlingar får dig att må dåligt. Goda handlingar får dig att må bra.
Vad du gjort kan aldrig göras ogjort, men varje dag är ny och det är aldrig för sent att bli en bättre människa förrän ridån går ner.
Av någon anledning föreställer jag mig att det känns bättre att do i vetskap om att ens goda handlingar väger mer än dom dåliga.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 11:31

xion skrev:
Det är möjligt att det var så här för dig. Många har upplevt samma eller liknande.
Jag läste någonstans att tio procent av alla barn har en annan far än dom tror att dom har.
Den undersökningen gällde USA och GB och grundade sig på blodgruppsanalys. Senare och större undersökningar med DNA har visat på lägre siffror.
Så otrohet är förmodligen väl spridd i vårt samhälle bland både män och kvinnor.


Otrohet lärs ut som ateism görs.
Vi vet att när vi bryter löften vi gjort är det inte okej - därför --- gör vi det I SMYG. I det fördolda. När det blir socialt accepterat att säga en sak och göra motsatsen och det är okej då faller hela samhället.

Det värsta med otroheten är brottet av tilliten. Den som gör att hon kysser dig adjö och önskar dig en god dag och du sätter på grannen... den som gör att du kysser henne adjö och önskar henne en god dag och hon sätter på rörmokaren ---
Allt vi gör mellan varandra måste baseras på lojalitet, ärlighet och därmed tillit - när den brister (vilket vi alla kan göra fel i) och vi inser det och ändrar vårt beteende för att vi verkligen vill - då kan vi också ha hållbara relationer. De som bara kör på --- som inget hänt --- de måste betala priset. Priset är ensamhet, sorg och lösnummer man hade önskat man hade sluppit...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 11:33

xion skrev:
iris skrev:
xion skrev:
Jag har sagt det förut.
Du har inte en "susning" om hur det är att vara ateist.



Berätta för mig! Jag har sagt min version --- då är det väl rättvist (med tanke på att du kritisera mig och säger att jag inte vet) att du förklarar för mig, berättar för mig hur det är...


Egentligen har jag väl redan sagt det här.

Att vara ateist till skillnad från att vara sekulär(världslig)innebär:

Du tror inte på gudar i någon form.
Du tror inte på något yttre syfte med vår existens.
Du tror inte på ett liv efter detta.
Du tror inte att du kommer att straffas eller belönas för dina handlingar annat än som sker i detta livet.
Synden straffar sig själv, brukar man säga. Det betyder att dåliga handlingar får dig att må dåligt. Goda handlingar får dig att må bra.
Vad du gjort kan aldrig göras ogjort, men varje dag är ny och det är aldrig för sent att bli en bättre människa förrän ridån går ner.
Av någon anledning föreställer jag mig att det känns bättre att do i vetskap om att ens goda handlingar väger mer än dom dåliga.


Varför gör man goda handlingar? För att man mår bra av dem?
Du hade ju läst Bubers --- Skuldkänslor... då vet du väl.
Du läste väl hur det var för ateisten Kafka --- det är HÄR vi kan ställa det vi gjort - till rätta --- eller inte. Vägra som han gjorde att ens erkänna det.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 11:38

iris skrev:
xion skrev:
iris skrev:

Berätta för mig! Jag har sagt min version --- då är det väl rättvist (med tanke på att du kritisera mig och säger att jag inte vet) att du förklarar för mig, berättar för mig hur det är...


Egentligen har jag väl redan sagt det här.

Att vara ateist till skillnad från att vara sekulär(världslig)innebär:

Du tror inte på gudar i någon form.
Du tror inte på något yttre syfte med vår existens.
Du tror inte på ett liv efter detta.
Du tror inte att du kommer att straffas eller belönas för dina handlingar annat än som sker i detta livet.
Synden straffar sig själv, brukar man säga. Det betyder att dåliga handlingar får dig att må dåligt. Goda handlingar får dig att må bra.
Vad du gjort kan aldrig göras ogjort, men varje dag är ny och det är aldrig för sent att bli en bättre människa förrän ridån går ner.
Av någon anledning föreställer jag mig att det känns bättre att do i vetskap om att ens goda handlingar väger mer än dom dåliga.


Varför gör man goda handlingar? För att man mår bra av dem?
Du hade ju läst Bubers --- Skuldkänslor... då vet du väl.
Du läste väl hur det var för ateisten Kafka --- det är HÄR vi kan ställa det vi gjort - till rätta --- eller inte. Vägra som han gjorde att ens erkänna det.


Hans tolkning av processen var långt ifrån klockren i mitt tycke
Om man gör goda handlingar för att man har upptäckt att man mår bra av det.....Vad är det för fel med det?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 11:49

xion skrev:
iris skrev:
xion skrev:
Egentligen har jag väl redan sagt det här.

Att vara ateist till skillnad från att vara sekulär(världslig)innebär:

Du tror inte på gudar i någon form.
Du tror inte på något yttre syfte med vår existens.
Du tror inte på ett liv efter detta.
Du tror inte att du kommer att straffas eller belönas för dina handlingar annat än som sker i detta livet.
Synden straffar sig själv, brukar man säga. Det betyder att dåliga handlingar får dig att må dåligt. Goda handlingar får dig att må bra.
Vad du gjort kan aldrig göras ogjort, men varje dag är ny och det är aldrig för sent att bli en bättre människa förrän ridån går ner.
Av någon anledning föreställer jag mig att det känns bättre att do i vetskap om att ens goda handlingar väger mer än dom dåliga.


Varför gör man goda handlingar? För att man mår bra av dem?
Du hade ju läst Bubers --- Skuldkänslor... då vet du väl.
Du läste väl hur det var för ateisten Kafka --- det är HÄR vi kan ställa det vi gjort - till rätta --- eller inte. Vägra som han gjorde att ens erkänna det.


Hans tolkning av processen var långt ifrån klockren i mitt tycke
Om man gör goda handlingar för att man har upptäckt att man mår bra av det.....Vad är det för fel med det?


Alla som har en smula känsla för vad som faktisk inträffar mellan människor som har gjort fel mot en annan människa vet väl hur detta uttrycker sig - men också att det går över... Bubers exempel med den unga snygga som ville ha mannen som valt en fulare kvinna att gifta sig med som tog livet av sig när han valde henne istället som fick skuldkänslor - gick till en psykolog som övertygade henne om att hon gjort rätt och att kunde bara gå vidare och även om hon själv hade blivit lämnad även hon för en yngre snyggare --- hon tog ju förklaringen och hennes samvetskval gick över. Mannen verkar inte ha haft några symptom alls....
Kanske är det så att bara de som har en chans att kunna förändra och därmed få förlåtelse får samvetskval?
Jag vet inte jag är inte den som skapat livet och människan ---

Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 22 apr 2021 12:20

iris skrev:
Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?


Du frågar vad den skulle ha för funktion????

Tänk dig hur vår värld skulle vara om vi alla och alltid gjorde det som var "gott och rätt".

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 22 apr 2021 12:21

xion skrev:
iris skrev:
Men vi verkar ha en funktion inom oss som gör att vi - mår bra - av att göra gott och rätt... varför skulle vi ha den funktionen menar du om den inte fyller någon funktion?


Du frågar vad den skulle ha för funktion????

Tänk dig hur vår värld skulle vara om vi alla och alltid gjorde det som var "gott och rätt".


Jag behöver inte föreställa mig det - utan jag frågar dig istället varför vi inte gör DET...när vi alla förstår och vet och kan tänka oss hur det hade varit... VARFÖR gör vi inte det????


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster