Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
-
hakkapeliitta
Re: Vad tänker du på?
Vad är det som gör att man har ett behov att rensa hjärnan med jämna mellanrum med hjälp av rusdrycker?
Finns det alternativ? Gå i kyrkan är inget realistiskt alternativ, men finns det fler? Hoppas ingen föreslår långa skogspromenader.
Då och då kommer jag till en punkt då inga andra alternativ finns, behöver en mental paus.
Finns det alternativ? Gå i kyrkan är inget realistiskt alternativ, men finns det fler? Hoppas ingen föreslår långa skogspromenader.
Då och då kommer jag till en punkt då inga andra alternativ finns, behöver en mental paus.
hakkapeliitta skrev:Vad är det som gör att man har ett behov att rensa hjärnan med jämna mellanrum med hjälp av rusdrycker?
Hitta ett sätt att komma i mental balans tror jag kan minska behovet. Hur man ska hitta den mentala balansen är nog olika för var och en.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
rekoj skrev:Algotezza skrev:
Vad som helst som kan skingra eller lindra tristessen. Inom rimliga gränser som man själv sätter...
Vad är det som är tråkigt?
Tråkigt eller ej är dels en fråga om vilket perspektiv man anlägger på tillvaron, dels dagsformen. Enligt vad jag erfarit t.ex. på Facebook kan följande hända, om man skriver att tillvaron är rätt trist, att någon glad filur svarar att det beror på en själv och att man själv är tråkig och då eventuellt projicerar sin egen tråkighet på tillvaron. Tillvaron bara är något vi är utkastade i. Den blir vad vi gör den till, sägs det ibland.
Själv brukar jag göra låtar, skriva texter och göra bilder när det blir lite för trist. Jag flyr in i fantasin.
Livet har en puls, relativ händelselöshet avlöses av relativ händelsetäthet. Att livet är omväxlande gör det intressant på ett högre plan.
Nyheter i tv är rätt trista. Kändisar i lekprogram likaså. Men vaffan... I-landsproblem!!!
Å andra sidan ser man ett program med någon med samma humor som en själv kan man göra rätt uppiggande kommentarer oavset vilket program det är.
Sedan kan vi se till livet i stort, förmedlat via nyheter. Krig, död, katastrofer, pandemi, miljöproblem och en känsla av hopplöshet och uppgivenhet..
Utifrån vad jag fokuserar på blir utfallet olika på tristesskalan...
Algotezza aka Algotezza
Jag har fått förnimmelse av tristess vid vissa tillfällen. Till exempel när jag kom hem från skolan i mellanstadiet, och det fanns inte mycket jag kom på att göra...och jag såg på några ganska dåliga tv-program. Hade jag inte tråkigt då? Och vid ett tillfälle när det var nån som jag pratade med som ställde en fråga i stil med "är livet meningslöst?"...det var som jag kunde känna en reminiscens av tristess svepa över mig då. Annars är det snarare en känsla av stress som hänger över mig... Att det finns 100 saker jag borde göra, och tiden går fort, och så mycket jag inte hinner med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
När jag var ung hade jag det ofta trist. Inte så ofta nuförtiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
hakkapeliitta skrev:Vad är det som gör att man har ett behov att rensa hjärnan med jämna mellanrum med hjälp av rusdrycker?
https://www.adlibris.com/se/e-bok/250-m ... 9176172629
Anders skrev:När jag var ung hade jag det ofta trist. Inte så ofta nuförtiden.
Jag delar denna erfarenhet från min tidiga skoltid. Dagarna var likartade och avlöstes endast av de stora helgerna. När jag började som springschas blev det trevligare. Jag startade vid tretton års ålder men att sälja lotter och tidningar. Jag var kass och har aldrig försökt mig på den sortens verksamhet sedan dess. Största behållningen hade jag av att schasa i en stor kamerabutik. Jag har antagligen redan nämnt det. Men jag hann även med en bokhandel och en speceriaffär. Det blev enda sättet att få ihop pengar till allt det jag ville köpa. Jo, en radioaffär också. Upp och klättra på taken och montera antenner och reparera gamla radioapparater. Svårast var skalsnörena. Gjorde man fel rörde sig skalnålen i motsatt riktning till den avsedda. Det hände. Finaste apparaterna på den tiden hette Saba. Sådana apparater skulle inte gå att sälja i dag. Rattarna hade ett mycket mjukt moment och fortsatte rotera om man gav dem fart.
Moderator
- Severus Snape
om man låtsas sova och pratar ett utländskt språk samtidigt så kan det låta som modersmål
Algotezza skrev:Nyheter i tv är rätt trista. Kändisar i lekprogram likaså. Men vaffan... I-landsproblem!!!
Å andra sidan ser man ett program med någon med samma humor som en själv kan man göra rätt uppiggande kommentarer oavset vilket program det är.
Jag har svårt för tv, video, är aldeles för kritisk, det låter högdraget men jag "får för mig" (upplever) att alla på tv gör tusen misstag per sekund...
Å andra sidan så älskar jag vissa filmer... Då är jag förundrad över hur något sådant ha kunnat bliva till...
rekoj skrev:Jag har fått förnimmelse av tristess vid vissa tillfällen. Till exempel när jag kom hem från skolan i mellanstadiet, och det fanns inte mycket jag kom på att göra...och jag såg på några ganska dåliga tv-program. Hade jag inte tråkigt då? Och vid ett tillfälle när det var nån som jag pratade med som ställde en fråga i stil med "är livet meningslöst?"...det var som jag kunde känna en reminiscens av tristess svepa över mig då. Annars är det snarare en känsla av stress som hänger över mig... Att det finns 100 saker jag borde göra, och tiden går fort, och så mycket jag inte hinner med.
Tristess är ett sätt att varva ner. Ranelid på Fejan menar att han aldrig har tråkigt.
Algotezza aka Algotezza
Vilken tur att jag föddes när jag föddes.
Fy fan att försöka hitta en kvinna att älska som det ser ut idag.
Melwin Udall (fiktiv författare), påstod att kvinnor saknar " reason and countability".
Jag är böjd att hålla med-
Hur ska man hitta en kvinna att älska bland dessa våp med ring i näsan. prinskorvar i ansiktet och armarna tatuerade som den värsta kåkfarare.
Dessutom med de hjärna av livlös gröt.
Inte lätt att för oss blekfeta svennar med urvattnade ögon när vi dessutom måste konkurrera med en massa mörklockiga unga män med ständig solbränna.
Muslimerna har det lättare, Egentligen är deras taktik bättre. När deras döttrar blir fjorton år blir det en semeserresa till "hemlandet" och giftermål med en kusin. Gud nåde den som flicka som beblandar sig med en svensk.
Sönerna tar gärna en svensk kvinna men skulle hon ångra sig är risken stor att hon råkar ramla ner från balkongen.
Muslimernas familjepolitik är att trä en säck (burka) över kvinnan och kedja fast henne vid spisen, sätta på henne så att hon ständigt är med barn och kan hållas borta från andra mäns liderliga blickar.
Så liderliga skulle de kanske ändå inte ha varit eftersom sydländska kvinnor efter sin första barnfödsel till skillnad från svenska kvinnor helt tappar formen och får ett arsel som borde ha räckt till tre.
Och kom nu inte och säg att jag har fördomar.
Melwin Udall (fiktiv författare), påstod att kvinnor saknar " reason and countability".
Hur ska man hitta en kvinna att älska bland dessa våp med ring i näsan. prinskorvar i ansiktet och armarna tatuerade som den värsta kåkfarare.
Inte lätt att för oss blekfeta svennar med urvattnade ögon när vi dessutom måste konkurrera med en massa mörklockiga unga män med ständig solbränna.
Muslimerna har det lättare, Egentligen är deras taktik bättre. När deras döttrar blir fjorton år blir det en semeserresa till "hemlandet" och giftermål med en kusin. Gud nåde den som flicka som beblandar sig med en svensk.
Sönerna tar gärna en svensk kvinna men skulle hon ångra sig är risken stor att hon råkar ramla ner från balkongen.
Muslimernas familjepolitik är att trä en säck (burka) över kvinnan och kedja fast henne vid spisen, sätta på henne så att hon ständigt är med barn och kan hållas borta från andra mäns liderliga blickar.
Så liderliga skulle de kanske ändå inte ha varit eftersom sydländska kvinnor efter sin första barnfödsel till skillnad från svenska kvinnor helt tappar formen och får ett arsel som borde ha räckt till tre.
xion skrev:Vilken tur att jag föddes när jag föddes.
Och så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där...

- Severus Snape
Algotezza skrev:rekoj skrev:Jag har fått förnimmelse av tristess vid vissa tillfällen. Till exempel när jag kom hem från skolan i mellanstadiet, och det fanns inte mycket jag kom på att göra...och jag såg på några ganska dåliga tv-program. Hade jag inte tråkigt då? Och vid ett tillfälle när det var nån som jag pratade med som ställde en fråga i stil med "är livet meningslöst?"...det var som jag kunde känna en reminiscens av tristess svepa över mig då. Annars är det snarare en känsla av stress som hänger över mig... Att det finns 100 saker jag borde göra, och tiden går fort, och så mycket jag inte hinner med.
Tristess är ett sätt att varva ner. Ranelid på Fejan menar att han aldrig har tråkigt.
Synd
Vissa djur hör bra. På långt avstånd. Men tänk om vi människor också har hårdvaran för att kunna höra väldigt bra... Men att det bara är mjukvaran (våra sätt att tänka) som hindrar oss från att höra väldigt bra?
Problemet med rusdrycker är att de inte rensar hjärnan - eller ger vila. De tvärtom förvirrar hjärnan och gör den trög och förvirrad samt ger ingen vila alls till den då man inte ens kan sova bra och djupt på alkohol --- Däremot är det ärftligt och en vana att använda rusdrycker och rent biologiskt finns det en disposition för dem.
De ger som sagt varken vila eller frid i huvudet - eller rensar i hjärnan.
OM man inte anser att krig är det som ger vila. Sprit är en flykt vi alla i väst och nord har använt tusentals år.
Men flykten skapar bara mer behov av flykt och ger ingen vila.
Det som jag använder är hård träning. Det skapar ett vakuum i hjärnan - den tömmer sig själv i det som kroppen utsätts för och samtidigt får man ökad blodtillförsel och bygger upp den. Tanken blir klarare och mer koncentrerad. Vilket gör att man slipper "slagget" av tankar som far omkring - dessutom att "köra skiten ur sig" fysiskt har andra fördelar avseende vila...
För mig har det alltid varit optimalt (men så har jag en sådan fysik också som klarar av det) --- och det är längden av hur länge man håller på efter att man känner att "nu pallar jag inte mer" --- för det skapar ett endorfinrus i huvudet - som dessutom skapar ett behov... så man fortsätter
Återgå till "Tankar och känslor"