Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 30 apr 2021 10:37

iris skrev:Problemet med rusdrycker är att de inte rensar hjärnan - eller ger vila.

Vill gärna ge litet kontrast till överdrivna varningar. Vin är en utmärkt måltidsdryck och det är inte på något sätt nödvändigt att dricka sig berusad. I unga år kan man vara litet för het på alkohol och dricka mer än vad som är lämpligt. Så är det, men att göra en livsfilosofi av några misstag är överdrivet.

Samtidigt som den verkar rogivande och muskelavslappnande. Man känner sig alltså avslappnad och mindre stressad. Alkohol frigör också endorfiner, ett ämne som ger känslor av eufori, lugn och lycka. Skrattet bubblar under ytan och allt känns möjligt och inga hinder finns i världen. Svenska Yle 28 apr. 2018
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 apr 2021 11:34

Pilatus skrev:
iris skrev:Problemet med rusdrycker är att de inte rensar hjärnan - eller ger vila.

Vill gärna ge litet kontrast till överdrivna varningar. Vin är en utmärkt måltidsdryck och det är inte på något sätt nödvändigt att dricka sig berusad. I unga år kan man vara litet för het på alkohol och dricka mer än vad som är lämpligt. Så är det, men att göra en livsfilosofi av några misstag är överdrivet.

Samtidigt som den verkar rogivande och muskelavslappnande. Man känner sig alltså avslappnad och mindre stressad. Alkohol frigör också endorfiner, ett ämne som ger känslor av eufori, lugn och lycka. Skrattet bubblar under ytan och allt känns möjligt och inga hinder finns i världen. Svenska Yle 28 apr. 2018

Mina barn hade antagligen inte existerat om totalförbud rått i sverige
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 apr 2021 19:57

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Mina barn hade antagligen inte existerat om totalförbud rått i sverige

Jag tycker att alkohol är mycket riskabelt. I en idealvärld, där alla var vänner och alla var snälla, är en an annan sak. Jag drack alkohol när jag var sexton just i ett sådant sällskap. Men jag tror att drycken även där kan ha negativ inverkan. Det kan rubba balansen... om man får en sådan upplevelse, omställning i hjärnan som man aldrig varit med om. Alkohol har en vilande inverkan på moralen, dvs man känner sig frisk, men man slutar bry sig, blir avtrubbad och tillslut är man helt förstörd. god natt och sov så gott. :D

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 apr 2021 20:04

Det är därför jag är så himla moralisk... jag dricker inte.. Nej... Det är därför jag har ångest. Anledningen till att jag är någon en dag.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 apr 2021 20:24

hakkapeliitta skrev:Vad är det som gör att man har ett behov att rensa hjärnan med jämna mellanrum med hjälp av rusdrycker?

Om man vill vara "så kallat normal", så tror jag att det är en stor fördel att dricka... Man får lite kontroll, man kan bestämma sig för att vara social, genom att börja dricka. Jag tror det är så för många blyga. Men jag vill inte vara normal.

iris

Inläggav iris » 01 maj 2021 07:54

Pilatus skrev:

Jodå jag har dricker vin ofta - ett glas till mat osv --- har gjort större delen av livet... men nu frågade ju inte frågeställaren som jag svarad om matdrycker - utan RENSA HJÄRNAN... (läs vad han frågade) vilket jag svarade på... OCH det du tog fram motsägs faktiskt av vetenskap:

Det är en vanlig missuppfattning att små mängder alkohol varje dag är inte bara är ofarligt utan att det faktiskt kan vara hälsosamt. Det saknas dock hållbara vetenskapliga bevis för detta.

Alkoholen når alla organ och påverkar i stort sett hela kroppen, både in- och utsidan. Enligt världshälsoorganisationen, WHO, finns det mer än 60 sjukdomar som har sitt samband med hög alkoholkonsumtion.

Varje år dör mellan 5 000 och 7 000 svenskar av sjukdomar eller skador som är kopplade till akohol. Och du behöver inte vara alkoholberoende för att råka ut för en alkoholrelaterad sjukdom; även måttlighetsdrickare drabbas.

Cancer
Alkohol ökar risken för cancer i flera organ. Klara samband finns till cancer i mun och svalg, levercancer, bröstcancer och tjocktarmscancer. För kvinnor under 50 år är det extra farligt att dricka ofta, då det har visat sig att även små mängder alkohol varje dag ökar risken för bröstcancer.

Hjärnan
Redan små mängder alkohol gör att du får sämre omdöme, tankeförmåga, minne och reaktionsförmåga. Du sover sämre och känslorna påverkas. Vid mycket hög och långvarig konsumtion krymper hjärnan och du kan drabbas av epileptiska anfall, demens eller andra hjärnsjukdomar.

https://www.beroendecentrum.se/fakta/al ... a-kroppen/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 maj 2021 09:20

Dottern borde dricka mindre. Hur man nu förmedlar det till en student i en annan stad.

Har äntligen fått tag på Irvings Vattenståndet. En av de mest underskattade böckerna på 1900-talet. Identifierar mig en hel del med Bogus. Läser nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 01 maj 2021 10:59

varför kickade vi haralddavidsson, han var en fångst på linan, dock rejält vresig ibland ... men tillförde en del

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 01 maj 2021 11:16

Bild

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 maj 2021 11:40

iris skrev:
Jodå jag har dricker vin ofta - ett glas till mat osv --- har gjort större delen av livet... men nu frågade ju inte frågeställaren som jag svarad om matdrycker - utan RENSA HJÄRNAN... (läs vad han frågade) vilket jag svarade på... OCH det du tog fram motsägs faktiskt av vetenskap:

Det är en vanlig missuppfattning att små mängder alkohol varje dag är inte bara är ofarligt utan att det faktiskt kan vara hälsosamt. Det saknas dock hållbara vetenskapliga bevis för detta.

Saknas det hållbara vetenskapliga bevis om att det är en missuppfattning att små mängder alkohol kan vara hälsosamt, eller saknas det hållbara vetenskapliga bevis för att små mängder alkohol kan vara hälsosamt? Jag förstår att det är det senare antagandet de avser syfta till, men likväl kan samma slutsats dras om det förra antagandet. Inom empirisk vetenskap ägnar man sig åt evidens, och inte bevisföring, så givetvis kommer man aldrig finna några "bevis" varken för det ena eller andra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

iris

Inläggav iris » 01 maj 2021 12:39

rekoj skrev:
iris skrev:

Saknas det hållbara vetenskapliga bevis om att det är en missuppfattning att små mängder alkohol kan vara hälsosamt, eller saknas det hållbara vetenskapliga bevis för att små mängder alkohol kan vara hälsosamt? Jag förstår att det är det senare antagandet de avser syfta till, men likväl kan samma slutsats dras om det förra antagandet. Inom empirisk vetenskap ägnar man sig åt evidens, och inte bevisföring, så givetvis kommer man aldrig finna några "bevis" varken för det ena eller andra.

Jadu jag tänker inte ta på mig ansvaret att rätta den sidan jag tog citatet från --- så jag antar det som du antar de menar --- :lol:

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 01 maj 2021 13:52

Burguth Abbot's Latest Gluttony Channel...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 maj 2021 05:54

En av de stora anledningarna bakom varför man dricker på klubbar är ju för att de ska kunna slänga ut en. De som har problem, innan de börjar dricka, kan ju inte direkt gömma sig bakom sitt glas, i alltför stor utsträckning. Alkoholen förvärrar läget...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 maj 2021 13:54

Jag kom på en sak nu... En konstig sak. Jag är mycket smartare än vad jag tror.....

Min chef sa det om sig själv, att hon upptäckte alldeles för sent att hon var bra i matte...

Allt blir ju tråkigt om man nedvärderar sig själv. Jag älskar dom svåraste problemen. De problemen som jag inte kommer att klara av i första taget.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 maj 2021 13:59

Jag har en känsla av att, för kvinnor så är det väldigt viktigt att man hävdar sig... Om man inte gör det så är det antagligen något fel, på en...

Återgå till "Tankar och känslor"