Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

iris

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 15 maj 2021 09:27

Anders skrev:
iris skrev:
Anders skrev:Brukar tänka, att de som söker såna objektiva sanningar tycker det är jobbigt att debattera jobbiga grejer och vill ha saker slutsnackade.

Är det så Anders? Det jag har upplevt både inom studier i filosofi och de som - verkligen - är intresserade av filosofi är att de vill debattera sak. De vill ha fördjupning och samtal kring detta - men, de som inte begriper vad det handlar om, de som inte förstår saken - de å andra sidan vill gärna lägga locket på.
Det är så idag även i skolorna - ingen vill läsa och leta efter svar - man vill ha svaret. Färdigt, snabbt, lätt och DÅ tror man att man vet något. Men att läsa mycket, att behöva leta - att söka svar, att själv kunna resonera det orkar man inte. Inte heller kan man det --- för att man saknar förmågan. Men VETA ALLT --- ja det är ju självklart så att de som kan minst vet mest.
Det är dessa - de sistnämnda som inte vill debattera för att de inte har förmåga, de saknar också tillräcklig och nödvändig kunskap och kan inte ens förstå vad som skrivs... men snacka vill de. Säga att deras mening är rätt.
Sedan sak det vara slut...

Tror vi menar ungefär samma sak. Men det är väl lite som Kahnenmans två nivåer av tänkande. Det kan ju både vara bra och dåligt att använda de enklare ”sanningarna”, Nivå två ger en djupare förståelse men kostar också på. Och en hel del av de klassiska ”osäkra” diskussionsskaparna, fria viljan tex, ger upphov till ett ältande av samma argument man hört 50 gånger tidigare. Känns som om energin kan användas bättre. Jag personligen åstundar inte ett slutgiltigt svar på om viljan är fri.

Jag tror inte på två nivåer - eller en enskild människans tankar om något. Därför och därmed är jag inte en anhängare till Marx tankar bara och tror han är min husgud, eller till Lenin, Hitler, Spinoza, Pilatus, Aristoteles eller någon annans tankar för den delen. Jag är inte en individ som bara nöjer mig med M Sahlins uttalanden och suger varje ord av hennes mun eller någon annan som Bush eller Castro eller vem som helst - eller Einstein --- jag tror inte på allt människor säger, inte litar jag på deras omdömen heller.
Varför?
Ja - låt oss kallade för insikt i vem vi är. Hur nådde jag den? Via mig själv. Inte för att jag extrapolerar utifrån mig själv - utan för att jag vet att vi är ganska lika oavsett kultur och form.
Vi kan välja att lämna detta stadie av beundran för andras tankar och ord - som om vi vore små små barn som ser upp till papsen och momsen och har valt vår minister som vi beundrar och tar till husgud.

Eller vår egen stjärna som vi ser på film eller har inom musiken eller sport och ser på och beundrar när saliven rinner - eller kanske till och med någon porrstjärna eller annat vi ser upp till och vill efterlikna och köper likadana plastbröst och likadana vaxningar i underlivet.

För människan är SÅ simpel. Anders... alla... utan undantag. Det som går i våra ögon --- äter vi utan att tugga och bara sväljer.
Det är så.
Därför är människan den mest lättledda skock man kan finna. De faller för allt.

Däremot - att ta in oerhört många olika åsikter, tankar, pröva dem - se om de håller vatten, se vad som finns bakom, vad som saker faktiskt leder till = vilka konsekvenser saker har både för en själv och hela samhällen - är vi inte så intresserade av --- egentligen. Utlösningar och att bli beundrad och sedd och ansedd av andra är viktigare - köpa saker, ha stora ... whatever --- är vad vi vill ha.
En liten tid på jorden och max ut.
Därför räcker det oftast för de flesta att kunna citera någon som de har sett eller läst något ytligt av.
Men samtidigt är människan också överfylld av övertro på vem de är och vad de kan.
En salig kombo av högmod och dumhet.
Hur vet jag?
Jamen jag sa ju det - vi är alla lika --- den fria vilja däremot Anders kan få oss att vilja lämna detta stadie. Av en svanslös apa.
Vilket vi är.
Men hos de flesta framkallar bara tanken och prospektet att behöva göra detta ångest och rädsla och vi stannar där vi är: man vet int vad man får men man vet vad man har --- typ.

Att veta saker mår man inte dåligt av. Att förstå saker mår man inte heller dåligt av. Ansträngningen man kan behöva lägga bakom kan framkalla mycket lidande däremot. Och ett evigt - från de som är likadana och stannat där de är (Platons grotta) utanförskap och dissande.
Eftersom man då - när man lämnat detta stadie av att vara en svanslös apa - inte längre hör till gruppen.
:lol:

iris

Inläggav iris » 15 maj 2021 10:11

iris skrev:Jag tror inte på två nivåer - eller en enskild människans tankar om något. Därför och därmed är jag inte en anhängare till Marx tankar bara och tror han är min husgud, eller till Lenin, Hitler, Spinoza, Pilatus, Aristoteles eller någon annans tankar för den delen. Jag är inte en individ som bara nöjer mig med M Sahlins uttalanden och suger varje ord av hennes mun eller någon annan som Bush eller Castro eller vem som helst - eller Einstein --- jag tror inte på allt människor säger, inte litar jag på deras omdömen heller.
Varför?
Ja - låt oss kallade för insikt i vem vi är. Hur nådde jag den? Via mig själv. Inte för att jag extrapolerar utifrån mig själv - utan för att jag vet att vi är ganska lika oavsett kultur och form.
Vi kan välja att lämna detta stadie av beundran för andras tankar och ord - som om vi vore små små barn som ser upp till papsen och momsen och har valt vår minister som vi beundrar och tar till husgud.

Eller vår egen stjärna som vi ser på film eller har inom musiken eller sport och ser på och beundrar när saliven rinner - eller kanske till och med någon porrstjärna eller annat vi ser upp till och vill efterlikna och köper likadana plastbröst och likadana vaxningar i underlivet.

För människan är SÅ simpel. Anders... alla... utan undantag. Det som går i våra ögon --- äter vi utan att tugga och bara sväljer.
Det är så.
Därför är människan den mest lättledda skock man kan finna. De faller för allt.

Däremot - att ta in oerhört många olika åsikter, tankar, pröva dem - se om de håller vatten, se vad som finns bakom, vad som saker faktiskt leder till = vilka konsekvenser saker har både för en själv och hela samhällen - är vi inte så intresserade av --- egentligen. Utlösningar och att bli beundrad och sedd och ansedd av andra är viktigare - köpa saker, ha stora ... whatever --- är vad vi vill ha.
En liten tid på jorden och max ut.
Därför räcker det oftast för de flesta att kunna citera någon som de har sett eller läst något ytligt av.
Men samtidigt är människan också överfylld av övertro på vem de är och vad de kan.
En salig kombo av högmod och dumhet.
Hur vet jag?
Jamen jag sa ju det - vi är alla lika --- den fria vilja däremot Anders kan få oss att vilja lämna detta stadie. Av en svanslös apa.
Vilket vi är.
Men hos de flesta framkallar bara tanken och prospektet att behöva göra detta ångest och rädsla och vi stannar där vi är: man vet int vad man får men man vet vad man har --- typ.

Att veta saker mår man inte dåligt av. Att förstå saker mår man inte heller dåligt av. Ansträngningen man kan behöva lägga bakom kan framkalla mycket lidande däremot. Och ett evigt - från de som är likadana och stannat där de är (Platons grotta) utanförskap och dissande.
Eftersom man då - när man lämnat detta stadie av att vara en svanslös apa - inte längre hör till gruppen.
:lol:

Bilägger lite Alvesson (professor som är obegripligt dryg) angående denna (och andra) trådar i detta forum:

Till viss del kan den funktionella dumheten vara bra, menar Mats Alvesson, den fungerar som ett socialt smörjningsmedel. Man är följsam och förutsägbar, stör sig inte så mycket, ingen blir upprörd eller ifrågasatt. När man inte tänker för mycket blir tillvaron mindre krånglig.

– Men det leder också till ett otroligt slöseri med tid och resurser, eftersom vi inte funderar kritiskt och ställer problematiserande frågor.

En av de värsta och vanligaste formerna av funktionell dumhet tycker Mats Alvesson är organisationers värdegrundsarbete med alltför vaga, positiva ord som alla förväntas ställa upp på.

En annan vanlig dumhet är övertron på ledarskapet som ska fixa det mesta. Han lyfter fram begreppet dumhetsledning, där man försöker få folk att inte vara så självständiga utan ställa upp på vad alla andra tycker och tänker.

– Centreringen kring chefen som stjärnan i solsystemet gör att folk väntas ta följare-position och blir därmed passiva.

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarria ... et-6915374

Goze

Inläggav Goze » 17 maj 2021 02:45

Pilatus skrev:
Goze skrev:Ja, absolut. I praktiken är kunskap dock relativ eftersom vi alla har våra antaganden om verkligheten som vi lever utefter.

Enligt vilken auktoritet är kunskap relativ? Det har mässats åtskilligt i denna tråd om att sanningen är ett tämligen svårt område och det är ett falskt påstående att kunskap är relativ. Det är att förneka kunskapens giltighet. Gör inte det! Kunskap existerar, men den är beroende av sann berättigad tro. Relativisera inte världen. Världen själv är inte relativ (eller osäker) och du har en massa kunskap om hur du skall klara ditt liv. Och då det kommer till vad vi antar om världen så är det ju ingen som kräver att denna kunskap skall vara absolut.

Det finns inga absoluta sanningar, bara omständliga tolkningar.

iris

Inläggav iris » 17 maj 2021 05:43

Goze skrev:
Pilatus skrev:
Goze skrev:Ja, absolut. I praktiken är kunskap dock relativ eftersom vi alla har våra antaganden om verkligheten som vi lever utefter.

Enligt vilken auktoritet är kunskap relativ? Det har mässats åtskilligt i denna tråd om att sanningen är ett tämligen svårt område och det är ett falskt påstående att kunskap är relativ. Det är att förneka kunskapens giltighet. Gör inte det! Kunskap existerar, men den är beroende av sann berättigad tro. Relativisera inte världen. Världen själv är inte relativ (eller osäker) och du har en massa kunskap om hur du skall klara ditt liv. Och då det kommer till vad vi antar om världen så är det ju ingen som kräver att denna kunskap skall vara absolut.

Så, om det inte finns absoluta sanningar vad är då ett begrepp?

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 17 maj 2021 14:00

iris skrev:
Goze skrev:
Pilatus skrev:Enligt vilken auktoritet är kunskap relativ? Det har mässats åtskilligt i denna tråd om att sanningen är ett tämligen svårt område och det är ett falskt påstående att kunskap är relativ. Det är att förneka kunskapens giltighet. Gör inte det! Kunskap existerar, men den är beroende av sann berättigad tro. Relativisera inte världen. Världen själv är inte relativ (eller osäker) och du har en massa kunskap om hur du skall klara ditt liv. Och då det kommer till vad vi antar om världen så är det ju ingen som kräver att denna kunskap skall vara absolut.

Svaret skulle ev kunna ges av följande, men låt mig direkt säga att jag inte är påläst vad gäller
detta med ”absolut sanning”.
Jag misstänker dock att det går att tillämpa en enkel distinktion, men är kanske ute och cyklar här. Utgå från att begreppet sanning kräver överensstämmelse med en ”referens” av något slag. Det är enligt mitt förslag då skillnad i referenser som avgör typ av sanning, t ex,

• ”Sanning” refererar till, och är överensstämmelse med, vår förnimbara verklighet.
• ”Absolut sanning” refererar även till ”jaget” och dess natur och egenskaper.

Den ”absoluta” sanningen inkluderar m a o det jag tidigare beskrivit som citat,

”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

/ Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

iris

Inläggav iris » 17 maj 2021 19:16

Illusionen skrev:
iris skrev:
Goze skrev:Det finns inga absoluta sanningar, bara omständliga tolkningar.

Svaret skulle ev kunna ges av följande, men låt mig direkt säga att jag inte är påläst vad gäller
detta med ”absolut sanning”.
Jag misstänker dock att det går att tillämpa en enkel distinktion, men är kanske ute och cyklar här.
Utgå från att begreppet sanning kräver överensstämmelse med en ”referens” av något slag.
Det är enligt mitt förslag då skillnad i referenser som avgör typ av sanning, t ex,

• ”Sanning” refererar till, och är överensstämmelse med, vår förnimbara verklighet.
• ”Absolut sanning” refererar även till ”jaget” och dess natur och egenskaper.

Den ”absoluta” sanningen inkluderar m a o det jag tidigare beskrivit som citat,

”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Tack utmärkt - på s 21 i denna tråd gav jag den vedertagna och gängse definitionen av begreppen inom filosofin (jag tar inte med hur dessa begrepp definieras inom andra områden då detta gäller just filosofi):

Jag skrev:
Definiera begreppen? Varför inte... med tanke på vad människor tror och tänker här tror jag dock inte att ens det har någon inverkan - överhuvudtaget!!!
:roll:

Det absoluta (som vi förmodligen inte alls alla vet) står som bekant för: vad är det som gör att verkligheten är som den är - vilken är grunden för den? Vilka är de för verkligheten grundläggande egenskaperna? -

-- och i (detta är ju FILOSOFI inte vanliga åsikter - utan det man lär sig på universitet) - därmed är frågorna (även de som följer nu samt de jag redan lagt fram) ontologiska (eftersom förmodligen du inte heller vet vad detta begrepp står för - så handlar det om existens), frågor är också epistemlogiska (det vill säga kunskapsteoretiska) och frågorna är etiska (handlar om moral - handling - och etik - teorin).
Det absoluta (förutom de första frågorna ovan) bär därmed också med sig frågorna om:

Vad är det som i sista hand ger mening åt den verklighet vi upplever Vad kännetecknar verkligheten som helhet? Vilka är de för verkligheten grundläggande egenskaperna?

Inom filosofin (vilket är vedertaget) anses själva begreppet "det absoluta" stå för (det ligger i själva betydelsen av begreppet per se): att verkligheten har mening och sammanhang.

Därmed och därför (på grund av det ovan sagda) står begreppet det Absoluta för: 1. det egentlig verkliga, det i sista hand verkliga, 2. det obetingade, vilket som sådant är tillför för allt annat - det oändliga som är villkor för det ändliga. 3. den sista eller yttersta grunden för det som är, 4. det som är i sig själv; det självtillräckliga, 5. det i högsta grad varande; det högsta väsendet; Gud, 6. Det allomfattande.

Nu tänker jag inte ge dig den nödvändiga och tillräckliga grunden för den filosofiska dikussionen för ovanstående definieringar - men... du kanske kan förstå att begreppets omfattning då det sträcker sig över tre huvudområden inom filosofin inte betyder bara en av de 6 olika definitionerna jag gav.
ÄVEN OM logos, ordet och Gud är synonymt inom kristendomen - vilket självklart inte de flesta greppar därför att de saknar den nödvändiga och tillräckliga grunden för att kunna konsolidera begrepp och verklighet.

Som tur är - handlar inte människans kognitiva förmåga, hennes brist på logik eller hennes oförmåga att förstå verkligheten om det som konstituerar den.

Så...
Sanning står som bekant (vilket ju är uppenbart i den här tråden att det INTE ÄR BEKANT) - inom filosofin för: det sanna - i motsats till det falska dvs äkta, gott - verkligt.
1.När begreppet i sin vidare betydelse (de sista tre begreppen) knyts till idéläran (Platon = filosof) då talar man om att något är sant när det överensstämmer med sin idé. 2. sanning kan vara bestämningen hos mentala akter och tillstånd (åsikter, trosföreställningar) eller språkligt - då i den sista betydelse är det den snävare betydelsen av begreppet.

iris

Inläggav iris » 18 maj 2021 06:57

Illusionen skrev:
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

/ Illusionen

Pax vobiscum.

Igår lade jag upp (del 1, i form av de begreppsdefinitioner som normalt sett används inom filosofin) och därmed tänkte jag adressera det du skriver ovan (som del 2).

Jaget finns utmärkt beskrivet i bla Jungs teorier där det står för:
Jaget, das Ich, betecknar den psykiska instans som medlar mellan detets krav på omedelbar driftstillfredsställelse och överjagets sociala normer. Jagets energier är ändliga. När de är tömda kallas tillståndet egodepletion.

I CG Jungs psykologi är jaget det centrala komplexet i medvetandet, det vill säga medvetandets brännpunkt samt bärare av personligheten. Jung skiljer mellan jag-förståelse och själv-förståelse. Jaget kan bara känna de medvetna delarna av personligheten, medan självet omfattar även de omedvetna. I individuationsprocessen skiljs jaget från det personliga omedvetna, men jaget förblir underordnat Självet.

Jaget är i jämförelse med Detet medvetet om tid och rum samt om yttervärldens krav. Jaget fungerar därför enligt sekundärprocessen och följer realitetsprincipen. Jaget försöker därför vara logiskt och någorlunda moraliskt samt medvetet överväga hur det ska lösa problemen som uppstår i livet. Jaget växer fram i det lilla barnet när det börjar få en mer realistisk bild av omvärlden; när det ser vad som är möjligt att få och vad det måste avstå ifrån. Jaget kan ignorera kortsiktiga önskningar för att i stället vinna trygghet och uppskattning på sikt. Jaget är dock inte så förnuftigt som det gärna vill inbilla sig. Omedvetna önskningar och impulser påverkar ofta hur jaget handlar. Jaget är dock inte alltid medvetet om detta, utan är i stället ett offer för de så kallade försvarsmekanismerna.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Detet,_ja ... _överjaget

Och hur jaget kopplas till den yttre världen är ju via perceptioner men främst språket (via den bakomliggande uppfattningen om att "jag upplever mig själv och att jag finns i en "omvärld" utanför mig själv".
Det är med andra ord (se min fråga högre upp som ingen besvarade "Vad är ett begrepp") via språket som människan har en relation, förståelse och kunskap om det yttre som omger henne.

iris

Inläggav iris » 18 maj 2021 12:08

Illusionen skrev:
iris skrev:Och hur jaget kopplas till den yttre världen är ju via perceptioner men främst språket (via den bakomliggande uppfattningen om att "jag upplever mig själv och att jag finns i en "omvärld" utanför mig själv".
Det är med andra ord (se min fråga högre upp som ingen besvarade "Vad är ett begrepp") via språket som människan har en relation, förståelse och kunskap om det yttre som omger henne.

En personlig reflektion, med anledning av det du skriver.
Något som kan vara intressant att uppmärksamma (inte minst för ateisten), i detta sammanhang,
är att förståelsen av de, ur vårt ”egengenererade” atomära perspektiv antagna samband, som
här diskuteras, utgör något som kan liknas vid den ”nyckel”, som krävs för att få tillgång till, och
bl a tolka, symboliken i bibeln på ett någorlunda rättvisande sätt.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

mmm... symboliken i Bibeln är bilder som blivit ord och därmed beskrivningar ... av en andlig verklighet som ligger bakom vår konstruerade.

Smisk

Inläggav Smisk » 20 maj 2021 14:11

iris skrev:Vad säger jag?
Jag förstår jag måste definiera det jag säger - för att det annars blir så att ni som läser detta inte förstår vad jag säger. JO... jag säger följande --- det är inte så att jag säger att jag inte är intresserad av att höra andras åsikter --- hur icke välgrundade de än må vara --- utan det jag säger är: HÅLL ER INOM RAMEN för vad som står beskrivet ovan angående begreppens faktiska innebörd inom filosofin - när ni svarar.
För att om ni vill tala om något annat - som tex att jag har en psykos, kalle är förkyld och ni tror att detta är Absolut Sanning och har relevans --- tänker jag inte svara...

Jag säger som Alexander Bard, filosofi är en spekulativ konstform :)

Man SKALL sitta i fotölj och spekulera ;)

Jag tänkte precis att en del personer verkar ha en förutfattad mening om att man måste komma fram till saker och på denna bygger de sina tankar. En del som framhäver sig som vetenskapsmän har den attityden och jag kan se att den tynger dem när de skall förklara saker som universum och kvantfysikens fundamentala natur. De har bestämt dig för att en fundamental natur existerar, sedan följer allt från denna gissning och det går inte ihop.

Öppenhet är en fundamental natur hos människan :)

Smisk

Inläggav Smisk » 20 maj 2021 14:13

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Man kan inte se den och samtidigt förstå...

För att veta om soppan smakar bra så måste man smaka på soppan, dvs ta en sked av soppan. Och det går inte att ta en sked av soppan utan att röra till det...

Bra metafor för hur universum fungerar med. Soppan flyter och vi flyter med den, som flugor i soppan :)

Sanningar flyter i den och smakar illa om man håller fast vid dem.

iris

Inläggav iris » 20 maj 2021 14:51

Smisk skrev:
iris skrev:Vad säger jag?
Jag förstår jag måste definiera det jag säger - för att det annars blir så att ni som läser detta inte förstår vad jag säger. JO... jag säger följande --- det är inte så att jag säger att jag inte är intresserad av att höra andras åsikter --- hur icke välgrundade de än må vara --- utan det jag säger är: HÅLL ER INOM RAMEN för vad som står beskrivet ovan angående begreppens faktiska innebörd inom filosofin - när ni svarar.
För att om ni vill tala om något annat - som tex att jag har en psykos, kalle är förkyld och ni tror att detta är Absolut Sanning och har relevans --- tänker jag inte svara...

Jag säger som Alexander Bard, filosofi är en spekulativ konstform :)

Man SKALL sitta i fotölj och spekulera ;)

Jag tänkte precis att en del personer verkar ha en förutfattad mening om att man måste komma fram till saker och på denna bygger de sina tankar. En del som framhäver sig som vetenskapsmän har den attityden och jag kan se att den tynger dem när de skall förklara saker som universum och kvantfysikens fundamentala natur. De har bestämt dig för att en fundamental natur existerar, sedan följer allt från denna gissning och det går inte ihop.

Öppenhet är en fundamental natur hos människan :)

Bard också... :shock:
jag ger upp...
Du är förmodligen en sådan där vänlig själ... jag förstår mig inte på dig... hat, mord, mörker --- hmmmm jodå det är ju vanligt men att öppenhet skulle vara fundamentalt och vänlighet --- njet, de går jag inte på. 8)

iris

Inläggav iris » 20 maj 2021 14:52

Smisk skrev:
klorofyll skrev:

För att veta om soppan smakar bra så måste man smaka på soppan, dvs ta en sked av soppan. Och det går inte att ta en sked av soppan utan att röra till det...

Bra metafor för hur universum fungerar med. Soppan flyter och vi flyter med den, som flugor i soppan :)

:roll:

klorofyll

Inläggav klorofyll » 20 maj 2021 18:18

Smisk skrev:
klorofyll skrev:

Heisenbergs osäkerhetsprincip, tror jag...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 maj 2021 12:40

Vad är en absolut sanning? Något objektivt sant i alla tider? Logiska och matematiska sanningar? Axiom?
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 maj 2021 13:39

Algotezza skrev:Vad är en absolut sanning? Något objektivt sant i alla tider? Logiska och matematiska sanningar? Axiom?

Det vettigaste är väl att utgå från att det inte finns objektiva sanningar?
Inte ens matematiska axiom är eviga sanningar. I 2000 år gällde Euklides parallellaxiom som "absolut sanning" fram till 1800-talet när ryssen Nikolaj Lobatjevskij visade att det går att skapa en motsägelsefri axiomatisk geometri där parallellaxiomet inte gäller. Det här var startpunkten till den icke-Euklidiska hyperboliska geometrin. I praktiken innebär detta att vinkelsumman i en plan triangel är mindre än 180 grader, till skillnad från Euklides där vinkelsumman alltid är 180.

Återgå till "Filosofi"