iris skrev:rekoj skrev:Pilatus skrev:Min egen inställning skiljer mellan matematik och logik, å ena sidan, och empiriska sanningar å den andra. Det absoluta tillhör den förra kategorien, men inte den senare. Får se om vidare läsning kan klara ut begreppet bättre.
En sund inställning tycker jag, och svårare än så behöver det inte vara. Det går sen att vrida och vränga på lite olika sätt, men det du skriver är något som det alltid går att återknyta till.
Jag tänker så här (börjar med Pilatus post ovan) --- du verkar förväxla (vilket du inte verkar vara ensam om) områden där vi applicerar sanning och själva - SANNINGEN per se.
Som jag sa.
Sanning per se är absolut.
De områden där man kan applicera sanning behöver kanske inte vara absoluta.
Är sanningen inom något område absolut?
Och diskuterar vi områden där det kan finnas en absolut sanning - eller
OM DET FINNS en absolut sanning.
Jag håller på det senare när jag ser på överskriften till detta tema.

Matematikens regelverk är ett av det/den mänskliga intellektet/tankeförmågan utformat ”verktyg” för att
återspegla/beskriva hur "jaget", via våra sinnen, tolkar vår förnimbara verklighet, rumtiden.
Matematiken har m a o begränsningar vi är ovetande om, och kan i sammanhanget omöjligt klassas som absolut.
Om vi med empiri avser att en slutsats baseras på erfarenhet och sinnesintryck (inom ramen för rumtid)
är min personliga uppfattning att, med referens till mitt inlägg 17 maj 2021, ingen av de av Pilatus nämnda
kategorierna innefattar de förutsättningar som krävs för att kunna göra anspråk på att representera,
”absolut sanning”.
Detta skulle kunna uttryckas som att den ”absoluta sanningen” ej är beskrivbar med/via våra atomära begrepp,
utan ligger utom räckhåll för det mänskliga intellektet.
Iris fråga om det skall anses finnas en absolut sanning är då intressant och väl värd att begrunda.
/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom
Pax vobiscum