Anders skrev:Då du refererar till det atomära perspektivet, utgår du då ifrån att medvetandet existerar?
Jag tänker, alltså existerar jag?
Anders,
Din fråga kan vid en första anblick förefalla enkel, men är i grunden komplicerad.
En närbesläktad fråga är varför vi tycker oss förnimma, att vi befinner oss i centrum.
Även den frågan får i det följande sitt svar.
Låt oss börja med att konstatera att begreppet existens kan begränsas till att avse ett snävt
atomärt perspektiv, alternativt ett mer generellt övergripande begrepp.
I konceptet tillämpas MaskeringsPrincipen, MP, för att erhålla den referens/förankring
varifrån föreliggande resonemang utgår.
MP innebär att den egna strukturen, i detta fall atomens, individuellt maskerar sin egen-struktur.
Egen-strukturen ger därigenom upphov till en av förankringen beroende polarisationseffekt.
Polarisationen är således individuellt kopplad/bunden till egenstrukturen.
En ytterligare faktor vi har att beakta vid polarisationen, är egen-strukturens komplexitet.
Det är via polarisationen som kommunikationen mellan atomer sker. Polarisationseffekten
är (p g a MP) individuell för respektive atom, vilket utgör grund för växelverkan, VXV.
Den atomära vxv-modell, som används i konceptet, baseras på komplexa interferenser mellan
polarisationseffekter av skilda individuella MP-förankringar.
Växelverkan inkluderar DubbelReferensPrincipen, DRP. DRP beskrivs detaljerat i konceptet.
Det du bör vara extra observanta på är att MP, ur det individuella perspektivet, resulterar i en
NEGATIV och RELATIV spegling. Det är denna spegling som banar väg för VXV och
begreppet RUMTID, och de elektromagnetiska fälten.
Din existensförnimmelse är beroende av ovanstående samband.
Vi kan här tala om en typ av förnimbar existens-nivå, där NIVÅN är kopplad till egen-strukturens
komplexitet. När förnimmelsen säger oss att något existerar, refererar det till denna nivå.
Även begrepp som intern och extern, refererar t ex till nivån, vilket ger en fingervisning om
hur Lynx bör uppfatta min bästa kompis Jeppe. När du begrundat detta inlägg förstår du
att universum är så mycket mer än det vi förnimmer.
Föreliggande tråd, ”Medvetandeproblemet”, liksom tråden, ”Vad representerar och förutsätter
de elektromagnetiska fälten ?”, kan betraktas som utlöpare/förgreningar till min ursprungliga tråd
”Vad utgör medvetandets referens ?”, som i dag har > 315.000 visningar.
Det är alltså ingen överdrift att påstå att ämnet av vissa uppfattas som intressant.
Tråden, Vad utgör medvetandets referens ?”, anger redan i rubriken att det som efterfrågas
är vad medvetandet inkl jaget och förnimmelsen, refererar till.
Frågeställningen kan kortfattat beskrivas som,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall
utforskas och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa
relation till vår verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/förnimmelsen,
kan uppstå ur, och/eller kopplas via samband till, något materiellt.” ?
Efter att ha tagit del av erhållna ”goddag-yxskaft” kommentarer, är min personliga uppfattning
och övertygelse att ingen är i närheten av att behärska detta efterfrågade komplexa samband.
De övriga frågor som nu ställs till mig berör flera problemkomplex, som är svåra att besvara kortfattat.
Samtliga frågor är dock redan utförligt besvarade i aktuella trådar.
Att upprepa det jag redan förklarat ett antal gånger bedömer jag utifrån erhållna kommentarer,
som både otacksamt och meningslöst. Så om ni ursäktar, så lämnar jag härmed tråden,
och ber att få hänvisa de som ev fortfarande är intresserade, till ovan nämnda trådar.
/ Bengt Hj Törnblom & Jeppe
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=OOsRMECWKAE