Smisk skrev:Illusionen skrev:Det är enligt min uppfattning omöjligt att formulera problemet på ett komplett/begripligt sätt,
då vi saknar basal kunskap om vissa atomära begrepp. Testa t ex med att välja att definiera ett ”sinne”
som synen, och ange exakt vad resonemanget utgår ifrån (m a o vad startar du med/från ?).
Misstänker att det är detta även Klorofyll syftar på.
/Illusionen
Allt av "det inre" är en slags "död vinkel" för empirisk vetenskap. Det är essensen av medvetandeproblemet.
Bägge fält existerar, det inre och det yttre, och de utesluter inte varandra på något sätt. Kvalitativt och kvantitativt. Inga saker från våra 5 sinnen eller beskrivningar kan leda från yttre till inre eller vice versa, de är väsensskilda.
Det är en sak att tänka sig att men vet hur dessa fält förhåller sig till varandra och en annan att bevisa det. Det finns ju endast två fält inom vilket detta kan bevisas, det inre eller det yttre. Både idealism och fysikalism är som jag ser det baserade på slutsatser som inte har grund. Det är två perspektiv som utesluter varandra men i verkligheten existerar bägge fält som sidor av samma vidare fält av existensen.
Smisk,
Det är med viss tvekan jag skriver detta inlägg, då jag kanske förvillar mer än förklarar.
När jag läst dina senaste inlägg tyckte jag ändå att det var värt ett försök.
Egentligen var inlägget tänkt som kommentar till Algot, därav inledningen.
Det är den senare halvan av texten du sannolikt har mest behållning av.
Algotezza skrev: Det finns ju en pedagogisk aspekt av ens tänkande, att kunna göra det begripligt för andra,
för dem som inte har exakt samma erfarenheter som en själv eller det kunnande man har,
men som likväl talar samma språk, rent principiellt.
Ett tips är att hålla sig till vokabulären i SAOL och inte definiera om orden efter eget huvud.
Om det är mig du syftar på (?) Algot är det, som du vid det här laget känner till, en gammal, i stort sett
självlärd, pensionerad båtbyggare och ing du verkar vilja ställa krav på. Väl medveten om vad detta med
att vara självlärd innebär för terminologin jag använder, ber jag i konceptets inledning om överseende
med dessa språkliga brister.
Texten var från början avsedd som mina privata minnesanteckningar, därav lapptäcket.
Tråden ”Medvetandeproblemet” avhandlar frågor som rör medvetandet, så låt mig ta ett exempel som
berör begreppet förnimmelse/upplevelse, och som belyser komplexiteten i frågeställningen.
På likartat sätt som rumtiden tidigare förklarats på fältnivå, via principerna MP och DRP, med hjälp av
den atomära växelverkan-modell som tidigare beskrivits i såväl konceptet som ett antal inlägg, använder
jag några alternativ av komplexa simulatorer/modeller för att finna ut vad förnimmelsen överordnat kan
tänkas innefatta. Följanda exempel/hypotes avser alltså ett av några olika tänkbara alternativ.
Simulatorn kännetecknas bl a av att den baseras på tillämpning av de elektromagnetiska fälten inkl det
atomära begreppet
RESONANS.
Vad som här avses med resonans i sin enklaste form, beskrivs mer utförligt i trådarna,
Vad utgör medvetandets referens ?, och Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?
Av inläggen ifråga framgår att vi för att förstå vad begreppet resonans representerar inkl vad som skiljer
serie-resonans respektive parallell-resonans, bl a någorlunda behöver behärska vad som avses med
• Naturkonstanterna, ε och μ
• Formerna linjärt och cirkulärt
• Elektromagnetiska fält
Därefter kombineras olika samverkande resonanskretsar i komplexa konfigurationer/nätverk.
Till dessa nätverk är våra sinnen anslutna. Sinnena utgör insignal till nätverkens resonanskretsar.
Nätverken aktiveras av sinnessignalerna varigenom komplexa dynamiska ”multiresonanser” genereras.
Motsvarande gäller för information/signaler från lagrad minnesinformation.
Resonans innehåller till sin natur minst två olika lagringsformer, som möjliggör en typ av separering.
Vi förenklar här lite och benämner lagringsformerna ”linjärt” och ”cirkulärt”, som även beskrivs som
expansion resp koncentration i konceptet. Resonansens cirkulära lagringsform (koncentration) utgör
en viktig ingrediens i MP-förankringen, av vilket följer att förnimmelsen påverkas av resonansvariationer
i nätverket
Om vi nu kompletterar ovanstående med MaskeringsPrincipen, MP, finner vi att de komplexa dynamiska
multiresonanserna ”ser olika ut” (beter sig olika) beroende av var och hur i nätverket MP förankrar resonanserna.
MP utnyttjar således differensen mellan lagringsformerna för att via förankringen ge (separera/filtrera ut) sitt
unika perspektiv. Notera att även aktuell MP-struktur är av vital betydelse.
Dynamiken i detta komplexa samspel är enorm. Genom att sedan expandera detta till flera strukturella nivåer
och perspektiv, har en inkörsport till förståelse av konceptets syn på medvetandet skapats.
Den atomära modell jag tidigare beskrivit, för att härleda rum och tid, via principerna MP och DRP,
i en vxv-kommunikation mellan atomer, visar hur konsekvensen av MP är en
relativistisk negativ spegling.
Olika MP-förankringar ger upphov till olika speglingar/perspektiv.
Differensen mellan dessa olika speglingar/perspektiv ger i förlängningen det vi förnimmer som rumtid,
m a o vår ”verklighet”.
Det negativa, representerat av tecknet – , skall senare visa sig vara av fundamental betydelse.
Rumtiden inkl matematikens regelverk, Eulers ekvation, mm utgör exempel på detta. Här noterar vi även
att detta gäller ur
en atoms/observatörs perspektiv av motparten/objektet, inom ramen för resonans.
I den nu aktuella atomära ”medvetande-simulatorn” är det inte längre enbart den observerande atomens
perspektiv vi intresserar oss för utan den ömsesidiga relationen mellan atomer. Det innebär att även relativistiska
negativa speglingar inkluderas i det ömsesidiga perspektivet för atomerna ifråga.
Från konceptet minns vi begreppen ”
externt” och ”
internt”, där internt syftar på atomens ”inre” (det som
sannolikt utgör grund för det Kant benämner ”tinget i sig”), och där externt syftar på det förnimbara yttre,
(det Kant benämner "tinget för oss”). Effekten av dessa nu aktuella negativa ömsesidiga perspektiv, återspeglar
”förnimmelsen”, och återfinns alltså internt atomen i detta alternativ av simulator.
Det ”interna” du nämner kan betraktas som en konsekvens av den relativistiska negativa spegling MP förorsakar.
Medvetandet, som begrepp, är således, vid detta alternativ av simulator, lokaliserat internt atomen
(atomärt perspektiv), ”bortom” rumtiden, och således utom räckhåll för oss, men även enligt konceptet,
i beroende av universum.
Lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle beskriva sambanden inkl fortsättningen mer utförligt för Fms,
men jag misstänker tyvärr att det blir alltför tidskrävande, och inte heller skulle uppfattas som begripligt.
Så hoppas du ursäktar Fms när jag begränsar omfattningen till ovanstående.
/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=l4DLatly4tg