Medvetandeproblemet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Medvetandeproblemet

Inläggav klorofyll » 22 sep 2021 18:37

Smisk skrev:"Någon som säger att "jag är upplyst" är inte upplyst" grejen helt enkelt tolkar jag den som.

Vad ska man göra om man är upplyst då? :wink:

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 sep 2021 18:39

En person som är upplyst är helt enkelt SYSSELSATT, och har inte tid med rent teoretiska frågor...

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 22 sep 2021 19:14

Rent medvetande finns inte. Ett barn föds utan större medvetande men utvecklar medvetandet genom erfarenhet, medveten om sin omgivning är en process.

Lätt löjligt när vissa hävdar Buddhas högre vishet. Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till. Samtidigt var han nog inte speciellt originell utan varje by hade sin hövding som i brist på dagens rättssamhälle skipade rättvisa.

Alla samhällen har utvecklats från stam. klan, vi i Sverige har inte längre den uppdelningen.
Den här utvecklingen är inte spikrak. Marx menade att klaner, maffia är tecken på svag stat. Staten kan inte längre stå för rättsskipning. Sorgliga är att Sverige importerar dessa klaner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 10:29

hakkapeliitta skrev:Rent medvetande finns inte. Ett barn föds utan större medvetande men utvecklar medvetandet genom erfarenhet, medveten om sin omgivning är en process.

Lätt löjligt när vissa hävdar Buddhas högre vishet. Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till. Samtidigt var han nog inte speciellt originell utan varje by hade sin hövding som i brist på dagens rättssamhälle skipade rättvisa.

Alla samhällen har utvecklats från stam. klan, vi i Sverige har inte längre den uppdelningen.
Den här utvecklingen är inte spikrak. Marx menade att klaner, maffia är tecken på svag stat. Staten kan inte längre stå för rättsskipning. Sorgliga är att Sverige importerar dessa klaner.

Buddha levde inte på medeltiden.

Lite om honom:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Buddha
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 sep 2021 10:52

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till.

Buddha (Siddhartha Gautama) levde omkr 400 talet fvt Antiken 800 fvt till ca 500.

Kanske är hans läror mer religion än modern medvetandepsykologi?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 sep 2021 10:59

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Kom ihåg att Buddha verkade på medeltiden och var väl en vis gubbe, inget mer, en auktoritet som folk vände sej till.

Buddha (Siddhartha Gautama) levde omkr 400 talet fvt Antiken 800 fvt till ca 500.

fvt...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 sep 2021 11:03

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Buddha levde inte på medeltiden.

Buddha (Siddhartha Gautama) levde omkr 400 talet fvt antiken 800 fvt till ca 500.

fvt...

fvt = före vår tideräkning. Kanske borde vi hellre skriva att nuvarande år är 2565 efter nirvana. Indien räknas ju inte heller till antiken, så även det blir fel referens. Mer riktigt borde vara att säga vedantisk tid 800 fvt - 400 fvt.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 sep 2021 16:29

Tolkar buddhas läror. Att vara nöjd med att göra ingen ting. Ett bra mål.

DrucillaCorker

Inläggav DrucillaCorker » 23 sep 2021 20:47

Hej, det är mycket information. Jag tycker att du borde formatera din blogg. Du kanske ska gå hit (raderar länk, misstänkt spam //mod). Den här tjänsten hjälper dig att blogga på ett mer professionellt sätt. De skriver också bra texter, jag har själv nyligen beställt en text till min blogg och alla är nöjda.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 sep 2021 22:42

DrucillaCorker skrev:Filosofiskt kan man väl tillåta sig att postulera det som inte alltid kan bevisas.

Ja, Einsten formulerade flera postulat. T ex Fysikens lagar har samma form i alla inertialsystem. Filosofiskt postulat: All kunskap är felbar.

Kanske kan man säga att postulat är självklara satser som vi inte behöver bevisa.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 sep 2021 23:13

Eller så är postulat hypoteser som inte har bevisats.
Jag ser ingen skillnad mellan postulat och hypotes, har jag missat något?

531bts

Inläggav 531bts » 24 sep 2021 12:05

Dhamma eller Buddhans lära är den Ädla Åttafaldiga Vägen. Vilken indelas i tre kategorier att "fostra", kultivera det egna sinnet:
1. Sila, moral genom att efterleva minst fem moral regler.
2. Samadhi (ej att förväxla med sanskrits Samadhi), besinning, öva kontroll över egna tanke- o sinnesprocesser.
3. Panna, visdom om förhållandet sinne o kropp (nama-rupa) genom insiktsmeditation (Vipassana).
Buddhan tillfrågades vid ngt tillfälle om han kunde sammanfatta Dhamma så enkelt som möjligt:
"Avstå det som orsakar lidande o är till skada för dig själv o andra.
Gör det som är till nytta o glädje för dig själv o andra.
Utveckla visdom, rena ditt hjärta från begär o motvilja."

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 sep 2021 12:17

hakkapeliitta skrev:Eller så är postulat hypoteser som inte har bevisats.

När det gäller hypoteser har de karaktär av ett antagande som vi vill belägga eller falsifiera. Postulat är mer självklara och förstås som de framställs. En grund att utgå från. En parallell till matematikens axiom.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 24 sep 2021 12:39

Pilatus skrev:

När det gäller hypoteser har de karaktär av ett antagande som vi vill belägga eller falsifiera. Postulat är mer självklara och förstås som de framställs. En grund att utgå från. En parallell till matematikens axiom.

Fast axiom och postulat är också hypoteser, alltså obevisade påståenden.
I aritmetik är a + b = b + a ett axiom, kan jag då postulera att 2 + 5 = 5 + 2?
Hur ser postulatet ut i detta fall? Finns nog inget, jag ser postulat som ett antagande, som en konsekvens, från ett antagande. Kanske en teoribildning, om en teori håller kan vi postulera detta, dra en slutsats. Helt enkelt en logisk slutsats från premisser.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 sep 2021 13:16

Pilatus skrev:

Tycker det känns som en alltför snäll definition mot postulatet. Det är mera "Jag påstår att det är så här, take it or leave it". Skulle sen påstå att om postulatet inte visar sig funkis så är det falsifierat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"