Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 21 sep 2021 13:19

lynx skrev:Varför tror du att han betedde sig så, algot?

Svårt att veta. Ibland begriper jag mig inte på folks beteende. Och ibland inte mitt eget beteende heller...

Ibland säger och gör folk saker för att pröva en.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 21 sep 2021 18:53

Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.
Nu letar jag äkta ljusglimtar i människor. Jag börjar bli gammal och om jag kan förmedla något bortom min död vill jag vittna om så många som möjligt som har gjort fina saker.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 21 sep 2021 19:54

Algotezza skrev:
Ibland säger och gör folk saker för att pröva en.

Min första flickvän prövade mig genom att sjunga en sång med Beatles och så låtsades hon glömma bort orden i sången. Jag kom på orden till sången, så jag fick godkänt!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 sep 2021 10:14

lynx skrev:Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.
Nu letar jag äkta ljusglimtar i människor. Jag börjar bli gammal och om jag kan förmedla något bortom min död vill jag vittna om så många som möjligt som har gjort fina saker.

Vissa är fjortisar oavsett fysisk ålder. Jag märkte på vissa elever jag hade när jag jobbade kommunalt att de självklart prövade gränserna. När de sedan blev varse var gränsen gick fortsatte de pröva. Förr när jag själv var tonåring under förra årtusendet prövade vi också gränser, men när man väl fattat var den gick var det bra för då visste man. Sedan behövde man inte pröva gränsen mer.

De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 sep 2021 11:09

Algotezza skrev:
lynx skrev:Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.

Vissa är fjortisar oavsett fysisk ålder. Jag märkte på vissa elever jag hade när jag jobbade kommunalt att de självklart prövade gränserna. När de sedan blev varse var gränsen gick fortsatte de pröva. Förr när jag själv var tonåring under förra årtusendet prövade vi också gränser, men när man väl fattat var den gick var det bra för då visste man. Sedan behövde man inte pröva gränsen mer.

Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 sep 2021 11:22

Anders skrev:
Algotezza skrev:De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.

Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.

Många unga människor har svårt att koncentrera sig och lyssna på sin lärare någon längre stund. I dag finns det medicin, metylfenidat, självklart narkotikaklassad. Ett svårt ämne i vårt land.
Då jag var ung fanns det yrkesskolor, de var fantastiskt bra och hade utmärkt utbildning till ett flertal yrken.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 11:35

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.

Många unga människor har svårt att koncentrera sig och lyssna på sin lärare någon längre stund. I dag finns det medicin, metylfenidat, självklart narkotikaklassad. Ett svårt ämne i vårt land.
Då jag var ung fanns det yrkesskolor, de var fantastiskt bra och hade utmärkt utbildning till ett flertal yrken.

Jag håller med om att yrkesskolan var bra och väl fungerande.

Nu ska alla gå gymnasiet och man, minister Ekström, vill återinföra att alla ska få behörighet till högskolestudier om man inte medvetet väljer bort det.

Är det bra?

Man hade försök med lärlingsutbildning på skolan där jag jobbade tidigare, men eleverna där skulle läsa lika mycket teori som övriga men inklämt på två- tre dagar i veckan så det blev betydligt svårare.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 sep 2021 11:38

Anders skrev:
Algotezza skrev:

Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 sep 2021 15:07

Pollen skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.

Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.

Skolan är jobbig och det är vanligt att dyslektiker och andra stämplats som dumma i huvudet, och inte bara av klasskompisarna. Det sker nog mer sällan numera, tror jag. Diagnoser har inte bara varit till stor lättnad och hjälp för de som fått dem, utan också för deras föräldrar, och lärare.

Med närstående som är grav dyslektiker (men lite av mattegeni) kan jag säga att diagnosen är helt nödvändig.
Minns med skam en kille i klassen som blev retad(jag stoppade inte) som dumbom just för att han hade lässvårigheter. Blev sen Civ.Ing. så det var inget fel på tänket. Men det fattade man inte på 70-talet...
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 sep 2021 23:28

Algotezza skrev:Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.

Det är verkligen inflation i olika diagnoser. Snart är ingen frisk.
Som du skriver, läste om att i vissa skolor har de flesta barn specialkost eftersom föräldrarna inbillar sej att endast eko-odlade morötter duger etc.
På min tid fick vi endast blodpudding, dagens skolmatsal ser ut som en buffé på en lunchrestaurang.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 sep 2021 06:56

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.

Det är verkligen inflation i olika diagnoser. Snart är ingen frisk.
Som du skriver, läste om att i vissa skolor har de flesta barn specialkost eftersom föräldrarna inbillar sej att endast eko-odlade morötter duger etc.
På min tid fick vi endast blodpudding, dagens skolmatsal ser ut som en buffé på en lunchrestaurang.

Vore väldigt bra, tror jag, om man kunde börja prata traits istället för diagnoser. Dagispersonal bör rätt enkelt se vad ungarna är för ena, och barnens skolgång borde anpassas därefter. De inåtvända i samma klass, de med adhddrag behöver inte gå så många timmar. De sociala tillsammans. Alla barn i en miljö där de frodas. Med lärare som är bra på den personlighetstypen. Istället för att man skall landa i just det som artonåring. Lika barn leka faktiskt bäst. Bättre än rika barn leka bäst, vad skolan nu fostrar.

Hudfärg ock kön spelar inte så stor roll, men hjärna spelar en jävla roll.
4 november 2017

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 24 sep 2021 09:18

"Vi tar lagrådets kritik på mycket stort allvar" Karolina Skog gruppledare i miljöpartiet försvarar regeringens ställningstagande i morgonenens nyhetssändningar.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 24 sep 2021 09:52

Anders skrev:Vore väldigt bra, tror jag, om man kunde börja prata traits istället för diagnoser. Dagispersonal bör rätt enkelt se vad ungarna är för ena, och barnens skolgång borde anpassas därefter. De inåtvända i samma klass, de med adhddrag behöver inte gå så många timmar. De sociala tillsammans. Alla barn i en miljö där de frodas. Med lärare som är bra på den personlighetstypen. Istället för att man skall landa i just det som artonåring. Lika barn leka faktiskt bäst. Bättre än rika barn leka bäst, vad skolan nu fostrar.

Lite väl drastiskt. Jag vill ha en jämlik skola där alla har lika möjligheter.
Som ett exempel "det svenska musikundret", Sverige producerade världsstjärnor på löpande band. När man sen läser om varför så hänvisar de flesta till reformen om den kommunala musikskolan där vem som helst kunde odla sina talanger.
Det är så här jag vill att skolan ska fungera, ge alla en möjlighet. Idag med privatiserad skola avgör istället bakgrund, pengar, kontakter och vi missar många talanger som inte har dessa förutsättningar. Kommer att straffa sej i längden.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 sep 2021 11:37

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Vore väldigt bra, tror jag, om man kunde börja prata traits istället för diagnoser. Dagispersonal bör rätt enkelt se vad ungarna är för ena, och barnens skolgång borde anpassas därefter. De inåtvända i samma klass, de med adhddrag behöver inte gå så många timmar. De sociala tillsammans. Alla barn i en miljö där de frodas. Med lärare som är bra på den personlighetstypen. Istället för att man skall landa i just det som artonåring. Lika barn leka faktiskt bäst. Bättre än rika barn leka bäst, vad skolan nu fostrar.

Lite väl drastiskt. Jag vill ha en jämlik skola där alla har lika möjligheter.
Som ett exempel "det svenska musikundret", Sverige producerade världsstjärnor på löpande band. När man sen läser om varför så hänvisar de flesta till reformen om den kommunala musikskolan där vem som helst kunde odla sina talanger.
Det är så här jag vill att skolan ska fungera, ge alla en möjlighet. Idag med privatiserad skola avgör istället bakgrund, pengar, kontakter och vi missar många talanger som inte har dessa förutsättningar. Kommer att straffa sej i längden.

Håller med om att privatskolorna är en jäkligt tveksam konstruktion. Men det var ju långt ifrån klockrent då man växte upp. Ett paradis för människor som föddes som alfahannar och honor, ofta säkert med just ADHD, som terroriserade övriga.
Det ÄR drastiskt det jag påstår. Men jag tror ändå att det är dit man borde dra. I den gamla skolan fick ingen någon möjlighet alls eftersom totalt kaos rådde överallt. Åtminstone där jag växte upp. Att våga se skillnad på folk - den skillnaden som enligt de som forskar på personlighetstyper och de som ställer diagnoser av den här typen påvisar - tror jag är vägen framåt. Titta under skalet - där vi bevisligen är olika.

Skall jag vara lite krass - de här privatskolorna är bättre än det som fanns innan, nu lär sig några något i alla fall. Förut var det väl bara ungarna på Lidingö och Djursholm och motsvarande i andra städer som lärde sig nåt. Hur det är ute i landsbygden vet jag inte. Antar att de här diskussionerna är oväsentliga där. Där närmaste skola är går man och så är det bra med det?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 sep 2021 12:12

På vilket sätt är kommunala skolor mer jämlika och rättvisa och lösningen på skolans problem? Privataskolor verkar vara en lämplig syndabock i skoldebatten, där man utmålar privata aktörer som giriga profitörer som suger musten ur det allmänna. Hur mycket av skolpengen går tillbaka till kommunen i form av hyra och överdriven skolbyråkrati?

Lita inte på en "leende" skolminister!

Bild
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"