lynx skrev:Varför tror du att han betedde sig så, algot?
Svårt att veta. Ibland begriper jag mig inte på folks beteende. Och ibland inte mitt eget beteende heller...
Ibland säger och gör folk saker för att pröva en.
Moderator: Moderatorgruppen
lynx skrev:Varför tror du att han betedde sig så, algot?
Algotezza skrev:
Ibland säger och gör folk saker för att pröva en.
lynx skrev:Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.
Nu letar jag äkta ljusglimtar i människor. Jag börjar bli gammal och om jag kan förmedla något bortom min död vill jag vittna om så många som möjligt som har gjort fina saker.
Algotezza skrev:lynx skrev:Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.
Nu letar jag äkta ljusglimtar i människor. Jag börjar bli gammal och om jag kan förmedla något bortom min död vill jag vittna om så många som möjligt som har gjort fina saker.
Vissa är fjortisar oavsett fysisk ålder. Jag märkte på vissa elever jag hade när jag jobbade kommunalt att de självklart prövade gränserna. När de sedan blev varse var gränsen gick fortsatte de pröva. Förr när jag själv var tonåring under förra årtusendet prövade vi också gränser, men när man väl fattat var den gick var det bra för då visste man. Sedan behövde man inte pröva gränsen mer.
De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.
Anders skrev:Algotezza skrev:De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.
Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.
Pilatus skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.
Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.
Många unga människor har svårt att koncentrera sig och lyssna på sin lärare någon längre stund. I dag finns det medicin, metylfenidat, självklart narkotikaklassad. Ett svårt ämne i vårt land.
Då jag var ung fanns det yrkesskolor, de var fantastiskt bra och hade utmärkt utbildning till ett flertal yrken.
Anders skrev:Algotezza skrev:lynx skrev:Jo, visst kan det vara så, men då är jag liksom feed up med att testas av en snorvalp som fortsättningsvis får testa andra som någon sorts tonåring som aldrig har haft sina riktiga föräldrar i närheten. Det är inte rimligt att jag ska ta på mig det. Punkt.
Vissa är fjortisar oavsett fysisk ålder. Jag märkte på vissa elever jag hade när jag jobbade kommunalt att de självklart prövade gränserna. När de sedan blev varse var gränsen gick fortsatte de pröva. Förr när jag själv var tonåring under förra årtusendet prövade vi också gränser, men när man väl fattat var den gick var det bra för då visste man. Sedan behövde man inte pröva gränsen mer.
De flesta har ett ljus inom sig även om det kan vara väl dolt.
Pollen skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:Skulle kunna tippa att en god del av de eleverna hade ADHD. De borde slippa sitta instängda i klassrum hela dagarna.
Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.
Skolan är jobbig och det är vanligt att dyslektiker och andra stämplats som dumma i huvudet, och inte bara av klasskompisarna. Det sker nog mer sällan numera, tror jag. Diagnoser har inte bara varit till stor lättnad och hjälp för de som fått dem, utan också för deras föräldrar, och lärare.
Algotezza skrev:Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.
hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Alltfler får neuropsykiatriska diagnoser, unga som äldre, liksom diagnoserna dyslexi och dyskalkyli. Är man alltid hjälpt av en diagnos? I o f s ger det möjlighet för föräldrarna att kräva specialinsatser när det gäller unga.
Det är verkligen inflation i olika diagnoser. Snart är ingen frisk.
Som du skriver, läste om att i vissa skolor har de flesta barn specialkost eftersom föräldrarna inbillar sej att endast eko-odlade morötter duger etc.
På min tid fick vi endast blodpudding, dagens skolmatsal ser ut som en buffé på en lunchrestaurang.
Anders skrev:Vore väldigt bra, tror jag, om man kunde börja prata traits istället för diagnoser. Dagispersonal bör rätt enkelt se vad ungarna är för ena, och barnens skolgång borde anpassas därefter. De inåtvända i samma klass, de med adhddrag behöver inte gå så många timmar. De sociala tillsammans. Alla barn i en miljö där de frodas. Med lärare som är bra på den personlighetstypen. Istället för att man skall landa i just det som artonåring. Lika barn leka faktiskt bäst. Bättre än rika barn leka bäst, vad skolan nu fostrar.
Hudfärg ock kön spelar inte så stor roll, men hjärna spelar en jävla roll.
hakkapeliitta skrev:Anders skrev:Vore väldigt bra, tror jag, om man kunde börja prata traits istället för diagnoser. Dagispersonal bör rätt enkelt se vad ungarna är för ena, och barnens skolgång borde anpassas därefter. De inåtvända i samma klass, de med adhddrag behöver inte gå så många timmar. De sociala tillsammans. Alla barn i en miljö där de frodas. Med lärare som är bra på den personlighetstypen. Istället för att man skall landa i just det som artonåring. Lika barn leka faktiskt bäst. Bättre än rika barn leka bäst, vad skolan nu fostrar.
Hudfärg ock kön spelar inte så stor roll, men hjärna spelar en jävla roll.
Lite väl drastiskt. Jag vill ha en jämlik skola där alla har lika möjligheter.
Som ett exempel "det svenska musikundret", Sverige producerade världsstjärnor på löpande band. När man sen läser om varför så hänvisar de flesta till reformen om den kommunala musikskolan där vem som helst kunde odla sina talanger.
Det är så här jag vill att skolan ska fungera, ge alla en möjlighet. Idag med privatiserad skola avgör istället bakgrund, pengar, kontakter och vi missar många talanger som inte har dessa förutsättningar. Kommer att straffa sej i längden.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster