Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 sep 2021 17:36

Vi behöver mer betyg och samtidigt en norm som säger att det är OK att presetera dåligt...

Istället för att dumpa betygen så att alla kan komma på en delad sistaplats...

Bra betyg = att man lärt sig något.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 24 sep 2021 19:25

klorofyll skrev:Vi behöver mer betyg och samtidigt en norm som säger att det är OK att presetera dåligt...

Istället för att dumpa betygen så att alla kan komma på en delad sistaplats...

Bra betyg = att man lärt sig något.

När det gäller betyg så tycker jag att nationella prov ska vara vägledande. Då slipper man lärarens godtycke.
Nationella prov fanns på min tid men togs bort sedan och om jag inte minns fel så är nationella prov åter på tapeten och flera partier förespråkar detta.

Annars tycker jag att diskussionen om betygssystemet är rätt virrigt, Liberalerna föreslår att vi återgår till gamla betygsskalan A till F, vad är meningen?
Betyg är en gradering, spelar väl noll roll om vi använder bokstäver eller siffror.
Tror det var lektor hector sektor Björklund som i hängmattan romantiserade tillbaka till svunna tider.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 sep 2021 09:46

hakkapeliitta skrev:När det gäller betyg så tycker jag att nationella prov ska vara vägledande.

Absolut... Varför göra det krångligare för sig... Dessutom så ställs ju lärarna mot väggen... Dåliga result i klasser över tid är lika med dålig lärare...

hakkapeliitta skrev:Annars tycker jag att diskussionen om betygssystemet är rätt virrigt, Liberalerna föreslår att vi återgår till gamla betygsskalan A till F, vad är meningen? Betyg är en gradering, spelar väl noll roll om vi använder bokstäver eller siffror.

Men menar de att vi ska ha samma betyg i alla klasser, dvs att högsta betyg, 5:or är begränsade i antal per klass?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 sep 2021 10:54

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:När det gäller betyg så tycker jag att nationella prov ska vara vägledande.

Absolut... Varför göra det krångligare för sig... Dessutom så ställs ju lärarna mot väggen... Dåliga result i klasser över tid är lika med dålig lärare...

hakkapeliitta skrev:Annars tycker jag att diskussionen om betygssystemet är rätt virrigt, Liberalerna föreslår att vi återgår till gamla betygsskalan A till F, vad är meningen? Betyg är en gradering, spelar väl noll roll om vi använder bokstäver eller siffror.

Men menar de att vi ska ha samma betyg i alla klasser, dvs att högsta betyg, 5:or är begränsade i antal per klass?

Det räcker med godkänt och icke godkänt och sedan test och inträdesprov till nästa utbildningsnivå för att kolla om man har kunskaperna och förmågorna som krävs - mer än på papperet.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 27 sep 2021 22:35

Även jag avskydde skolan. Hoppade av med rektorns tillåtelse när jag var 14 år, förutsättningen var att farsan kunde garantera ett jobb åt mej.
Jobbade några år i byggsvängen, kom sedan till slutsatsen att livet måste ha nåt mer att erbjuda. Jag var inte dum i skallen.

xion

Inläggav xion » 28 sep 2021 06:56

Jag har alltid haft svårt att "hålla käften."
Nästan alltid har jag avvikande åsikter om hur saker är och hur saker borde göras på ett bättre sätt.
Hur populär tror ni man blir då?

Därför försöker jag att inte bry mig, inte lägga mig i, även om det är svårt.
Människor måste få göra allt på sitt eget sätt. Så även jag.
Jag måste acceptera världen som den är och försöka "smälta in".
Min tid är ändå bara en kosmisk sekund.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 28 sep 2021 09:53

En utmaning i livet kan vara att disponera sin energi på rätt sätt. Om något bara leder till frustration, kanske man får försöka pröva ny metod, eller släppa det och göra något annat istället.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 sep 2021 09:54

Pollen skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:

Det räcker med godkänt och icke godkänt och sedan test och inträdesprov till nästa utbildningsnivå för att kolla om man har kunskaperna och förmågorna som krävs - mer än på papperet.

Jag avskydde skolan!
Alla prov, särskilt de muntliga gav mig rampfeber typ.
Skrivkramp, stammade, stirrade - inte alltid men många, många gånger.
Normalt var jag bra och tillhörde de bästa i mina klasser.
Jag vet inte hur många som är som jag, men jag tror att en kompetent lärare i den dagliga och kontinuerliga samvaron med elever kan ge korrekt omdöme/betyg till även freaks som jag.

Numera är skolans popularitet viktigast.
Bra skolor producerar elever med höga betyg.
Rektorer pressar lärare att ge högre betyg än elever förtjänar. Det ger cred till skolan som får fler elever och mer skolpeng och större avkastning till ägarna.
Skolan har blivit butik.
Ingen verkar bry sig.
Sorgligt.

Skolpengen är densamma i princip men skolor med yrkesutbildningar och elever med olika typer av problem kan få högre skolpeng. Privata aktörer satsar ofta på de billigarehögskoleförberedande programmen då de yrkesföreberedande programmen är dyarre praktiken som ingår. Plus att yrkesförberedande program ofta har 20-25 elever i klassen och de högskoleförberedande runt trettio, ibland mer.

Angående avkastning ger vissa privata skolor avkastning till ägarna om de ej plöjer ner densamma i verksamheten.

Kommunala skolor låter en del av skolpengen gå till hyran av skollokalerna och en hel del till skolbyråkratin vilket på sätt och vis motsvarar privata skolanordnares vinst.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 sep 2021 12:27

Vad spinner de här sista skolinläggen ner till för realitet? Att robotifiering, kineser och indier har snott enklare jobb från Sverige, jämfört med senare delen av 1900-talet, och detta faktum har fuckat upp det skolparadis vi hade då ?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 28 sep 2021 13:45

Anders skrev:Vad spinner de här sista skolinläggen ner till för realitet? Att robotifiering, kineser och indier har snott enklare jobb från Sverige, jämfört med senare delen av 1900-talet, och detta faktum har fuckat upp det skolparadis vi hade då ?

Kanske skulle kunna vara en delförklaring....men finns nog också många andra faktorer som man kan ta hänsyn till. Holistiska förklaringar är inte det enklaste.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 sep 2021 14:26

xion skrev:Jag har alltid haft svårt att "hålla käften."
Nästan alltid har jag avvikande åsikter om hur saker är och hur saker borde göras på ett bättre sätt.
Hur populär tror ni man blir då?

Därför försöker jag att inte bry mig, inte lägga mig i, även om det är svårt.
Människor måste få göra allt på sitt eget sätt. Så även jag.
Jag måste acceptera världen som den är och försöka "smälta in".
Min tid är ändå bara en kosmisk sekund.

Jag bryr mig inte längre och jag tror att de flesta förstår det. :D

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 sep 2021 17:04

Kristna borde kanske studera Islam lite mer, inte för att jag har gjort det, men därför att jag kommer göra det av den enkla anledningen att man vidgar sina vyer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 sep 2021 17:44

klorofyll skrev:Kristna borde kanske studera Islam lite mer, inte för att jag har gjort det, men därför att jag kommer göra det av den enkla anledningen att man vidgar sina vyer.

Hur tänker du studera islam? Litteraturen är stor och islam är inte något enhetligt begrepp, där finns olika riktningar och traditioner. Eller är det olika tänkare inom islam som du vill veta mer om? Eller den politiska delen?
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 28 sep 2021 21:12

Pollen skrev:
Jag avskydde skolan!
Alla prov, särskilt de muntliga gav mig rampfeber typ.
Skrivkramp, stammade, stirrade - inte alltid men många, många gånger.
Normalt var jag bra och tillhörde de bästa i mina klasser.
Jag vet inte hur många som är som jag, men jag tror att en kompetent lärare i den dagliga och kontinuerliga samvaron med elever kan ge korrekt omdöme/betyg till även freaks som jag.

Jag tycker att du är så vackert modig som berättar det här!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 sep 2021 13:36

Anders skrev:Vad spinner de här sista skolinläggen ner till för realitet? Att robotifiering, kineser och indier har snott enklare jobb från Sverige, jämfört med senare delen av 1900-talet, och detta faktum har fuckat upp det skolparadis vi hade då ?

Klåfingriga skolministrar och skolpolitiker har väl också bidragit till tillståndet i dagens skola. Och inte mints pedagogiska teorier som kommit och gått.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"