Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 31 okt 2021 09:58

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Den här då: Jesus hade förmånen att vara Guds son...

Den självuppfattningen kostade honom livet i unga år. Han hann aldrig stadga sig, som det heter, och gifta sig med en trevlig flicka.

Dan Brown hade ju en underbar take på det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 okt 2021 11:12

Anders skrev:
Pilatus skrev:Den självuppfattningen kostade honom livet i unga år. Han hann aldrig stadga sig, som det heter, och gifta sig med en trevlig flicka.

Du menar Jesus tillfälliga förbindelse med Maria Magdalena då hon blev med barn. Det hade ju kunnat bli en lycklig familjehistoria. Dessutom skulle religionerna kunnat utvecklat sig utan ett centralt motiv vars innehåll handlar om ångest, misshandel och en fruktansvärt plågsam död.

Maria Magdalena.jpg
Maria Magdalena.jpg (52.94 KiB) Visad 1207 gånger

målning av Alexander Andreyevich Ivanov
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 okt 2021 11:48

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Den självuppfattningen kostade honom livet i unga år. Han hann aldrig stadga sig, som det heter, och gifta sig med en trevlig flicka.

Du menar Jesus tillfälliga förbindelse med Maria Magdalena då hon blev med barn. Det hade ju kunnat bli en lycklig familjehistoria. Dessutom skulle religionerna kunnat utvecklat sig utan ett centralt motiv vars innehåll handlar om ångest, misshandel och en fruktansvärt plågsam död.

Maria Magdalena.jpg

målning av Alexander Andreyevich Ivanov

Dom ser ut att kunna vara födda i Finspång.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 okt 2021 12:29

Anders skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Jag älskar att jobba, om jag varit rik så hade jag kunnat jobba utan lön...

Jag har fyllt 70 men fortsätter jobba, nu som enbart distanslärare. Jag gillar jobbet och så ger det lite pengar att förgylla livet med. Och det gör också så att vi kan bo kvar där vi bor.

Då har du också antagligen förmånen att arbeta med något som intresserar dig.

Precis. Distanslärare i filosofi och religionskunskap.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 31 okt 2021 12:30

Anders skrev:Går inte att komma undan Hägglund här.

Göran eller Martin H?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 okt 2021 12:36

Anders skrev:
Pilatus skrev:Du menar Jesus tillfälliga förbindelse med Maria Magdalena då hon blev med barn. Det hade ju kunnat bli en lycklig familjehistoria. Dessutom skulle religionerna kunnat utvecklat sig utan ett centralt motiv vars innehåll handlar om ångest, misshandel och en fruktansvärt plågsam död.

Ja, och bli som seloterna med att protestera mot alla skattepålagor. Judas Galiléern manade till motstånd mot den romerska skattskrivningen. Tänk den kontrafaktiska utvecklingen att Jesus satts i fängelse några månader och sedan utvisats till Galileen. Det skulle tagit udden av legenderna och förvandlat berättelsen till något vardagligt då Rom härskade i Palestina.
Moderator

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 31 okt 2021 14:53

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Du menar Jesus tillfälliga förbindelse med Maria Magdalena då hon blev med barn. Det hade ju kunnat bli en lycklig familjehistoria. Dessutom skulle religionerna kunnat utvecklat sig utan ett centralt motiv vars innehåll handlar om ångest, misshandel och en fruktansvärt plågsam död.

Ja, och bli som seloterna med att protestera mot alla skattepålagor. Judas Galiléern manade till motstånd mot den romerska skattskrivningen. Tänk den kontrafaktiska utvecklingen att Jesus satts i fängelse några månader och sedan utvisats till Galileen. Det skulle tagit udden av legenderna och förvandlat berättelsen till något vardagligt då Rom härskade i Palestina.

Det banala våldet?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 okt 2021 15:17

Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Ja, och bli som seloterna med att protestera mot alla skattepålagor. Judas Galiléern manade till motstånd mot den romerska skattskrivningen. Tänk den kontrafaktiska utvecklingen att Jesus satts i fängelse några månader och sedan utvisats till Galileen. Det skulle tagit udden av legenderna och förvandlat berättelsen till något vardagligt då Rom härskade i Palestina.

Det banala våldet?

Ofta så, men seloterna menade allvar. Romarna kom efter hand att placera sina egna bilder av gudar i Jerusalems tempel. Det blev för mycket för judarna som revolterade. Som straff rev romarna Herodes tempel och mycket annat förstördes i Jerusalem år 70.

Jerusalem.jpg
Jerusalem.jpg (67.51 KiB) Visad 1187 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 31 okt 2021 21:18

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:
Pilatus skrev:Ja, och bli som seloterna med att protestera mot alla skattepålagor. Judas Galiléern manade till motstånd mot den romerska skattskrivningen. Tänk den kontrafaktiska utvecklingen att Jesus satts i fängelse några månader och sedan utvisats till Galileen. Det skulle tagit udden av legenderna och förvandlat berättelsen till något vardagligt då Rom härskade i Palestina.

Det banala våldet?

Ofta så, men seloterna menade allvar. Romarna kom efter hand att placera sina egna bilder av gudar i Jerusalems tempel. Det blev för mycket för judarna som revolterade. Som straff rev romarna Herodes tempel och mycket annat förstördes i Jerusalem år 70.

Jerusalem.jpg

Och så… Raiders of the Lost Ark
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 okt 2021 22:53

Anders skrev:
Pilatus skrev:Ofta så, men seloterna menade allvar. Romarna kom efter hand att placera sina egna bilder av gudar i Jerusalems tempel. Det blev för mycket för judarna som revolterade. Som straff rev romarna Herodes tempel och mycket annat förstördes i Jerusalem år 70.

Och så… Raiders of the Lost Ark

Det var mycket som fördes bort. Annat förstördes.

Och Kristi gemalinne är Maria Magdalena. Herren älskade henne mer än alla andra lärjungar, och han kysste henne [munnen] många gånger. De andra lärjungarna [...] sade till honom: 'Varför älskar du dem mer än oss alla?' Ref. Filipposevangeliet, från 200-talet
Moderator

xion

Inläggav xion » 03 nov 2021 14:10

"Det var gott det här Gun"
Brukar jag säga till mig själv när jag tyckte att maten smakade bra. (i det här fallet råstekt potatis och en vedspisgrillad köttbit plus matsup (Stewarts Wisky).
Det här är ett citat från filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret" som brukar komma för mig vid såna här tillfällen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 nov 2021 17:39

xion skrev:"Det var gott det här Gun"
Brukar jag säga till mig själv när jag tyckte att maten smakade bra. (i det här fallet råstekt potatis och en vedspisgrillad köttbit plus matsup (Stewarts Wisky).
Det här är ett citat från filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret" som brukar komma för mig vid såna här tillfällen.

Den här lata jäveln som inte tackar då han får kaffe utan säger ”och så lite kaffe”
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 03 nov 2021 18:08

Anders skrev:

Den här lata jäveln som inte tackar då han får kaffe utan säger ”och så lite kaffe”

Det minns jag inte.
Det var morfar som sa det. Jag tro han sa det flera gånger i filmen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 nov 2021 00:16

xion skrev:
Anders skrev:

Det minns jag inte.
Det var morfar som sa det. Jag tro han sa det flera gånger i filmen.

Gubben, ja. Jobbig typ
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 10 nov 2021 06:34

Uppskjutningen av raketens uppskjutning blev uppskjuten
Den sköts upp

Återgå till "Tankar och känslor"