Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 nov 2021 11:58

scirocco skrev:Hetsjakten på de ovaccinerade trappas upp.
Det är enkelt att göra som ordningsmakten påbjuder.
Dessutom finns all vetenskaplig fakta om att vaccin är bäst.
De som underlåter eller vägrar på lösa grunder skall sättas åt.

Vi som är intelligenta och förespråkar samhällets väl är bäst.
Vaccinvägrarna skall sättas i arrest.

Ja, detta var en överdrift, men vad tycker ni?

Man bestämmer själv över sitt liv och får ta konsekvenserna av sina val, oavsett vad saken gäller.

Om man menar att man inte bestämmer över sitt liv, kan det vara skönt att ha andra att skylla på när det skiter sig.
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 15 nov 2021 17:17

Ja. Men jag hör ju tongångarna. Min spaning är att detta är ett ypperligt tillfälle för de duktiga att racka ner på de ej duktiga. Detta utan att behöva anstränga sig nämnvärt. Endast gå och ta emot en spruta. Beträffande massvaccineringen av barn på skoltid tycker jag att gränsen har överskridits. Mass/grupptryck och noll koll. Barnen är ju inte i riskzon men som vid svininfluensan har de chans att få biverkningar. Ytterstfå av de vuxna som fått biverkni gar har fått dem godkända och därmed blir de i te ersatta av denna stat

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 nov 2021 17:18

Människan söker ett statiskt medium. Eller? Guld exempelvis, skulle bli värdelöst om det fanns gott om det... Hur länge varar en förälskelse eller en vänskap?

scirocco

Inläggav scirocco » 15 nov 2021 17:58

Eftersom de flesta är vaccinerade och har släppt på avstånd med mera är det troligen de som spridersmittan mest. Pratet om att införa vaccinpass gör det legitimt att fortsätta trängas och sprida smitta. De ovaccinerade får stå utanför och skämmas.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 15 nov 2021 23:47

Hur funkar det nu med de ovaxade här i landet, då de flesta är det? De kanske får covid. Om de inte dör så har de ett än starkare skydd, och eftersom de flesta som är ute och rör på sig är vaxade, är det så stor risk att det sprider sig bland de vaxinerade? Kanske är br om det är en del som får covid och lite bättre immunförsvar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 01:16

Något på fem miljoner har dött p.g.a covid i världen. En del av dem hade troligen övervikt eller var gamla och sjuka. Det är i alla fall inte så många som dött eller skadats p.g.a krig. Det är inte så många som fängslas eller lider av förföljelse från sitt land.
En del ovaccinerade är inte rädda för smittan. De kan inte smittas eller är immuna. Vet inte vad jag tänker egentligen men med vaccineringen fördröjs flockimmuniteten och det fortsätter flera år.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 09:51

När det gäller covid19 letar antivaxarna upp siffror som tolkade på lämpligt sett bekräftar deras teser och på samma sätt agerar de som är för vaccinering. Det är en härva av information och desinformation, en veritabel djungel av siffror och fakta, åsikter och tyckanden.

Var och en får väl ta ställning och låta andra göra det iutan att demonisera varandra. Ibland gör vi så gott vi kan, ibland inte, och det gäller både enskilda och myndigheter.

Det finns väl ingen redan nu som sitter inne med facit? Många tror de vet och har svaret på alla frågor. Kanske något orakel gör det.

Jag vet inte. Jag har i alla fall låtit vaccinera mig, mest för att kunna hälsa på vår son i Köpenhamn - annars vet jag inte om jag hade gjort det.

Låt oss bejaka eller åtminstone acceptera osäkerheten på detta och andra områden av livet, och att vi inte kan förutsäga allt och att tillvaron är en värld i gråtoner och inte i svartvitt. Det finns säkert någon klarsynt eremit på något berg i Himalaya som kan se genom dimmorna och veta hur allt är beskaffat och vad som kommer att ske men som behåller det för sig själv.
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 10:29

De klarsynta bergseremiternas tid är snart inne, eller vad tror ni :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 11:09

scirocco skrev:De klarsynta bergseremiternas tid är snart inne, eller vad tror ni :D

Den tiden har ingen början och inget slut utan är ständigt pågående, men folk i gemen vänder blicken åt annat håll, där färggranna clowner skuttar omkring i kulörta kläder och gapar i kapp med varandra.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 nov 2021 15:03

Pollen skrev:Jag har funderat på det här ordet influencer.
Det låter mycket bättre än påverkare.
Jag begriper att de inte vill kalla sig påverkare eller bli kallade påverkare.
Ingen vill bli påverkad, eller?
Och att påverka sin omgivning låter inte heller så bra.

Vi blir hellre inspirerade än påverkade.

I princip ja, men de som kallar sig influencers är inte mycket till inspirationskällor. Inte för mej i alla fall. För mig är influencers Zizek, Varoufakis, Jordan Peterson, Åsa Nilsonne, Stefan Einhorn, Kerstin Ekman, Guillou, GW. Att någon kändisunge berättar vad han eller hon har varit med om ute på stan eller på nån resa irriterar mest. Och de borde inte få påverka någon.
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 16:10

Men vissa bloggare får jobb i tv:n. Nej, bloggare är nog nåt annat än inspirerarna. Ja, jag tittar på andra sidor när jag kollar i datorn så jag följer ju ingen.
Jag tänkte reflektera över att vår närmaste rymd redan är nerskrotad. Det gick fort.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 nov 2021 16:29

Så var det dags för den tredje dosen vaccin. Det blev Moderna 0,25 ml. Det stack till ordentligt. Antagligen för den biverkan jag tidigare fick av Pfizer vaccinet. Så nu bad jag få Moderna. Jag tror det var bra, det känns bra.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 nov 2021 19:18

Pilatus skrev:Så var det dags för den tredje dosen vaccin. Det blev Moderna 0,25 ml. Det stack till ordentligt. Antagligen för den biverkan jag tidigare fick av Pfizer vaccinet. Så nu bad jag få Moderna. Jag tror det var bra, det känns bra.

Grogga lite?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 nov 2021 09:26

Pollen skrev:Jag har funderat på det här ordet influencer.
Det låter mycket bättre än påverkare.
Jag begriper att de inte vill kalla sig påverkare eller bli kallade påverkare.
Ingen vill bli påverkad, eller?
Och att påverka sin omgivning låter inte heller så bra.

Vi blir hellre inspirerade än påverkade.

Vad är de som kallar sig influencers annat än reklampelare? De ska ju de allra flesta inspirera till konsumtion. Idag dock "hållbar och koldioxidsäkrad" konsumtion.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 nov 2021 09:27

Jag tänker på den skånska höstens ihållande gråhet och undrar om det är liknande väder i resten av landet.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"