Smisk skrev:rekoj skrev:Jag tror detta ger en ledtråd om medvetandeproblemet, och att det kan sträcka sig ännu längre bort också. Det räcker inte med att hålla två tankar i huvudet samtidigt, det behövs mer än så. Det behövs fler tankar än vad medvetandet har utrymme för. Medvetandet är likt ett fönster där det går att se en del, men inte allt, i alla fall inte samtidigt.
Motsättningen mellan Pilatus materialism (?) och Smisks idealism tror jag kan tjäna som exempel på detta, där båda antagligen skulle få ut mer av att försöka sätta sig in i den andres perspektiv, istället för att bara argumentera för korrektheten i det egna perspektivet. Så här uttrycker Jung den motsättningen:
Jag är inte Idealist.

Skrev lite om det här precis:
viewtopic.php?f=1&t=12320&start=60Jag tror du vet hur jag ser det men jag skulle inte kalla det för idealism.
OK. Det har jag respekt för. Jag skrev tidigare att jag inte tror att jag kan göra dig full rättvisa när jag ska försöka förklara/förstå din ståndpunkt, och det är nog naturligt att det landar i vissa förenklade begrepp då när jag ska försöka. "Idealism" är väl också ett ganska vagt begrepp som får olika betydelser beroende på vem som använder eller tolkar begreppet.
Smisk skrev:Integralfilosofi fungerar som klassificering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Integral_ ... Ken_Wilber)
En viktig sak är att man inte försöker förklara en sak med en annan utan istället förhåller en sak till en annan. Som med en funktion eller ett index där en sak förhålls till en annan i en relation.
Det inre och yttre förhålls till varandra, de förklarar inte varandra.
Matematik och fysik förhålls till varandra, de förklara inte varandra, de beskriver inte varandra, de "fungerar tillsammans på ett specifikt sätt".
Mm..visst känner jag till lite om det. Vi hade tidigare en medlem här på forumet som var mycket inne på Ken Wilber, och förklarade hans teorier. Själv har jag försökt mig på att läsa lite om och av Wilber, men det fäste inte riktigt min uppmärksamhet och intresse. Kanske gör jag något mer försök senare. Och du är välkommen att försöka övertyga oss andra varför vi borde intressera oss för detta. Vad finns det för skäl till att vi borde bry oss menar du? Kan du förklara detta på ett sätt så att vi kan hålla med dig?
Smisk skrev:Har jag svårt att intressera mig för empiriska fakta? Vilka fakta syftar du på? Du kanske har läst någon annan på forumet?
Jag skrev att jag uppfattar dig som en subjektsorienterad tänkare. Det innebär inte att intresset för empirisk fakta saknas, men intresset för det empiriska får då en underordnad betydelse, medan det överordnade intresset riktar sig mot subjektiva faktorn.
Jag har inte samtalat så mycket med dig på det här forumet, så har inte så många exempel att ge från våra samtal. Men till exempel minns jag att vi diskuterade utvecklingen av människans hudfärg, och jag upplevde det som svårt att få dig att intressera dig för empiriskt forskningsmaterial/hårddata om detta som jag postade. Fick intryck av att du bemötte med resonemang på mer abstrakt nivå.
Så har jag ju läst när du diskuterat med Pilatus..att Pilatus ofta framhäver empirisk fakta, om gps-system, fysiska klockor med mer, och för dig verkar allt sådant som helt ointressant, och jag har ofta uppfattat det som att du helt ignorerat det. Jag tror det är många som håller med mig om att det du skriver på det här forumet överlag hamnar på en väldigt abstrakt nivå, och att det sällan är fokus vid empiriska fakta.
Smisk skrev:Jag ser en halmgubbe sticka upp här?

En halmgubbe som liknar dig kanske?

Jag försöker inte att avsiktligt göra någon nidbild av dig. Men i mitt huvud får jag ju försöka skapa en bild av hur jag uppfattar dig. Att det kommer bli ett perfekt porträtt som liknar dig till punkt och pricka kan man väl knappast vänta sig. Så höga tankar om mig själv som skulptör har jag inte.
Men kanske är bilden du har av dig själv inte heller helt korrekt? Kanske du har något att lära dig av om hur du blir uppfattad i andras ögon? Att se sig själv i sann gestalt är knappast det enklaste.