Smisk skrev:rekoj skrev:Det här tycker jag låter mer hoppfullt. Här upprepar du flera gånger att du inte vet...och att förstå att man inte förstår kan nog ofta vara ett första viktigt steg till att börja förstå. Tyvärr är det väl så att jag själv inte är så bra på att förklara vad jag menar med min kritik. Så här skriver Jung om relationen mellan introvert tänkande och fakta:Carl Jung - Psychological Types skrev:External facts are not the aim and origin of this thinking, [---]. It begins in the subject, and returns to the subject, although it may undertake the widest flights into the territory of the real and the actual. Hence, in the statement of new facts, its chief value is indirect, because new views rather than the perception of new facts are its main concern. It formulates questions and creates theories; it opens up prospects and yields insight, but in the presence of facts it exhibits a reserved demeanour. As illustrative examples they have their value, but they must not prevail. Facts are collected as evidence or examples for a theory, but never for their own sake. Should this latter ever occur, it is done only as a compliment to the extraverted style. For this kind of thinking facts are of secondary importance[---]
Det betyder alltså inte att intresset för fakta saknas, men att intresset för fakta är av en mer underordnad betydelse. Och det upplever jag stämmer väl överens med din inställning i många trådar på det här forumet. Medan andra är mer benägna att finna egenvärde i fakta.
Intresset för fakta och mening är vad som driver mig så jag har då en annan uppfattning än dig om mig.
Jag tolkar det som att du då gör en halmdocka och tänker saker om mig som inte stämmer, så uppfattar jag det iaf.
Men tråden handlar inte om mig
Som jag skrev tidigare så är jag inte främmande inför liknelsen med att jag gör en halmdocka, och jag anstränger mig med att få halmdockan väldesignad och att den ska likna dig, men jag är inte så naiv att jag tror jag ska lyckas framställa en kopia av originalet.
Att du drivs av intresse för fakta och mening... Må så vara. Men av dina 1521 inlägg på det här forumet, hur många faktaupplysningar/faktaanspråk/ har du egentligen kommit med? Hur många faktauppgifter går det att hitta i dina inlägg, av typen fakta som går att hitta i lexikon, uppslagsverk osv? (Och följdfrågan, hur många av dessa faktauppgifter presenteras som egenvärden, dvs inte bara underordnade viss subjektiv idé?) Och om man jämför med exempelvis Pilatus? Jag tror att du ligger i lä där, om man ska jämföra på det sättet. Och den användningen av begreppet "fakta" (uppgifter i uppslagsverk osv) tror jag stämmer ganska väl med den allmänna uppfattningen om vad fakta är och står för.