Pilatus skrev:Smisk skrev:För att veta vad kunskap är krävs det att man har en holistiskt relativ tanke.
Jag har lärt mig av Platon att kunskap är sann berättigad tro. Kanske kan det förenklas till "en holistiskt relativ tanke"? Men det verkar inte lika beprövat. Hur prövar man en holistisk relativ tanke?
Jag håller med Platon
Med tillägget att om tron/"kunskapen" innehåller föreställningen att det kunskapen handlar om finns oberoende av kunskapens inre egenskaper så är detta inte sann kunskap.
Jag håller alltså delvis med Kant i avseendet att vi inte har tillgång till "världen som sådan". Däremot håller jag nog inte helt med Kant om att det ENDA vi har tillgång till är "världen för mig". Istället är det enda vi har tillgång till "existensen som holistisk scen".
Med andra ord, enda sättet att existera på är att existera som relativ process. Relationer är nödvändiga för existens och i detta fallet är det relationen mellan det inre/yttre som kan ge oss erfarenhet/kunskap om något sant.
Utgår vi från att vi har tillgång till "världen som sådan" UTAN att innefatta "världen för mig" som en nödvändig komponent är detta inte sann kunskap, det är min poäng.
Du verkar påpeka att "Har någon hävdat att existens är oberoende?".
Det jag syftar på är att det nästan ALLTID är så att man på förhand delar in världen i antingen eller. Den är både och.
Man kan inte räkna bort vattnet från vågorna