Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 06 feb 2022 20:50

Pilatus skrev:Det verkar som att Jesus kunde vara tacksam han slapp möta Augustinus. Det verkar som man är ute på mycket slirigt underlag om man försöker göra vad som är rätt. Och tycker man en kvinna är ljuvlig skulle väl dessa ofelbara religionsfilosofer snart kasta första stenen. #-o

Den ende som förmår efterleva Guds lag är Jesus. Som sagt, lagen är meningslös för oss övriga, då vi ändå inte förmår efterleva den. Vi syndar ändå, speciellt de "rättrogna" som inbillar sig att de efterlever lagen. Det är Jesus poäng. Det finns bara en som är god, säger han. Som konsekvens av arvsynden är vi alla syndare. Därför ska ingen kasta första stenen, eftersom vi är alla syndare. Doktrinen om arvsynden har en helande effekt på samhället, för ingen är rättfärdig och ingen kan vara säker på att bli räddad. Men idag gör de rättrogna hycklarna comeback.

För övrigt var Jesus en våldsverkare. Han var riktigt grym när han drev tusentals grisar över ett stup. Så ska han göra med präktiga och rättrogna svenskar, på Räkenskapens Dag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 06 feb 2022 22:58

Mlw skrev:Den ende som förmår efterleva Guds lag är Jesus.

Njea, han var ju människa och människor är ju vad de är, inte några absoluta väsen. Är det inte mer rimligt att anta att den som är höjd över all slags synd kan knappast vara mänsklig?
Mlw skrev:För övrigt var Jesus en våldsverkare. Han var riktigt grym när han drev tusentals grisar över ett stup. Så ska han göra med präktiga och rättrogna svenskar, på Räkenskapens Dag.

Eller på tempelgården där man kunde växla sina mynt för att få pengar till ett offerdjur. Ingen kan föda upp duvor och andra djur utan ersättning. Kritiken måste gällt prästerskapet som fick del av handeln utan motprestation. En rätt udda historia inpassad för att dra på sig prästerskapets vrede. Prästerna svarade med en konspiration mot Jesus vars resultat gick deras väg.
Moderator

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 07 feb 2022 07:09

Pilatus skrev:
Mlw skrev:Den ende som förmår efterleva Guds lag är Jesus.

Njea, han var ju människa och människor är ju vad de är, inte några absoluta väsen. Är det inte mer rimligt att anta att den som är höjd över all slags synd kan knappast vara mänsklig?

Enligt kristen teologi är "Kristus utan synd". Det faktum att han är syndfri gör att han är 100% mänsklig. Alla andra är defekta, pga. arvsynden. Innan Syndafallet var människan 100% mänsklig. Men idag är vi alla mindre mänskliga än Jesus. Syndfrihet innebär att vara hel. Att vara anfrätt av synd är att sakna helheten, en gång given av Gud.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 07 feb 2022 11:39

Mlw skrev:Enligt kristen teologi är "Kristus utan synd".
Det faktum att han är syndfri gör att han är 100% mänsklig.
Alla andra är defekta, pga. arvsynden.

Menar du att Jesus moder Maria var en syndig människa?
Mlw skrev:Innan Syndafallet var människan 100% mänsklig. Men idag är vi alla mindre mänskliga än Jesus. Syndfrihet innebär att vara hel. Att vara anfrätt av synd är att sakna helheten, en gång given av Gud.

För mig framstår din beskrivning av vad en människa är som något mytiskt väsen, en idealbild från Platons (eller nyplatonisternas) värld. Att verkligheten med denna utgångspunkt är en skuggbild av den verkliga världen. Först så kan jag förstå den kristna bilden av en människa utan logiska självmotsägelser.
Moderator

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 07 feb 2022 18:25

Pilatus skrev:Menar du att Jesus moder Maria var en syndig människa?

Enligt den katolska dogmen Immaculata Conceptio (1854) var också Maria fri från arvsynden. Men den dogmen är ogiltig för protestantismen.

Pilatus skrev:För mig framstår din beskrivning av vad en människa är som något mytiskt väsen, en idealbild från Platons (eller nyplatonisternas) värld. Att verkligheten med denna utgångspunkt är en skuggbild av den verkliga världen. Först så kan jag förstå den kristna bilden av en människa utan logiska självmotsägelser.

Det är riktigt att doktrinen om arvsynden överensstämmer med den platonska idéläran, som innebär att det allmänna begreppet omsluter den individuella mångfalden. Adams efterkommande är delaktiga i hans synd, för Adam är mänsklighetens prototyp. På motsvarande sätt blir vi delaktiga i Kristus försoningsverk. Han är den nya prototypen, "den andre Adam". Jag skriver om det här: Synd - om syndbegreppets innebörd och giltighet i nutiden.

Vi behöver symboler och metaforer för att kunna förstå verkligheten. Det är troligen därför som det platonska tänkandet fortfarande är relevant. Exempelvis, universum är extremt fininställt för att över huvud taget kunna fungera. Så det tycks som om universum skapats av en högre intelligens, den platonske demiurgen. Det är en vettig och värdefull symbol, trots att den är ovetenskaplig. Sabine Hossenfelder (YouTube) menar att fysiker bör ignorera det här problemet, för det överskrider vetenskapen. Hon har troligen rätt.

Den lysande föreläsaren professor Arthur Holmes föreläser om universalier här: A History of Philosophy | 23: Problem of Universals.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 07 feb 2022 18:42

Tack för informativt svar, Mlw.
Moderator

religionsnord
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2022 21:29

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav religionsnord » 04 maj 2022 21:44

Jag tror att Jesus var Gud son och att han kom för att visa Guds hjärta. Alltså för att det skulle bli tydligt vad Guds avsikt med människosläktet är. Han undervisade, helade, befriade, gav mat och sökte upp föraktade och svaga för att upprätta och hjälpa dem.

Det behövdes en så tydlig manifestation därför att många - även kristna - tror att Gud är arga på dem och att han är emot dem Men Jesus visar med sitt liv och sin död att det inte är så.

Han säger till lärjungarna innan han dör
att de inte ska vara oroliga för att ”i min Faders hus finns många rum” och att han ska hämta oss till honom. Så jag tror att det finns ett evigt liv och en himmel och att han vill att vi ska vara där med honom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 04 maj 2022 23:25

religionsnord skrev:Så jag tror att det finns ett evigt liv och en himmel och att han vill att vi ska vara där med honom.

Välkommen till Filosofiforum.
Hur tänker du dig evigheten?
Moderator

religionsnord
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2022 21:29

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav religionsnord » 06 maj 2022 19:11

Tack :)

Jag tänker inte så mycket på evigheten, mer än att jag ska få träffa dem som har dött. Men det kanske jag borde göra. Det ger ju livet ett lite annat perspektiv.

När jag tänker på evigheten tänker jag att det är som här fast utan kiv, sjukdom och död. Jag tänker att jag kommer att bo i ett hus med en fin trädgård, att jag ska sjunga till Gud och resa och se en massa fina platser. Det tar bort en del frustration över vad jag inte hunnit och kanske aldrig hinner här

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 12 maj 2022 15:56

religionsnord skrev:Jag tänker inte så mycket på evigheten, mer än att jag ska få träffa dem som har dött. Men det kanske jag borde göra. Det ger ju livet ett lite annat perspektiv.

Framför allt är evigheten en mycket lång tid. Skall man existera för evigt finns risken för upprepning. Kan man åldras där? Den omgivning man föreställer sig förblir säkert vad den är. Om inte himlens makter ordnar med "omställning till ett hållbart" himmelrike.
religionsnord skrev:När jag tänker på evigheten tänker jag att det är som här fast utan kiv, sjukdom och död. Jag tänker att jag kommer att bo i ett hus med en fin trädgård, att jag ska sjunga till Gud och resa och se en massa fina platser. Det tar bort en del frustration över vad jag inte hunnit och kanske aldrig hinner här

Det är litet lustigt med den ljusa sidan, de frälstas eviga lycksalighet. Jag menar inte att vara lustig, men himlen framstår som lätt absurd då den beskrivs. Skildringarna av helvetet är mer målande och fylld av sensationer. Koleldning, hetta och en atmosfär fylld av rök. Det är förstås en mycket omodern bild från koleldade ångare med flera pannor som skall förse motorerna med het ånga. Och det är en trång plats till skillnad mot himmelrikets svala ensamhet.

the gates of heaven.jpg
the gates of heaven.jpg (24.14 KiB) Visad 3511 gånger
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster