Smisk skrev:rekoj skrev:Smisk skrev:Du verkar argumentera för att matematik inte endast är kvantitativa samband men jag ser inga argument som håller?
Hakka skrev tidigare "Matematiken försöker göra relevant modellering av verkligheten", och det tycker jag är en intressant formulering. Om man accepterar denna beskrivning, tycker jag ordet "relevant" hintar om att det finns också en kvalitativ aspekt hos matematiken. Relevans handlar om kvalitet och inte kvantitet.
Och här kan också påminna om din egen liknelse med relationen mellan karta och terräng. Visst för att kartan inte är terrängen, och det är viktigt att inte blanda ihop karta och terräng, men vad finns det för intresse av en karta som inte motsvarar terrängen? Kanske man rent av skulle kunna gå så långt som att säga att en "karta" som inte efterliknar någon terräng, inte borde kallas för en karta över huvud taget?
Ja, en kartas värde ligger i hur bra den är på att förhålla tänkandet till terrängen. En karta som ÄR terrängen är ingen karta. Kartans skala och val av detaljer är helt avgörande för dess användbarhet. Den behöver motsvara terrängen så att den är användbar.
Vad fysiken gör är väl att den innefattar abstrakta modeller som alltid gäller och som inte innehåller några "extra moment", parsimonious (vad det nu heter på svenska)
https://www.mbaskool.com/business-conce ... nious.htmlNär det inte finns några fenomen som inte kan reduceras till saker vi redan har beskrivit behöver vi inte göra mer, fysiken är reduktionistisk. Eller snarare, den antyder en filosofisk reduktionism utan att förklara den

Det är den Whitehead analyserar i The concept of nature tror jag, jag har inte läst den själv men jag har sett föreläsningar.
Jag menar som sagt att hela vårat inre är "kartlikt", "fiktionslikt", "maya", "meningsbundet" osv, drivet av förhållanden som vida överskrider någon egentlig "verklighet". Precis som en karta inte är verkligheten är vår erfarenhet inte verkligheten.
Konceptet "verklighet" kan analyseras anser jag. Även konceptet natur som implicit syftar på en "oberoende verklighet".
Matematik är en typ av fiktion som förhåller erfarenheter av fysiska fenomen SÅ SOM vi kan erfara dem och så som vi kan skapa en karta inför dem.
Jag tycker att det du skriver låter vettigt, och jag har inget direkt att invända om. Men det går alltid att ifrågasätta begreppsanvändningen på olika sätt. Till exempel om att fysiken innefattar abstrakta modeller, det kan man ju mena stämmer, men kan också låta lite motsägelsefullt begreppsligt - då begreppet fysik vanligtvis associeras till något konkret, vilket är motsats till abstraktion.
Jag sympatiserar med vad som skulle kunna kallas ett wittgensteinianskt perspektiv inom filosofi som nedtonar "teorier", och istället betonar grammatisk skillnad mellan olika sätt att uttrycka sig på.
Ray Monk skrev:The distinction between the two types of proposition [grammatical/logical and material/empirical] lies at the heart of Wittgenstein’s entire philosophy: in his thinking about psychology, mathematics, aesthetics, and even religion, his central criticism of those with whom he disagrees is that they have confused a grammatical proposition with a material one, and have presented as a discovery something that should properly be seen as a grammatical […] innovation.
Thus, in his view, Freud did not discover the unconscious; rather, he introduced terms like “unconscious thoughts” and “unconscious motives” into our grammar of psychological description. […] The question to ask of such innovations is not whether these “newly discovered” entities exist or not, but whether the additions they have made to our vocabulary and the changes they have introduced to our grammar are useful or not.
Istället för att tala om olika teorier med sanningsvärde, går det då att tala om olika narrativ, med olika användbarhet. Jag ser ingen direkt anledning till att ta ställning för- eller emot fysikalism, idealism eller holism exempelvis, utan vad som är mer intressant kan väl då vara att ta ställning till de olika begreppens användbarhet i viss kontext.
Begrepp som "verklighet" och "natur" kan jag hålla med om att det går att analysera djupare. Men det bör göras varsamt.
De flesta problem kan lösas om man tar det "piecemeal", lugnt, metodiskt och steg för steg. Logiska problem exempelvis är enkla och uppenbara för vem som helst när man tar det steg för steg, men kan bli diffust och orsaka förvirring när det blir oöversiktligt. Då är det viktigt att inte krångla till, och att inte dra förhastade slutsatser...vissa begrepp i vårt språk är komplexa och kan lätt orsaka missförstånd.