J R Auk skrev:karlingrid, det känns betryggande att höra, men ni lyser med er frånvaro
Det känns lite svårt att veta om man ska det du säger på allvar eller inte. Du har ju redan angivit premisserna så att det inte går att göra några invändningar. OM det händelsevis finns en eller annan kvinna som för mer övergripande teoretiska resonemang och inte bara har näsan i relationer och vardagsbestyr så är hon per defintion inte kvinnlig. Jaha.
För egen del tycker jag det finns få diskussioner som är så dödfödda och meningslösa som dem om arv och miljö. Det konstruktiva är att utgår från det man kan påverka. Om miljön och strukturerna ser ut på ett sådant vis att de inte ger samma möjligheter för det som är medfött att komma till sin rätt så får man försöka ändra på det man kan ändra på. För att kunna göra det måste man försöka bli medveten om vad som KAN VARA strukturellt och kulturellt betingat, men att fastställa vad som är genetiskt går inte efetrsom vi inte kan ställa oss utanför vår kultur. Om det generellet sett är så att kvinnor är mindre abstrakta i sitt tänkesätt eller inte spelar väl ingen roll? Är det så så är det så. Om det är så att du själv inte bryr dig om kvinnor som inte är så jordiskt konkreta av sig och därför missar de teoretiskt inriktade kvinnorna eller om du tycker att de kvinnor du stöter på som är analytiska på det sätt du efterlyser inte är några riktiga kvinnor spelar väl inte heller någon roll?
Jag kan inte svara för hur du ser på de kvinnliga skribenterna här, tex. Jag kan inte se på mig själv utifrån och säga att mitt sätt att resonera är relationsinriktat och begränsat och att jag inte riktigt når upp till din och dina manliga vänners intellektuella nivå. Det kan tänkas men jag tänker och resonerar som jag tänker och resonerar. Precis som alla andra. Vi har alla våra begränsningar.
Vart vill du komma?