xion skrev:Pilatus skrev:
Jag har en fråga om metafysiken. Producerar man inom metafysiken någon ny kunskap om världen?
Ja, var skulle den annars "produceras"?
Med experimentella och testbara metoder, rymdforskning, geologi, histologi och liknande.
Moderator: Moderatorgruppen
xion skrev:Pilatus skrev:
Jag har en fråga om metafysiken. Producerar man inom metafysiken någon ny kunskap om världen?
Pilatus skrev:xion skrev:Pilatus skrev:
Med experimentella och testbara metoder, rymdforskning, geologi, histologi och liknande.
Illusionen skrev:Du missförstår nog Xion här, då frågan gäller/avser ”inom metafysiken”, vilket kan tolkas som via metafysiken.
Illusionen skrev:Mitt svar på frågan har jag redovisat utförligt i tidigare inlägg.
Min personliga uppfattning är att metafysik (i min tappning/version) är ett sätt att bryta ner våra förnimbara/objektiva atomära begrepp i abstrakta underordnade mer ”detaljerade” komplexa fenomen.
Illusionen skrev:Metafysik är med detta synsätt ett annorlunda sätt att beskriva verkligheten. Den atomära växelverkan-modell jag använder mig av tillför kunskap genom att t ex förklara vad begreppet tid är.
Pilatus skrev:Jag hävdar ju envist tidens existens och att en händelse innebär att en sak börjar existera, omvandlas, åldras och slutligen upphör att existera. Som vi människor. Att processer i naturen kan mätas med lämplig referens, sekunden (klockor). Vilket kan testas.
Illusionen skrev:Pilatus skrev:Jag hävdar ju envist tidens existens och att en händelse innebär att en sak börjar existera, omvandlas, åldras och slutligen upphör att existera. Som vi människor. Att processer i naturen kan mätas med lämplig referens, sekunden (klockor). Vilket kan testas.
Läs gärna: Existerar enstaka atomer?
Inlägg av Illusionen » 21 maj 2022
Pilatus skrev:Illusionen skrev:Pilatus skrev:Jag hävdar ju envist tidens existens och att en händelse innebär att en sak börjar existera, omvandlas, åldras och slutligen upphör att existera. Som vi människor. Att processer i naturen kan mätas med lämplig referens, sekunden (klockor). Vilket kan testas.
Läs gärna: Existerar enstaka atomer?
Inlägg av Illusionen » 21 maj 2022
Jag har argumenterat för alfabetets existens på så sätt att det är tillgängligt för alla som haft möjlighet att gå i skolan. Alfabetets existens kan testas och vi är alla överens om detta som ett faktum. På så sätt existerar även talen, tiden och rummet. Alla är inte överens om tidens existens. Kanske är det något existensvillkor som saknas till detta begrepp.
xion använde uttrycket metafysisk existens. För mig känns det litet obekvämt. I en sådan existens ryms för mycket av sådant som är fria fantasier och annat som är ren fiktion. Vi kan ju vara överens om att enhörningar är imaginära och symboler för renhet och nåd, men för övrigt saknar de existens. Kanske är det bra om man tänker sig metafysik och ontologi som synonymer. I alla fall inom filosofiska diskussioner.
Pilatus skrev:xion skrev:Pilatus skrev:
xion skrev:Pilatus skrev:xion skrev:Ja, var skulle den annars "produceras"?
Jag hade en del nattliga tankar som berör detta;
"Filosofi är ett sätt att söka kunskap.
Men finns kunskapen i tinget, eller i förståelsen för hur tinget är konstruerat och kan användas?
Det är mycket enklare att dela sönder ett pussel än att sätta ihop det.
För det senare krävs förståelse.
Det är mycket enklare att förstå hur en klocka ska användas än att förstå hu den är konstruerad och vad den egentligen visar.
Anders skrev:Hypotes och slutsatsdragning i ett vetenskapligt projekt har rätt mycket av metafysik i sig. Ett eller fler välordnat huvud torde vara den drivande kraften i all vetenskaplig verksamhet. Den vetenskapliga processen är i sig ett metafysiskt projekt, skulle man kunna påstå.
Illusionen skrev:Din argumentering ang existensbegreppet uppfattar jag som centrerad till hur du förnimmer ett objekt, t ex lampan på skrivbordet. Objektet/lampan står där alltså existerar den, men, det är inte hela sanningen/beskrivningen.
Illusionen skrev:Tidigare har jag försökt uppmärksamma er på detta genom att ställa frågan, ”existerar relativt vad ?”.
Illusionen skrev:Det viktiga första steget mot förståelse är att informationen om att lampan ”existerar” ej enbart är beroende av lampans ”struktur” (”objekt-struktur”) utan även av din ”medvetande-struktur”. Tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, syftar m a o på sökandet efter ”medvetande-strukturen”.
Illusionen skrev:När ateisten i sin hybris börjar blanda in evolutionen och slumpen har han en del övrigt att ta hänsyn till.
Pilatus skrev:Anders skrev:Hypotes och slutsatsdragning i ett vetenskapligt projekt har rätt mycket av metafysik i sig. Ett eller fler välordnat huvud torde vara den drivande kraften i all vetenskaplig verksamhet. Den vetenskapliga processen är i sig ett metafysiskt projekt, skulle man kunna påstå.
Jag ser det som att begreppet metafysik ibland förlorar sin mening. Kanske används ordet så? Att göra ett hypotetiskt antagande om världen är ju en metod (hypotetisk deduktiv metod).
Det blir begripligare om vi säger något om att världen existerar även då vi inte är där. Eller om världen som beskrivs med principerna tid, rum, kausalitet, enhet, mångfald etc (åskådningsformerna och förståndskategorierna). Eller om Platon som han föreställde sig världen. En ontologisk beskrivning, att säga något om det varande.
xion skrev:"Existens" är bara ett ord i vårt språk. Ett ord har ingen orubblig betydelse.
xion skrev:Pilatus skrev:Anders skrev:Hypotes och slutsatsdragning i ett vetenskapligt projekt har rätt mycket av metafysik i sig. Ett eller fler välordnat huvud torde vara den drivande kraften i all vetenskaplig verksamhet. Den vetenskapliga processen är i sig ett metafysiskt projekt, skulle man kunna påstå.
Jag ser det som att begreppet metafysik ibland förlorar sin mening. Kanske används ordet så? Att göra ett hypotetiskt antagande om världen är ju en metod (hypotetisk deduktiv metod).
Det blir begripligare om vi säger något om att världen existerar även då vi inte är där. Eller om världen som beskrivs med principerna tid, rum, kausalitet, enhet, mångfald etc (åskådningsformerna och förståndskategorierna). Eller om Platon som han föreställde sig världen. En ontologisk beskrivning, att säga något om det varande.
"Existens" är bara ett ord i vårt språk.
Ett ord har ingen orubblig betydelse. Det är bara ett medel för kommunikation. Ett sätt få personer A och B att förstå vad de menar.
Om vi människor skulle försvinna skulle även ordet förvinna. Ordet existens skulle inte längre finnas och på sätt och vis skulle därmed inget existera eftersom ordet inte längre existerar.
Ditt alfabet t.ex. skulle också upphöra att existera eftersom det hör till metafysiken d.v.s. medvetandet.
Den fysiska världen är det som är "påtagligt" och hör till den s.k. "sinnevärlden" och som kan uppfattas med våra sinnen.
Den metafysiska världen bär vi i vårt medvetande. Allt som finns där hör till "idevärlden" och upphör att existera för oss när vi dör.
Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster