Existerar enstaka atomer?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Vertumnus » 01 jun 2022 18:54

Smisk skrev:
Vertumnus skrev:Varför denna godtyckligt dragna gräns mellan atomer och molekyler? Byt ut atomer mot elementarpartiklar och frågeställningen blir genast mer begriplig.


Nu är det inte jag som dragit den gränsen och det är alltså atomer jag frågar efter inte molekyler eller elementarpartik dessa kan jag redan svaret på.

Frågan är enkel tycker jag :)


Vad jag kan se är det du som ställer och därmed begränsar frågan.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 02 jun 2022 09:02

Vertumnus skrev:
Vad jag kan se är det du som ställer och därmed begränsar frågan.


Vad menar du?

Frågan är definierad så den kan falsifieras, det är en vetenskaplig fråga som har ett verifierbart vetenskapligt svar.

Jag ser ett tydligt beteendemönster i detta forum både jag och Illusionen påpekat tidigare.
Man tillför inget argument i en tråd utan påpeka istället saker utanför kontexten, hänvisar till andra/annat utanför den eller som tycks stödja något och låter dem man för en dialog med få beskriva saker om och om igen utan att faktiskt bry sig om att förstå vad som sägs.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2022 09:30

Smisk skrev:Jag ser ett tydligt beteendemönster i detta forum både jag och Illusionen påpekat tidigare. Man tillför inget argument i en tråd utan påpeka istället saker utanför kontexten, hänvisar till andra/annat utanför den eller som tycks stödja något och låter dem man för en dialog med få beskriva saker om och om igen utan att faktiskt bry sig om att förstå vad som sägs.

Frågan om det existerar enskilda atomer är besvarad. Det existerar atomer som inte är bundna till andra atomer eller molekyler. Fria atomer existerar i ädelgaser och processer i stjärnornas inre om hur atomer bildas förefaller mig som tillräckligt goda.

Så om det inte finns några nya argument föreslår jag att tråden låses.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 02 jun 2022 13:03

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Jag ser ett tydligt beteendemönster i detta forum både jag och Illusionen påpekat tidigare. Man tillför inget argument i en tråd utan påpeka istället saker utanför kontexten, hänvisar till andra/annat utanför den eller som tycks stödja något och låter dem man för en dialog med få beskriva saker om och om igen utan att faktiskt bry sig om att förstå vad som sägs.

Frågan om det existerar enskilda atomer är besvarad. Det existerar atomer som inte är bundna till andra atomer eller molekyler. Fria atomer existerar i ädelgaser och processer i stjärnornas inre om hur atomer bildas förefaller mig som tillräckligt goda.

Så om det inte finns några nya argument föreslår jag att tråden låses.


Varför skall du låsa den? Du verkar angelägen av att driva dina egna värderingar tycker jag ofta istället för att tillåta trådarna att få substans.

Frågan är inte besvarad, vad har du för goda skäl till att säga att enstaka atomer existerar?

Informationen du anger ser jag inte som något belägg, det är påståenden utan belägg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2022 15:23

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Frågan om det existerar enskilda atomer är besvarad. Det existerar atomer som inte är bundna till andra atomer eller molekyler. Fria atomer existerar i ädelgaser och processer i stjärnornas inre om hur atomer bildas förefaller mig som tillräckligt goda.

Så om det inte finns några nya argument föreslår jag att tråden låses.

Varför skall du låsa den?

Det var ett förslag, Smisk. Om tråden känns levande och vital skall den givetvis inte avslutas.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 02 jun 2022 16:54

Pollen skrev:
Belägg?




Precis, det bör räcka med någon länk.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Smisk » 02 jun 2022 17:02

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Frågan om det existerar enskilda atomer är besvarad. Det existerar atomer som inte är bundna till andra atomer eller molekyler. Fria atomer existerar i ädelgaser och processer i stjärnornas inre om hur atomer bildas förefaller mig som tillräckligt goda.

Så om det inte finns några nya argument föreslår jag att tråden låses.

Varför skall du låsa den?

Det var ett förslag, Smisk. Om tråden känns levande och vital skall den givetvis inte avslutas.


Jag vet inget om låsningspolitiken, va mest nyfiken på varför denna skulle låsas, det finns massa andra trådar som inte alls är levande som inte är låsta. "Förslag", jag uppfattar det som en slags härskarteknik från din sida. ;)

Jag hör dina påståenden, jag söker dock belägg, jag har hört att atomer alltid är tillsammans med minst en annan atom annars försvinner dem iväg precis som subatomära partiklar.

Det är en väldigt enkel fråga och svaren varierar som sagt 50/50 i trådarna så jag blev nyfiken.

Att killgissa svar är lite av ett fenomen på forum och så även här och denna tråden är inget undantag ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar enstaka atomer?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2022 00:32

Smisk skrev:Jag hör dina påståenden, jag söker dock belägg, jag har hört att atomer alltid är tillsammans med minst en annan atom annars försvinner de iväg precis som subatomära partiklar.

Jag tror inte jag har sett någon sådan beskrivning. Vissa atomer kan vara relativt neutrala och inte utan energitillskott förena sig till molekyler. Andra atomer är mer reaktiva.

Genom att studera hur kompression påverkar enstaka atomer har forskarna kunnat ta fram en uppsättning​ ekvationer som kan förklara hur förändringar i en egenskap, en atomstorlek, kan översättas och förstås som förändringar i både total energi och elektronegativitet. Martin Rahm
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster