Pollen skrev:Smisk skriver: "Med observera menar jag genom våra 5 sinnen, alltså saker vi kan mäta, väga osv."
Vertumnus skriver: "Jag menar nog att vi även observerar sådant som vi påträffar i vårt inre så som känslor, logik, matematik mm. Att tänka är att gå i dialog med sig själv, vilket innebär att man måste betrakta sina egna tankar. Förutom våra fem yttre sinnen har vi också ett inre öga."
Min läsning är att Smisk menar en sak med observera som man faktiskt kan mena en annan sak med - som Vertumnus ger uttryck för.
Smisks reaktion är att Smisk är missförstådd, inte att Smisk får annat perspektiv på vad observera är.
"Jag är övertygad om att verkligheten innehåller olika typer av fenomen som kräver att vi för att förstå dem tolkas utifrån den ontologiska status de har och inom den kontext de har relativt andra fenomen. Alltså ontologisk och epistemologisk pluralism."
Att du är övertygad är en sak, men varför är du övertygad?
Ontologisk och epistemologisk pluralism?
Jag läser: "Inom Vedanta som jag vidare använde som exempel så är Gud "verklighetens ultimata natur" och som innefattar all existens och där allt som tolkas vara något annat gör så för att vi missuppfattar förhållandet mellan separata sakers ontologiska status och Guds (som är den enda existensen) så kvävs det att man förstår dessa saker för att då förstå hur vida denne Gud existerar eller ej."
"Verklighetens ultimata natur" talar för en ontologisk monism, inte pluralism.
Som vanligt måste jag reservera mig för jag har dålig koll på Smisk lexikon.
Vad vill du komma med detta? Du verkar beskriva saker jag skrivit ganska korrekt. Jag är dock inte Vedantist, du verkar halmdocka detta uppfattar jag det som. Jag har aldrig sagt att jag tänker såhär själv. Detta är ett exempel.
Jag beskriver detta än en gång så får vi se om det missuppfattas åter igen
Enligt Vedanta så är alltså existensen identisk med Brahman.
Medvetandets olika tillstånd av dröm, vaket och "ren medvetenhet" är alla olika former av Brahman.
Analogin de använder är den av Guld och formerna guld kan vara i. Ringar, bestick och bägare av guld är alla guld i olika former.
På samma sätt är dröm, vaket och "ren medvetenhet" (Turiya) olika former av en och samma existens.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turiya"ren medvetenhet" har egenskaperna Sat-chit-ananda, existens-medvetenhet-bliss.
https://en.wikipedia.org/wiki/SatcitanandaFörhållandet mellan medvetenheten som "ren medvetenhet" och existensens natur är alltså identisk, de är samma sak.
För att veta något om en dröm gör vi så i drömmen, för att veta något om det vakna tillstånd och världen det är i gör vi så i det, och för att veta något om Brahman gör vi det i "ren medvetenhet".
Med andra ord, för att veta att ett guldmynt är guld behöver vi känna till substansen och se föremålet som en form av den. (detta är en anlogi, missförstå den inte, använd den för att få förståelse).
Lycka till med att förstå detta, men det är det jag talar om och ingenting annat.
Jag argumenterar för att om vi skall kunna säga något om Gud måste vi definiera gud och metoderna för att avgöra om Gud finns.
Här ett alltså ett perspektiv på det och jag ser inga logiska problem med det.
Det finns ett gäng saker man sedan kan göra endast med dessa saker men man måste först förstå dem?