Slå ihop flera forum?

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Jak
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2022 02:32

Slå ihop flera forum?

Inläggav Jak » 08 okt 2022 02:34

Hej.
Jag skrev igår på friaordet om att admin där skulle köpa upp småforum och slå ihop det till ett stort då blir det fler medlemmar. Var det en dålig ide?
https://friaordet.org/threads/koep-upp- ... orum.1202/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav David H » 08 okt 2022 13:48

Grundprincipen om att slå ihop olika mindre forum låter som ganska intressant idé tycker jag. Men jag är tveksam till att slå ihop forum med olika teman. Det här är ett filosofiforum med filosofitema, och jag tror inte det finns något annat motsvarande filosofiforum på svenska på nätet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav xion » 09 okt 2022 06:43

Jak skrev:Hej.
Jag skrev igår på friaordet om att admin där skulle köpa upp småforum och slå ihop det till ett stort då blir det fler medlemmar. Var det en dålig ide?
https://friaordet.org/threads/koep-upp- ... orum.1202/


En extremt dålig ide.
Filosofiforum är ett konstnärligt uttryck.
Det måste får leva vidare som Johan har skapat det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2022 14:47

xion skrev:
Jak skrev:Hej.
Jag skrev igår på friaordet om att admin där skulle köpa upp småforum och slå ihop det till ett stort då blir det fler medlemmar. Var det en dålig ide?
https://friaordet.org/threads/koep-upp- ... orum.1202/

En extremt dålig ide.
Det måste får leva vidare som Johan har skapat det.

Friaordet.org spänner över många ämnen, kanske något för en polyhistor?
Filosofiforum är bra med sin inriktning på filosofi-frågor och behöver inte slås samman med något annat forum.
Filosofiforum skulle kunna hållas uppdaterat och (försiktigt) utvecklas vidare. Men inte diversifieras.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav David H » 09 okt 2022 15:20

Förut fanns det två filosofiforum på svenska på nätet, dels detta forum, och dels ett forum som hette Cogito. Cogito uppfattades väl av flera som lite mer stereotypiskt filosofi-nördigt, medan filosofiforum uppfattades av vissa som mer ytligt och socialt forum. Själv uppskattade jag då filosofiforum bättre, inte för att jag mer gillar det ytliga, utan för att min uppfattning är att filosofi är något mer brett, som spänner långt utanför den mer snäva akademiska filosofins ramar.
Om någon hopslagning borde skett kanske det vore mellan dessa två forum. Nu har däremot Cogito redan lagt ner, så den frågan är inte längre aktuell.

Annars är kanske det närmaste forumet vetenskap och folkbildnings-forum (vof), som också är ett kunskapsinriktat forum. Men vof driver ju en specifik agenda, som propagerar för en slags reduktionism och rationalism (lånar Mlw:s uttryck), och jag tror inte det skulle göra detta forum gott att anpassa sig efter sådana ramar. En snabb titt på friaordet.org gav mig intrycket att det forumet mer liknar flashback, och underforumet för filosofi där har inget inlägg postat på över ett halvår.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Jak
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2022 02:32

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav Jak » 16 okt 2022 18:27

rekoj skrev:Grundprincipen om att slå ihop olika mindre forum låter som ganska intressant idé tycker jag. Men jag är tveksam till att slå ihop forum med olika teman. Det här är ett filosofiforum med filosofitema, och jag tror inte det finns något annat motsvarande filosofiforum på svenska på nätet.


Finns annat också på filosofiforumet än bara filosofi.

Jak
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2022 02:32

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav Jak » 16 okt 2022 18:31

rekoj skrev:Förut fanns det två filosofiforum på svenska på nätet, dels detta forum, och dels ett forum som hette Cogito. Cogito uppfattades väl av flera som lite mer stereotypiskt filosofi-nördigt, medan filosofiforum uppfattades av vissa som mer ytligt och socialt forum. Själv uppskattade jag då filosofiforum bättre, inte för att jag mer gillar det ytliga, utan för att min uppfattning är att filosofi är något mer brett, som spänner långt utanför den mer snäva akademiska filosofins ramar.
Om någon hopslagning borde skett kanske det vore mellan dessa två forum. Nu har däremot Cogito redan lagt ner, så den frågan är inte längre aktuell.

Annars är kanske det närmaste forumet vetenskap och folkbildnings-forum (vof), som också är ett kunskapsinriktat forum. Men vof driver ju en specifik agenda, som propagerar för en slags reduktionism och rationalism (lånar Mlw:s uttryck), och jag tror inte det skulle göra detta forum gott att anpassa sig efter sådana ramar. En snabb titt på friaordet.org gav mig intrycket att det forumet mer liknar flashback, och underforumet för filosofi där har inget inlägg postat på över ett halvår.


På vof går det inte ens att registrera konto. Tänkte fråga samma fråga där. Visst är det bra med nischade forum, men det var bra för många år sen innan Facebook tog över alla forum. Hur många aktiva medlemmar har filosofiforumet? Samma sak med Friaordet, inte så många aktiva. Min tanke var att om admin på Friaordet ville köpa upp små forum och om admins eller ägarna av små forumen ville sälja sina forum och slå ihop det till ett enda stort forum som gör det möjligt till ett större forum med fler medlemmar. Sen får så klart den som bara är intresserad av filosofi diskutera det men kanske gör ett inlägg inom bilar. Det var en tanke bara.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Slå ihop flera forum?

Inläggav Anders » 04 feb 2023 09:11

Moderatorerna har lite att plocka bort… ursäkta trådkapningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Feedback"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster