Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 nov 2022 09:21

Smisk skrev:Fin dikt :)


Tack!
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 18 nov 2022 15:52

Den som inte kan förklara någonting på ett förståeligt sätt förstår det inte själv.

Genom att försöka förstå sina medmänniskor så inser man att människan samtidigt är både en idiot och ett geni.
Vi visar alla prov på båda egenskaperna under livets skiften.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 nov 2022 14:25

xion skrev:Den som inte kan förklara någonting på ett förståeligt sätt förstår det inte själv.

Genom att försöka förstå sina medmänniskor så inser man att människan samtidigt är både en idiot och ett geni.
Vi visar alla prov på båda egenskaperna under livets skiften.


... och simultant...
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 26 nov 2022 07:58

Tittade lite på en film om IS-barnen i Mosul.
Krig smittar. Det är precis som en sjukdom.
Fred smittar inte. Det måste byggas upp sten för sten.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2022 03:03

Vore bra om folk här kan meddela sej mer kortfattat. Massa text är inte så kul att läsa.
Det är viktigt att koka ner texten, några här som är bra på detta Pilatus, Vertumnus, ibland Algotezza. Dessa är bra på att sila ner texten till kraftfulla meningar, vill speciellt lyfta upp Vertumnus som alltid har väl genomtänkta åsikter, noga övervägda. Fåordig är han även men det visar att tänker innan han skriver.
Krävs inte så mycket text för att komma med sitt budskap.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 28 nov 2022 10:16

hakkapeliitta skrev:Vore bra om folk här kan meddela sej mer kortfattat. Massa text är inte så kul att läsa.
Det är viktigt att koka ner texten, några här som är bra på detta Pilatus, Vertumnus, ibland Algotezza. Dessa är bra på att sila ner texten till kraftfulla meningar, vill speciellt lyfta upp Vertumnus som alltid har väl genomtänkta åsikter, noga övervägda. Fåordig är han även men det visar att tänker innan han skriver.
Krävs inte så mycket text för att komma med sitt budskap.


Håller med. =D>
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 28 nov 2022 12:57

Lite olika tycker jag. Alltför långa inlägg kan vara jobbiga, men ibland är det intressant att läsa en längre utläggning. Genrellt dock, de längre inläggen kunde nog ofta kortas av. Tar med mig den, som en av de skrivglada.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 28 nov 2022 20:27

Det viktigaste för mig är att lyckas förmedla vad jag vill säga. Ju kortare jag kan skriva för att förmedla detta, desto bättre, men längden har sekundär betydelse. Själv tycker jag det är svårt att förmedla vad jag vill säga både i korta meddelanden och långa meddelanden.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2022 22:14

Vi är väl olika.
Själv är jag förtjust i korta kärnfulla kommentarer där man komprimerar någon visdom på en enkel rad.
Sådan rad sätter igång tankeverksamheten. Enkel rad med sprängfull med information.
Som t.ex. Marx' atomär definition har funderat detta länge och väl och blir nog inte klar under min livstid.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 28 nov 2022 22:24

hakkapeliitta skrev:Vi är väl olika.
Själv är jag förtjust i korta kärnfulla kommentarer där man komprimerar någon visdom på en enkel rad.
Sådan rad sätter igång tankeverksamheten. Enkel rad med sprängfull med information.


"jag kan ha fel", är exempel på en sådan kärnfull kommentar tycker jag. Men sen finns det alltid en massa som kan skrivas och vidareutvecklas om den kommentaren, och då kan det spinna iväg...

Häromdagen skrev jag ett mail till en person. Nog det längsta email jag nånsin skrivit. Jag kunde liksom inte få nog. Jag bara skrev och skrev och skrev och skrev. Blev det bra? Jag vet inte..men jag tror det. Jag tror det blev ganska bra, känslan säger mig det. Får se om hon dyker upp här på filosofiforumet och skäller ut mig för det långa mailet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2022 04:48

rekoj skrev:"jag kan ha fel", är exempel på en sådan kärnfull kommentar tycker jag.

Am I right or am I right,
P G Wodehouse.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 nov 2022 09:12

Pollen skrev:Max 280 tecken?


Jag har inga problem att läsa längre texter i pappersform. Däremot tar det emot att läsa längre texter på skärm. Jag är väl en dinosaur från förra årtusendet. Problemet med långa texter här är att man nog inte gör dem rättvisa, om man inte orkar ta sig igenom dem eller läser dem slarvigt. Men det är ju också så att en del skribenter behöver bli mer mångordiga för att få fram samma budskap som den fåordige. Främst enligt min erfarenhet som distanslärare i filosofi alltså.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2022 12:53

Algotezza skrev:
Pollen skrev:Max 280 tecken?


Jag har inga problem att läsa längre texter i pappersform. Däremot tar det emot att läsa längre texter på skärm.

Kanske är det så att i bokform kan man pausa och tänka efter. På nätet är det mer forcerat och man tvingas till svara snabbt kanske ibland ogenomtänkt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 30 nov 2022 10:42

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:
Pollen skrev:Max 280 tecken?


Jag har inga problem att läsa längre texter i pappersform. Däremot tar det emot att läsa längre texter på skärm.

Kanske är det så att i bokform kan man pausa och tänka efter. På nätet är det mer forcerat och man tvingas till svara snabbt kanske ibland ogenomtänkt.



På nätet blir vi mer eller mindre åsiktsmaskiner med "eld i röven". :twisted:
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 01 dec 2022 18:38

Jag ser det framför allt som viktigt att hålla igång en levande kommunikation. Att läsa, lyssna, reagera och interagera. Att föra dialog. Kanske kan det då bli kontraproduktivt med långa inlägg? Att det blir mer monolog än dialog? Kanske, kanske, men jag tänker inte att det behöver bli det. Även längre inlägg kan utgöra grund för dialog, och spela roll i en dialog, tänker jag. Pierre Bourdieu argumenterade för att viss kunskapsproduktion kräver tid och längre utläggningar. Han vägrade ställa upp på något evenemang om han inte fick minst 30 minuter till sitt förfogande att tala oavbrutet, fick jag berättat för mig. Kanske behövde han 30 minuter för att få någon att förstå varför han behövde dessa 30 minuter...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster