vad är instinkt och vad är inlärning

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav xion » 26 nov 2022 09:56

Jag läser just nu om serien Grottbjörnens folk om människans tidiga historia.
Författarens tes är att Neanderthalmänniskorna hade nedärvda minnen som gick i arv vilket skiljde dem från vår människotyp.
Det här tror jag inte på. Människor är grupplevande djur. Vi har visserligen instinkter med dessa är mer basala. Det mesta lär vi oss av andra medlemmar i gruppen. Vi gör som andra gör. Vår människotyp har ett mycket välutvecklat språk som möjliggör att vi kan lära oss via språket, inte bara genom att ta efter det som andra gör. Våra minnen är gruppens gemensamma egendom och kan föras vidare via språket. Genom vårt överlägsna språk hade vi en fördel gentemot Neanderthalarna. Detta vet jag inte ifall det är vetenskapligt klarlagt.

Vi kanske bara var elakare och mer hänsynslösa och mer krigiska. (mer invasiva?)

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav David H » 26 nov 2022 11:40

xion skrev:Jag läser just nu om serien Grottbjörnens folk om människans tidiga historia.
Författarens tes är att Neanderthalmänniskorna hade nedärvda minnen som gick i arv vilket skiljde dem från vår människotyp.
Det här tror jag inte på. Människor är grupplevande djur. Vi har visserligen instinkter med dessa är mer basala. Det mesta lär vi oss av andra medlemmar i gruppen. Vi gör som andra gör. Vår människotyp har ett mycket välutvecklat språk som möjliggör att vi kan lära oss via språket, inte bara genom att ta efter det som andra gör. Våra minnen är gruppens gemensamma egendom och kan föras vidare via språket. Genom vårt överlägsna språk hade vi en fördel gentemot Neanderthalarna. Detta vet jag inte ifall det är vetenskapligt klarlagt.

Vi kanske bara var elakare och mer hänsynslösa och mer krigiska. (mer invasiva?)


"nedärvt minne" - ett annat begrepp för instinkt?
Nog har både neandertalare och vi sapiens nedärvda minnen, samt förmågan att lära sig nytt under livets gång. Men det som skiljer sapiens är då kanske en större och bredare inlärningsförmåga? Om det var så att sapiens levde mer i grupp än neandertalare kanske det också kan vara en förklaring till mer utvecklat språk. Ofta är det ju så att yttre omständigheter driver fram ändrat beteende, och det behöver inte förklaras biologiskt/genetiskt. Till exempel har jag läst att många nya uppfinningar kom i samband med världskrigen. När nöden kräver det kan vi bli mer kreativa.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav hakkapeliitta » 28 nov 2022 02:20

rekoj skrev:
xion skrev:Jag läser just nu om serien Grottbjörnens folk om människans tidiga historia.
Författarens tes är att Neanderthalmänniskorna hade nedärvda minnen som gick i arv vilket skiljde dem från vår människotyp.
Det här tror jag inte på. Människor är grupplevande djur. Vi har visserligen instinkter med dessa är mer basala. Det mesta lär vi oss av andra medlemmar i gruppen. Vi gör som andra gör. Vår människotyp har ett mycket välutvecklat språk som möjliggör att vi kan lära oss via språket, inte bara genom att ta efter det som andra gör. Våra minnen är gruppens gemensamma egendom och kan föras vidare via språket. Genom vårt överlägsna språk hade vi en fördel gentemot Neanderthalarna. Detta vet jag inte ifall det är vetenskapligt klarlagt.

Vi kanske bara var elakare och mer hänsynslösa och mer krigiska. (mer invasiva?)


"nedärvt minne" - ett annat begrepp för instinkt?
Nog har både neandertalare och vi sapiens nedärvda minnen, samt förmågan att lära sig nytt under livets gång. Men det som skiljer sapiens är då kanske en större och bredare inlärningsförmåga? Om det var så att sapiens levde mer i grupp än neandertalare kanske det också kan vara en förklaring till mer utvecklat språk. Ofta är det ju så att yttre omständigheter driver fram ändrat beteende, och det behöver inte förklaras biologiskt/genetiskt. Till exempel har jag läst att många nya uppfinningar kom i samband med världskrigen. När nöden kräver det kan vi bli mer kreativa.

Nedärvt minne existerar inte.
Hos varje människa är närminnet som ramminnet (arbetsminnet) i datorn, när den stängs av försvinner allt.
Nedärvt minne förstår jag inte vad det skulle vara. Tror inte vi genetiskt ärver något minne från våra föräldrar om vi pratar om individuella minnen.
Min far var frontsoldat under andra världskriget. Han berättade aldrig någonting om detta. Vete fan om jag på något mysko sätt ärvde någonting av detta.

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav antor » 29 nov 2022 18:43

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:
xion skrev:Jag läser just nu om serien Grottbjörnens folk om människans tidiga historia.
Författarens tes är att Neanderthalmänniskorna hade nedärvda minnen som gick i arv vilket skiljde dem från vår människotyp.
Det här tror jag inte på. Människor är grupplevande djur. Vi har visserligen instinkter med dessa är mer basala. Det mesta lär vi oss av andra medlemmar i gruppen. Vi gör som andra gör. Vår människotyp har ett mycket välutvecklat språk som möjliggör att vi kan lära oss via språket, inte bara genom att ta efter det som andra gör. Våra minnen är gruppens gemensamma egendom och kan föras vidare via språket. Genom vårt överlägsna språk hade vi en fördel gentemot Neanderthalarna. Detta vet jag inte ifall det är vetenskapligt klarlagt.

Vi kanske bara var elakare och mer hänsynslösa och mer krigiska. (mer invasiva?)


"nedärvt minne" - ett annat begrepp för instinkt?
Nog har både neandertalare och vi sapiens nedärvda minnen, samt förmågan att lära sig nytt under livets gång. Men det som skiljer sapiens är då kanske en större och bredare inlärningsförmåga? Om det var så att sapiens levde mer i grupp än neandertalare kanske det också kan vara en förklaring till mer utvecklat språk. Ofta är det ju så att yttre omständigheter driver fram ändrat beteende, och det behöver inte förklaras biologiskt/genetiskt. Till exempel har jag läst att många nya uppfinningar kom i samband med världskrigen. När nöden kräver det kan vi bli mer kreativa.

Nedärvt minne existerar inte.
Hos varje människa är närminnet som ramminnet (arbetsminnet) i datorn, när den stängs av försvinner allt.
Nedärvt minne förstår jag inte vad det skulle vara. Tror inte vi genetiskt ärver något minne från våra föräldrar om vi pratar om individuella minnen.
Min far var frontsoldat under andra världskriget. Han berättade aldrig någonting om detta. Vete fan om jag på något mysko sätt ärvde någonting av detta.

Nedärvt minne kan sägas vara instinkt eftersom evolutionen kodar in bra beteenden hos den förra generationen. Men att kalla det minne är missvisande egentligen. Det är instinkt men det som menas här är väl att instikt förbättras evolutionärt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav hakkapeliitta » 30 nov 2022 02:44

antor skrev:[
Nedärvt minne kan sägas vara instinkt eftersom evolutionen kodar in bra beteenden hos den förra generationen. Men att kalla det minne är missvisande egentligen. Det är instinkt men det som menas här är väl att instikt förbättras evolutionärt.

Tveksamt där. Att evolutionen kodar in bra beteende är väldigt tveksamt. Hur kodades Hitler? Min farsa hade kunnat kodas att strida på nazisternas sida vilket han inte gjorde. Vidare hade jag kodats som hitlerjugend, inte heller detta.
Evolutionen kodar inte bra beteende utan snarare anpassat beteende, det som för tillfället är mest lämpligt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav Anders » 30 nov 2022 07:43

De synapskombinationer som har varit fördelaktiga har överlevt. Fast riktigt varför inåtvändhet var en överlevnadsfördel kan jag fundera över nu då jag tänker på det. Hjärnan har i alla fall utvecklat funktionalitet för båda delarna, både hantera nu och lära oss saker. Och vad det gäller inlärning inte bara mjölighet utan också lust.

Att enäggstvillingar men inte tvåäggs tycks tänka samma saker säger nåt om hjärnan.

Vad ett nedärvt minne skulle vara kan någon få förklara.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav antor » 30 nov 2022 15:29

hakkapeliitta skrev:
antor skrev:[
Nedärvt minne kan sägas vara instinkt eftersom evolutionen kodar in bra beteenden hos den förra generationen. Men att kalla det minne är missvisande egentligen. Det är instinkt men det som menas här är väl att instikt förbättras evolutionärt.

Tveksamt där. Att evolutionen kodar in bra beteende är väldigt tveksamt. Hur kodades Hitler? Min farsa hade kunnat kodas att strida på nazisternas sida vilket han inte gjorde. Vidare hade jag kodats som hitlerjugend, inte heller detta.
Evolutionen kodar inte bra beteende utan snarare anpassat beteende, det som för tillfället är mest lämpligt.

"Bra beteende" är subjektivt och det är anpassat beteende jag menar. Bra beteende sett ur ett evolutionärt perspektivt, där dessutom folkmord ska räknas som "bra", dvs att ta bort från genpoolen det som inte gynnar ens egna gener.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav Algotezza » 01 dec 2022 10:01

Vi har väl en djup instinkt att lära oss det vi behöver lära oss. Står instinkt och inlärt i motsättning? Allt handlar väl om att överleva, hålla sig frisk och leva så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt).
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav hakkapeliitta » 01 dec 2022 22:11

Algotezza skrev:Vi har väl en djup instinkt att lära oss det vi behöver lära oss. Står instinkt och inlärt i motsättning? Allt handlar väl om att överleva, hålla sig frisk och leva så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt).

Talar du sanning nu Algot?
Jag har svårt att tro att någon lever i en ständig harmoni.
Säger inte emot men tvivlar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav Algotezza » 02 dec 2022 10:11

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Vi har väl en djup instinkt att lära oss det vi behöver lära oss. Står instinkt och inlärt i motsättning? Allt handlar väl om att överleva, hålla sig frisk och leva så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt).

Talar du sanning nu Algot?
Jag har svårt att tro att någon lever i en ständig harmoni.
Säger inte emot men tvivlar.


Var skriver jag att det jag påstår innebär att leva i ständig harmoni? Att sträva efter att leva behagligt leder sällan till önskat resultat. Tvärtom, vår strävan efter behag leder ofta till motsatsen därför att vi är så korkade, okunniga och ologiska. Bättre att skita i att jaga efter lycka!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav Anders » 02 dec 2022 10:38

Algotezza skrev:Vi har väl en djup instinkt att lära oss det vi behöver lära oss. Står instinkt och inlärt i motsättning? Allt handlar väl om att överleva, hålla sig frisk och leva så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt).

Känner du det verkligen så? Är inte vetgirigheten i sig också vad det handlar om? Möjligen skulle man kunna säga att vetgirigheten i sig tillfredsställer den vetgirigas liv?

Men jag tror jag är övre kvartilen harmonisökare här i landet. Jag springer inte omkring och letar äventyr, utan trivs bra med jobb och hem så länge det inte strular.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: vad är instinkt och vad är inlärning

Inläggav Algotezza » 02 dec 2022 11:28

Anders skrev:
Algotezza skrev:Vi har väl en djup instinkt att lära oss det vi behöver lära oss. Står instinkt och inlärt i motsättning? Allt handlar väl om att överleva, hålla sig frisk och leva så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt).

Känner du det verkligen så? Är inte vetgirigheten i sig också vad det handlar om? Möjligen skulle man kunna säga att vetgirigheten i sig tillfredsställer den vetgirigas liv?

Men jag tror jag är övre kvartilen harmonisökare här i landet. Jag springer inte omkring och letar äventyr, utan trivs bra med jobb och hem så länge det inte strular.


Hm, jag skrev "så behagligt man kan (psykologiskt, socialt, emotionellt, intellektuellt)". Att tillfredsställa sin vetgirighet är väl ett slags emotionellt OCH intellektuellt behag? Varför annars tillfredsställa denna vetgirighet? Tillfredsställa ett behov = något som skänker behag.

Eller?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster