Pollen skrev:Otroligt!
Du fick ett kort och bra svar på frågan om jag anser att det enda som existerar är fysiska fenomen.
Och ett snällt svar! Nämligen detta:
"Du avfärdar alltså medvetandet, känslor, tankar, mening osv som fenomen som inte har någon ontologisk status?"
Nu ska jag vara snäll och säga att min vilja att lyfta kaffekoppen till mina läppar är orsak till att jag lyfter koppen till mina läppar.
Min vilja är inte ett fysiskt objekt, men min vilja är nödvändig för att ge en korrekt förklaring till något som sker i naturen, nämligen att kaffekoppen befinner sig vid mina läppar."
Som vanligt ställer du frågor som du redan har fått svar på.
Vilket betyder att inte inte förstår din fråga och följaktligen inte heller mitt svar.
För att vara (över)tydlig vill jag understryka att jag inte ständigt har en en vilja att lyfta koppar till mina läppar.
Självklart är det så att "min vilja att lyfta koppen" existerar - du tror väl inte att jag ljuger? - eftersom något som inte existerar inte kan orsaka något som existerar.
"Hur existerar den i så fall? (vilken ontologisk status har den)" undrar du. Det har du fått svar på: "min vilja är nödvändig för att ge en korrekt förklaring till något som sker i naturen, nämligen att kaffekoppen befinner sig vid mina läppar."
Otroligt! Igen!
Det här visar att du inte förstår innebörden av "ontologisk status".
När jag åter ställde mig frågande till ditt lexikon och vad du menar med ontologisk status citerar du wiki och skriver hånfullt:
"Det är ett etablerat begrepp så googla på det bara så får du veta mer."
Ja, etablerat begrepp som du inte använder på etablerat vis. Jag undrar fortfarande vad DU menar.
Är det inte dags att vi för resonemanget tillbaka till frågan Finns Gud? till en förnuftig nivå? Jag har ett förslag som jag gärna upprepar:
Om du har ett alternativ till denna enkla formel: "Om Gud och gudar är reella så är de detekterbara, eller nödvändiga för en korrekt förklaring till något som sker eller förekommer i vår vardag." så är den välkommen.
Jag tycker inte om din nedvärderande attityd och avstår från att delta.