Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2023 22:05

hakkapeliitta skrev:Helt klart måste vardagssysslor avbryta alltför stora fantasier. Till skillnad från dej är jag ingen vinsnobb som pimplar årgångsviner utan här är det 5x25 cl Kosken.
Jäklar, fick ett sms från granntjejen, kom hit, vi hann inte prata färdigt i våran supersnabba hiss. Har två liter hembränt.

Vilken lycka! Men ta det försiktigt med promillehalten i blodet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 jan 2023 09:41

hakkapeliitta skrev: Den levererar massa faktiska obegripligheter som utmanar mitt sunda förnuft.
Därför tar jag till flaskan för att lugna nerverna.

Begripligheterna med den är ännu värre. Kommer spendera resten av mitt liv med att försöka att inte tänka på det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 jan 2023 09:48

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Varför pratas det så mycket om Ebba Busch? Har varit så ände sen hon blev partiledare. Om hon vore särskilt slagfärdig, snygg eller ledare för ett stort parti kanske. Enda förklaringen är väl att hon liksom Sahlin inte är ett präktighetsideal och kvinna samtidigt. Tar ut svängarna lite både privat och politiskt. Den som ser den ena av de två som ett helgon och den andra som belsebub kan fethaja att den tillhör en sekt.

Faaast om man skulle göra en reklam för politiken som plankade den där då två hockeyproffs står och sktyter om sina skador, och Salming kommer in i hissen, så skulle väl Ebba och Mona stå i en hiss och googla fram en massa kontroversialiteter om sig själva och sen kommer Gudrun in i hissen… att hon tydligen är polare med Bildt gör bara saken bättre. Definitivt topp 5 på min favvolista över partiledare i min livstid.

Anders, handen på hjärtat nu. Du är bergis sugen på Ebba. Jag har en rätt fantastisk förmåga att tolka folk detta med noll felmarginal.
Går ofta i samma tankar som du men sen griper det freudianska överjaget in, logisk analys, den tunga kristna moralen, även vardagliga problem, glömde byta kalsingar idag, när stänger Systembolaget? 19.00 såg nyss.

D'är missade du. Hon ser bättre ut än Mona, men de enda som var hyfsat snygga var Maria Leissner och framför allt Britta Lejon. Men nu är de gamla kärringar liksom jag är gammal gubbe. De där 15 åren då man ansågs som attraktiv bland kvinnorna var rätt roliga i alla fall. Tror det var håret.
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jan 2023 03:18

Mörkret är i antågande.
Samla tankarna.
Morbror var sinnessjuk med vanföreställningar.
Mina två nära bröder har gått bort i cancer.

Livet är brutalt.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jan 2023 03:32

Jag tror Pentti Saarikoski hade gillat min "dikt"
Korthuggna reflektioner.
Spasmatiska ryck.
Livet handlar ofta om snabba beslut en kvinna, jag är kär. Fan kan inte förklara det men är galen.

xion

Inläggav xion » 04 jan 2023 09:53

När jag tänder i spisen för att få varmt i mitt hus bygger detta på att jag inte låter elden slockna.
Jag måste lägga in mer efter en stund och hålla elden vid liv.
Det är samma sak när man skriver ett inlägg här på forumet.
Om ingen reagerar på det som skrivits uppstår ingen kommunikation.
Inget särskilt med det, Det står fritt för vem som helst att svara eller låta bli.
Inlägget slocknar precis som elden i spisen.
Helt meningslöst var det kanske inte ändå. Någon kanske läste det och hade en viss behållning därav.
Det här är ju ett filosofiforum så den som går in här borde kunna förvänta sig att inläggen ska en motsvarande karaktär.
Därför är det tråkigt när det istället är inlägg efter inlägg med halmslöjd och nedsättande kommentarer.
Det här är ingen rolig läsning för nån. Det för mera tanken till så kallade nät-troll.
Man bör skriva för eventuella läsare och inte för att man har problem med syra/bas balansen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 jan 2023 05:26

xion skrev:När jag tänder i spisen för att få varmt i mitt hus bygger detta på att jag inte låter elden slockna.
Jag måste lägga in mer efter en stund och hålla elden vid liv.
Det är samma sak när man skriver ett inlägg här på forumet.
Om ingen reagerar på det som skrivits uppstår ingen kommunikation.
Inget särskilt med det, Det står fritt för vem som helst att svara eller låta bli.
Inlägget slocknar precis som elden i spisen.
Helt meningslöst var det kanske inte ändå. Någon kanske läste det och hade en viss behållning därav.
Det här är ju ett filosofiforum så den som går in här borde kunna förvänta sig att inläggen ska en motsvarande karaktär.
Därför är det tråkigt när det istället är inlägg efter inlägg med halmslöjd och nedsättande kommentarer.
Det här är ingen rolig läsning för nån. Det för mera tanken till så kallade nät-troll.
Man bör skriva för eventuella läsare och inte för att man har problem med syra/bas balansen.

Sen har man ju sina åsikter och försanthållanden också… blir de hotade har man en tendens att slå bakut. Men kan väl i stort hålla med dig. Texter som inte är menade som debattinlägg blir ofta behagliga att läsa.

Dock väldigt skönt att slippa like-eländet här. Likearnas inverkan på vad som skrivs är helt förödande. Jag kan hålla med dig om att det på forum av den här typen blir lite väl mycket krutrök, men det är ju värre med onlinegrejer där alla bara skriver snälla plattityder för att få dessa hjärtan och tummar…
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 jan 2023 01:02

Jag har så vackra låtar i huvudet.
Blir sentimental när jag hör dem.
Vackra kvinnoröster som gör mej sentimental.
Jag blir så deprimerad.
Har varit med influensa i 8 veckor dödssjuk, önskar slutet orkar fan inte mer.
Brorsan dog för två månader sen. Önskar följa hans väg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jan 2023 06:25

hakkapeliitta skrev:Har varit med influensa i 8 veckor dödssjuk, ...

Be din vårdcentral skriva ut litet antiviral medicin. Det finns flera varianter, din doktor vet. Och den hjälper.

Tamiflu.jpg
Tamiflu.jpg (28.24 KiB) Visad 1741 gånger
Moderator

xion

Inläggav xion » 07 jan 2023 07:28

Långvarig influensa är jävligt jobbigt.
Det känns som man aldrig ska bli frisk.
Det kan bli så när man får den på sommaren. Man har inte tid att vara sjuk så man försöker att inte ta den på allvar.
På vintern går det bättre för då kan man bädda ner sig och hålla sig varm och leva på blåbärs- och nyponsoppa med skorpor.
Då brukar den ge med sig bara man mjukstartar efteråt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 jan 2023 08:32

hakkapeliitta skrev:Har varit med influensa i 8 veckor dödssjuk, önskar slutet orkar fan inte mer.
Brorsan dog för två månader sen. Önskar följa hans väg.

8 veckor? Det låter inte som nån rolig resa. Covid? Brukar få vanliga influensor, Hongkong var den första. Men det brukar vara febern i två veckor och sänkt ett par veckor till. De gröna cirklarna. Men krya!
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 07 jan 2023 12:50

Jag är finsk sisu och klagar inte i onödan.
Gick till VC för första gången för två år sen, fick varningstecken att jag har för högt blodtryck. Visade sej vara 199.
Sköterskan fick panik och slog in mitt personnummer hon VAD, är ju helt tomt! Har du ingen sjukdomshistoria?
Blev akutfall.
Influensan eller vad fan det är jobbig, har inte varit med om liknande. Vanlig influensa går över på 2-3 veckor men inte denna skiten.
Misstänker Covid-liknande eller kanske nåt mer allvarligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jan 2023 16:11

hakkapeliitta skrev:Influensan eller vad fan det är jobbig, har inte varit med om liknande. Vanlig influensa går över på 2-3 veckor men inte denna skiten.
Misstänker Covid-liknande eller kanske nåt mer allvarligt.

Då är min rekommendation att du kontaktar Vårdcentralen. Det håller inte att gå sjuk så många veckor utan någon medicin. Det finns antivirala läkemedel mot influensa. Antagligen svarar de att den typen av medicin skall ges så snart som möjligt efter insjuknandet. Men fråga, det utvecklas hela tiden bättre mediciner som biter på Covid-virus.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jan 2023 09:29

Pollen skrev:Jag har fast elpris som löper tre eller fyra år sen 12 år tillbaka. Jag har usel koll. Vet inte när nästa överenskommelse ska ske.
Det tänker jag på!

Så börjar 2023 för mig!
Ska livet behöva vara så här komplicerat och krasst?

Undras hur stort det s.k. elstödet blir? Ett par hundra medan själva räkningen fördubblas i februari? Vår räkning har fördubblats de senaste tre månaderna.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jan 2023 09:31

Jag har tagit fem covidsprutor och haft någon covidvariant två gånger." Det som inte dödar en stärker en."
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"