Algotezza skrev:Mdvetandet uppstår ur tankeloopar och mentalt idisslande.
Hur uppstår tankar ur materia?
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Mdvetandet uppstår ur tankeloopar och mentalt idisslande.
Pollen skrev:Smisk skrev:Pollen skrev:Pekar meningsfullt på vaddå?
Det pekaren väljer att peka på. All mening med vad vi avser skapas av medvetandet som avser saker, ord är verktyg för att göra så.
Pekaren väljer inte!
Ord har och får betydelser i ett sammanhang, språk.
"värde" betyder ingenting på sanskrit eller ryska eftersom tecknen är helt meningslösa.
Holistiskt ses till sammanhang, inte vad en enstaka pekar på.
Pollen skrev:Smisk skrev:Pollen skrev:Pekaren väljer inte!
Ord har och får betydelser i ett sammanhang, språk.
"värde" betyder ingenting på sanskrit eller ryska eftersom tecknen är helt meningslösa.
Holistiskt ses till sammanhang, inte vad en enstaka pekar på.
Du verkar prata om helt andra saker.
I naturen så uppstår saker genom att processer påverkar olika saker att hända.
Frågan handlar alltså om medvetandets natur och hur det förhåller sig till materia.
Haha, jag gav replik på vad du skrev offtopic!
Synd att du inte bra svar![]()
Saker uppstår inte.
Uppstår att beklagligt ord i sammanhanget. Uppstå för tankarna till nåt mystiskt. Orsakar är ett bättre ord. Saker uppstår inte.
Saker, vad det nu är, är orsakade och de är själva, kan själva vara orsak.
Som du vet har frågan om medvetandets natur i tråden handlat om ifall medvetande är substans, dvs existerar oberoende av nåt annat, eller om medvetande ska ses som resultat av en särskild organisation av materia.
Från en annan utgångångspunkt har medvetande setts som ett förhållningssätt. Alltså att medvetande alltid är medvetande OM nåt. I förlängningen betyder det att den som är i koma inte är medveten alls.
Det enda vi med säkerhet vet om medvetandets förhållande till materia är att liv och medvetande endast finns tillsammans med en alldeles särskild organisation av materia.
Om du tror att frågan har en annan lösning än denna vetenskapliga bör du redovisa den. Den skulle ge tråden nytt liv.
Pollen skrev:Om Medvetandeproblemet är "medvetandets natur och hur det förhåller sig till materia" som Smisk beskriver, behövs en diskussion av vad "natur" betyder i sammanhanget. Kan man tala om motorcykelns natur? Eller Einsteins natur? Eller materias? Vad menar man i så fall med det? Jag tror att inte bara jag tycker att frågorna om motorcyklars, materias och Einstens, eller min, natur är konstiga.
Om natur i sammanhanget betyder ungefär "vad nåt egentligen är" så betyder väl det i fråga om mitt medvetande att jag måste ställa mig utanför det för att kunna förklara vad mitt medvetande egentligen är. Hur skulle det gå till?
Pollen skrev:En annan diskussion rör medvetandets förhållande till materia.
Ja, det här bli ett problem bara när medvetande och materia tillåts tillhöra samma kategori.
Det blir alltså inget problem alls för mig.
För Cartesius blev det ett allvarligt problem.
Har vi inte kommit över det?
Smisk skrev:Pollen skrev:En annan diskussion rör medvetandets förhållande till materia. Ja, det här bli ett problem bara när medvetande och materia tillåts tillhöra samma kategori. Det blir alltså inget problem alls för mig. För Cartesius blev det ett allvarligt problem. Har vi inte kommit över det?
Det är vad medvetandeproblemet handlar om, medvetandets förhållande till materia. En invändning är precis den du gör och som jag skrivit om, att man på förhand har blandat två ontologiska kategorier och utgår ifrån att dem "har med varandra att göra".
Pollen skrev:Ja, det är orimligt att tänka sig att medvetande är nåt annat än resultat av en särskild organisation av materia.Smisk skrev:Det är vad medvetandeproblemet handlar om, medvetandets förhållande till materia.
Pollen skrev:Var har du skrivit om den invändningen? Och vad har du skrivit?Smisk skrev:Det är vad medvetandeproblemet handlar om, medvetandets förhållande till materia.
En invändning är precis den du gör och som jag skrivit om, att man på förhand har blandat två ontologiska kategorier och utgår ifrån att dem "har med varandra att göra".
Å andra sidan är Ryles kritik subtilare än så.
Ordet natur förekommer ofta i dina inlägg.
Inte ens här får jag veta vad ordet natur betyder.
Bara att det kan vara intressant att fråga sig om det det är meningsfullt att tala om motorcyklars natur. Det är det inte!
xion skrev:Medvetandeproblemet tycker jag är som gjort för s.k. godtyckligt tyckande.
Det finns några ord som tillsammans ringar in vad det handlar om.
Först har vi jaget och det vi brukar kalla själ.
Sen har vi upplevelsen som är vårt "fönster" mot omvärlden.
Sen själv medvetandet som förbinder "själen" med upplevelsen.
Sen kanske man borde ta med nervsystemet som är jagets inre kommunikationssystem.
Det är väl ungefär vad vi har att "bolla" med.
xion skrev:Medvetandeproblemet tycker jag är som gjort för s.k. godtyckligt tyckande.
Sen kanske man borde ta med nervsystemet som är jagets inre kommunikationssystem.
Pilatus skrev:xion skrev:Medvetandeproblemet tycker jag är som gjort för s.k. godtyckligt tyckande.
Här passar det bra att använda Ockhams rakkniv. Det är inte tillrådligt att anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
xion skrev:Pilatus skrev:Här passar det bra att använda Ockhams rakkniv. Det är inte tillrådligt att anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Hur gör man observationer om medvetandet?
Pilatus skrev:Här passar det bra att använda Ockhams rakkniv. Det är inte tillrådligt att anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör.
Smisk skrev:Jag kan inte se att varken fysikalism eller idealism är något vi har tillgång till varken via erfarenhet eller tänkandet, varken via empiriskt syntetisk eller analytisk metod. Istället tyder allt på att bägge typer av existenser finns, både olika typer av fysiska och olika typer av mentala.
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster