Vad är - TID??

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3720
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Vad är - TID??

Inläggav * KYREUS * » 29 jun 2006 13:39

Har länge funderat över begreppet - tid. Kyrkan hävdar att i nästa liv existerar ingen tid. Vi vanliga människor säger att tiden går, medans vissa naturfolk i Afrika menar att tiden kommer till oss.

Frågan för dagen: Vad ÄR - VERKLIGEN ÄR - tid? Någon som vet??


wallraff *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 29 jun 2006 18:18

(tråkigt:)är det inte en ytterligare dimension till rummet som materia rör sig i, rent torrt?

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 29 jun 2006 18:29

Att börja med så finns väl reda tråden tid?

Men vad är definasonen Tid?
1 är det, det som gör att vi vet vilken dag, det är,
och att vi kommerihåg ett möte, eller något annat som "vi" har skpat?

2 eller är tid det tinget som vi lever i?
men inte rikit käner till?
och därför kan ta vara på den?

välj detta först så kanse jag kan svara dig


Kyrkan hävdar att i nästa liv existerar ingen tid

om du väljer antinativ 2 så finns väl då inget nästa liv?
och 1 så finns vi, men är dömda av "tiden"
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 29 jun 2006 18:33

Tja, tid kan ju upplevas på många sätt. Pratar du i första hand om kronologisk tid eller psykologisk tid?

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Re: Vad är - TID??

Inläggav Conocimiento » 29 jun 2006 18:54

Kadmos skrev:Frågan för dagen: Vad ÄR - VERKLIGEN ÄR - tid? Någon som vet??


Japp, jag vet.

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

svart till Conocimiento

Inläggav FIG » 29 jun 2006 20:59

Conocimiento:
betäta då?
om du nu vet det gör inte vi(jag)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

daemonion
Inlägg: 66
Blev medlem: 26 sep 2004 19:27

Inläggav daemonion » 30 jun 2006 16:53

Kronologisk tid:

Själv ser jag inte på kronologiska tiden som skild från rörelsen
i det som är.

Vi säger till exempal att vi "mäter tid", vad vi då mäter är återkommande
förändringar i materien, och dessa återkommande förändringar
är allt som kronologisk tid är.

Fast sedan har vi ju också något vi kallar för psykologisk tid,
vilket jag ser på som en slags subjektiv jämförelse mellan
vår uppskattning om hur mycket som ska hända och vad som
faktiskt sker.

Vi har också det en del kallar det tidlösa tillståndet som inträder då
vi slutar jämföra vad som sker med vad vi hade förväntat oss
skulle ske. Det innebär bara att den psykologiska tiden upphört i
medvetandet (den kronologiska finns fortfarande kvar)

Ett exempel på det jämförande jag pratar om:

Många tycker ju att "tiden går så fort", och ju äldre man blir
ju fortare tycks tiden gå. Jag tror detta beror på att man hade
förväntat sig att mer skulle hända i livet än vad som faktiskt
hänt. "När jag blir stor ska jag göra ditt och datt..." Men man
hinner inte med att göra de saker man drömt om och planerat
och då tycker man att tiden går fort. Det är bara fråga om en enkel
jämförelse, en tanke, psykologiska tiden är inget som "passerar"
mellan dessa jämförande tankar.

8)

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 30 jun 2006 20:18

så tycker inte jag,
jag tror att det handlar om mängden intryck.basta.sommarloven är kortare nu för tiden när intet nytt sker...trodde detta var vedertagna fakta f.ö..

daemonion
Inlägg: 66
Blev medlem: 26 sep 2004 19:27

Inläggav daemonion » 30 jun 2006 21:52

Varney:

Håller med dig i att psykologiska tidsuppfattningen baseras på vad vi upplevt (hur mycket eller lite). Jag tror du missförstod lite vad jag menade vilket också förstås beror på att jag inte utvecklade mina tankegångar så mycket. (man skulle ju kunna skriva en hel uppsats om detta enbart)

När ett kronologiskt år passerat har vi en psykologisk uppfattning om hur lång tid som passerat, detta oavsett om vi hade någon föreställning om hur långt ett år är eller inte.

Psykologiska tidsuppfattningen baseras därför på vad vi faktiskt upplevt under en viss kronologisk tidsperiod men sedan när vi ska bedöma hur snabbt detta psykologiska tidsår passerade relativt andra psykologiska tidsår (som vi måste göra för att kunna säga att året gick fort eller långsamt) kommer detta jämförande jag pratar om in i bilden. Hade vi inte haft någon föreställning eller erfarenhet av hur långt ett år *bör vara* skulle vi ju inte kunna säga att just detta år passerade snabbt.

Jag skiljer alltså på subjektiva tidsuppfattningen i sig och subjektiva bedömningen av den tid vi i ett visst fall upplevt relativt vår uppfattning om hur lång den tiden borde vara . Det är därför en minut kan upplevas som lång och ett år upplevas kort. Det beror som sagt på vad man jämför med. Det innebär förstås inte att vi i sinnet upplever den långa minuten vara längre än det korta året, men jämförelsen är nödvändig för att alls kunna uttala oss om den tidsenhet som passerade gick snabbt eller långsamt.

Är du med på vad jag menar?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 jun 2006 22:22

Avatar skrev:Varney:

Psykologiska tidsuppfattningen baseras därför på vad vi faktiskt upplevt under en viss kronologisk tidsperiod men sedan när vi ska bedöma hur snabbt detta psykologiska tidsår passerade relativt andra psykologiska tidsår (som vi måste göra för att kunna säga att året gick fort eller långsamt) kommer detta jämförande jag pratar om in i bilden.

Psykologisk tidsuppfattning, vad är det?
När du har en tid att passa vad väljer du? Din "psykologiska tid"?
Sicket flumsnack.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 30 jun 2006 22:32

Alltså such, det handlar om upplevelsen av tid. Förstår du inte att upplevelsen av tid inte är konstant?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 jun 2006 23:04

Ok, fattar. Men Avatars utläggning var väl pretentiös.
Är väl för mycket rationalist och stirrar för mycket på verkligheten. Detta avhjälps säkert med en holk äkta marocanskt kamelskit. Annars får jag gå till växthuset där brajan står i full blom.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 30 jun 2006 23:15

Haha. Vilken verklighet menar du? Den "objektiva" verkligheten?

Du tjatar förresesten jämt om att jag är "flummare", men utifrån de uttryck du ger, så verkar det ju snarare vara du som flummar på rätt rejält i växthuset.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 jun 2006 23:31

Flummar inte, bolmar.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3720
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till alla!

Inläggav * KYREUS * » 03 jul 2006 17:14

- Är det kanske KLOCKAN, som är svaret på frågan???

enkle *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster