Anders skrev:Läste, eller snarare lyssnade klart på första kapitlet i alla fall. Är det inte mycket ”gener” man är ute efter i alla fall? Ett något annorlunda sätt att se på det medfödda? Har lite svårt för den här bilden av en daimon som nåt externt. Och kanske romantikernas här påstådda hjärta. Att vi kan mäta sånt som The Big Five, ingen psykolog påstår väl att det är hela kontentan av vad vår hjärna producerar, bara att det är något, i någon mening, vetenskapligt mätbart? Och har någon en daimon som är helt tvärt emot den läggning som personen mer tydligt verkar ha?
Som jag ser det handlar det här om olika verklighetsbeskrivningar, och det är delvis upp till en själv att bestämma vilken verklighetsbeskrivning man finner mest användbar, har mest nytta av. Det som kan sägas om vetenskapliga verklighetsbeskrivningar är att de tenderar att bli passiviserande, man försöker ge förklaringar om vad som man sett och vad som hänt. T ex om evolutionen, kan vi säga att det var den bäst anpassade som överlevde, och hitta förklaringar till varför den ena eller andra var bäst anpassad.
Men att sen ta klivet in i framtiden, detta är en mer kreativ process, tänker jag. Vi behöver inte bara följa regler ifrån förr, vi kan också skapa nya och omdefiniera regler. Även fast det alltid varit på ett visst sätt förr, är det ingen garanti för att det måste vara på samma sätt i framtiden.
Som det beskrevs tidigare i den här tråden:
Bing AI om James Hillman skrev:Titta på sitt liv som en berättelse, inte som en samling av fakta och händelser. Vad är temat, syftet och meningen med ens livshistoria? Vad är de återkommande mönstren, utmaningarna och gåvorna som har format ens karaktär? Vad är de viktiga vändpunkterna, valen och ögonblicken som har lett en till där man är nu?
Lyssna på sin inre röst, sin intuition, sin fantasi och sina drömmar. Vad säger de om ens kall, ens potential och ens öde? Vad lockar, inspirerar och entusiasmerar en? Vad är ens passioner, talanger och styrkor? Vad är ens svagheter, rädslor och hinder?
Att lyssna till eller läsa den här boken kanske kan ses som en slags övning i kreativt tänkande. Om man sen vill eller inte vill genomföra denna övning är upp till en själv... Men med tanke på hur situationen i världen ser ut nu, finns det goda skäl till att pröva en del nya tankebanor tänker jag.