Algotezza skrev:
Människor är personer. Jag ser person som ett begrepp vi använder om människor och kanske djur vi har en närmare relation till. Kosmos som helhet har jag svårt att se som en person. Man kan ha en personlig relation till Gud genom sitt inre, vid meditation eller bön, men är tveksam om det gör kosmos eller Gud till en person. Man kan ju föreställa sig att man ber till en person om man vill det. Personer är levande varelser men alla levande varelser har jag svårt att se som personer.
Kanske bättre att föreställa sig Gud som en andlig frekvens man kan komma i harmoni med.
Nu låter jag nog som Pastor Jansson. Begreppet Gud är som en påse, tom och innehållslös tills man fyller den med något. Sitt eget önsketänkande och sin längtan efter något slags trygghet och övergripande plan, kanske, hoppet om någon som håller i trådarna också i vår kaotiska lidande värld och trots allt leder världen mot ljuset.
Att Gud inte är någon vanlig person kan jag hålla med om. Men ska jag likna Gud vid något, liknar jag hellre Gud med en annan människa än en tom och innehållslös påse. En "påse" är väl ett typiskt objekt, som vi varken visar större respekt eller vördnad. Vi kastar t ex vårt skräp i en soppåse, och sedan slänger vi påsen och eldar upp alltihopa. På liknande sätt skulle vi aldrig behandla en levande människa, eftersom vi behandlar levande människor med mer respekt än så.
Om jag jämför Gud vid en annan person, kan jag konstatera att det varken är så att jag helt och hållet bestämmer över andra personen, och inte heller att den andra personen som helt bestämmer över mig. Däremot så kan man konstatera att vi påverkar varandra på olika sätt och att vi har en relation till varandra.
På liknande sätt tänker jag mig Gud. Det är varken så att jag har någon total kontroll eller bestämmanderätt över Gud, och Gud har inte heller någon total kontroll över mig. Om jag inte respekterar Gud kommer jag få lida konsekvenser av det på ett eller annat sätt, oavsett om jag vill det eller inte.
Man kan argumentera för att Gud inte är verklig eller att Gud inte är kännbar, men vill man hårdra sådana resonemang tänker jag att man också skulle kunna argumentera för att inte heller någon annan person är verklig och kännbar. När vi pratar om personer pratar vi ju vanligtvis om sådant som inte går att reducera till bara massa/volym, atomstrukturer (med dess underkategorier i form av protoner, neutroner, strängar etc).