Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen

Re: Finns Gud?

Inläggav Illusionen » 10 feb 2024 09:10

Algotezza skrev:Och denna reglermekanism kan vi kalla Gud?
Men hur i så fall uppkom denna "Gudamekanism"?

Kolla gärna videorna om tid och rum som jag lagt in i avdelningen för Naturverenskap!

För att förstå det jag försöker beskriva krävs att man i möjligaste mån försöker frigöra sig från
våra vardagliga ”verklighetsbaserade begrepp”. Grundorsaken till detta finner du i citat,
”Det är alltså viktigt att förstå att förnimmelsen, inkl vi själva som fysiska individer, beskrivs
med verklighetsbaserade begrepp, vi själva är delaktiga i formandet av
.”
Jag kan givetvis dra fel slutsats, men för mig personligen framstår budskapet i citatet som att
det ur vårt atomära ”verklighetsperspektiv” är omöjligt att förklara Gud med vardagliga begrepp.

Jag har på din inrådan åter tagit del av videorna om tid och rum.
Det som slår mig direkt är att detta är just ett av alla dessa försök att med vardagliga atomära
begrepp, inom rum-tidens ram, försöka förklara något som befinner sig bortom verkligheten och
är omöjligt att nå. Det är enligt min uppfattning på förhand dömt att misslyckas.
Genom att som i mitt fall addera till några principer, G, DRP, MP och DYR vidgas perspektivet.

Som du redan noterat har Eulers formel för mig varit något av en nyckel/dörröppnare.
Eulers formel är ”atomär” till sin form, men (vilket är viktigt) ingår som del i universum.
Du kan se det som att formeln besitter en dold (abstrakt/imaginär) skalfaktordimension
som är kopplad till det jag benämner ”universums dynamik”.
Den "Gudamekanism" du nämner har inte Euler svaret på, men formeln har enligt min
tolkning kapacitet att under vissa förutsättningar visa på överordnade fascinerande samband
där behovet av begreppet TID elimineras.
Det är där i den "tidlösa" rymden du t ex kan finna basen till den aktuella reproduktionen.
Så, i steget därefter,
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Sammanfattat har jag tolkat det du skriver som att vi har en likartad syn på begreppet Gud.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=GBaHPND2QJg

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 feb 2024 12:03

Illusionen skrev:Kan frågan, Vad är liv ?, inte ges ett fullgott svar faller i princip även frågan, Finns Gud ?, varför jag här valt att prioritera frågan Vad är liv ?. Frågan, Finns Gud ? bör m a o ställas i relation till frågan, Vad är liv ?

Det finns ett antal kriterier för vad liv är. Celler, ämnesomsättning, energiomsättning, fortplantning, informationsöverföring, evolution. Så kan den frågan besvaras.

Frågor om liv kopplas ibland samman med skapelsen, dvs genom tesen att liv inte uppkommer spontant; det är något som skapats. Evolutionen får finnas självständigt, men med själva livsprincipen var det speciellt andningen (luften vi andades, pneuma) som filosoferna hänvisade till. Platon såg pneuma som en andlig kraft som förenade själen med kroppen, och som var ansvarig för liv, rörelse och känsla. Pneuma var också ett viktigt begrepp för de antika läkarna, som försökte förklara hur kroppen fungerade och hur sjukdomar uppstod. De första läkarna som funderade på pneuma var Hippokrates och hans efterföljare, som levde på 400- och 300-talen fvt.

Numera finns teorier för hur stora själreplikerande molekyler kan bildas i den miljö som var rådande då jorden svalnat något. Så det finns goda utsikter till att livets uppkomst i framtiden kan förklaras allt bättre.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 feb 2024 12:03

Illusionen skrev:Kan frågan, Vad är liv ?, inte ges ett fullgott svar faller i princip även frågan, Finns Gud ?, varför jag här valt att prioritera frågan Vad är liv ?. Frågan, Finns Gud ? bör m a o ställas i relation till frågan, Vad är liv ?

Det finns ett antal kriterier för vad liv är. Celler, ämnesomsättning, energiomsättning, fortplantning, informationsöverföring, evolution. Så kan den frågan besvaras.

Frågor om liv kopplas ibland samman med skapelsen, dvs genom tesen att liv inte uppkommer spontant; det är något som skapats. Evolutionen får finnas självständigt, men med själva livsprincipen var det speciellt andningen (luften vi andades, pneuma) som filosoferna hänvisade till. Platon såg pneuma som en andlig kraft som förenade själen med kroppen, och som var ansvarig för liv, rörelse och känsla. Pneuma var också ett viktigt begrepp för de antika läkarna, som försökte förklara hur kroppen fungerade och hur sjukdomar uppstod. De första läkarna som funderade på pneuma var Hippokrates och hans efterföljare, som levde på 400- och 300-talen fvt.

Numera finns teorier för hur stora själreplikerande molekyler kan bildas i den miljö som var rådande då jorden svalnat något. Så det finns goda utsikter till att livets uppkomst i framtiden kan förklaras allt bättre.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2024 14:26

Illusionen

Ja, vi kan nog ha likartad syn på Gud och kanske också den gängse kunskapens begränsningar.

Vårt upplevda universum är betingat av vårt ytterst begränsade upplevelsefönster, t.ex. när det gäller hur lite vi kan uppfatta av elektromagnetisk strålning, det s.k. synliga ljuset. Vår hörsel är begränsad, likaså vårt luktsinne. Så bara på basis av detta kan vi konstatera hur begränsad vår bild av världen är i vår vardag. Och våra vardagliga begrepp är en funktion av vårt begränsade upplevelse- eller perceptionsfönster. Vi vet att världen är större än vad detta fönster ger vid handen, och jag ser det du jobbar med som ett försök att nå dit med hjälp av lämpliga former. Den större världen bortom vårt fönster kan vi beskriva i andliga eller religiösa termer men är det nödvändigt? De är de termer vi har till vårt förfogande men man kan också bara kalla det "den större verkligheten bortom vårt perceptionsfönster" utan traditionella religiösa beteckningar..
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 10 feb 2024 15:01

Algotezza skrev:Illusionen

Ja, vi kan nog ha likartad syn på Gud och kanske också den gängse kunskapens begränsningar.

Vårt upplevda universum är betingat av vårt ytterst begränsade upplevelsefönster, t.ex. när det gäller hur lite vi kan uppfatta av elektromagnetisk strålning, det s.k. synliga ljuset. Vår hörsel är begränsad, likaså vårt luktsinne. Så bara på basis av detta kan vi konstatera hur begränsad vår bild av världen är i vår vardag. Och våra vardagliga begrepp är en funktion av vårt begränsade upplevelse- eller perceptionsfönster. Vi vet att världen är större än vad detta fönster ger vid handen, och jag ser det du jobbar med som ett försök att nå dit med hjälp av lämpliga former. Den större världen bortom vårt fönster kan vi beskriva i andliga eller religiösa termer men är det nödvändigt? De är de termer vi har till vårt förfogande men man kan också bara kalla det "den större verkligheten bortom vårt perceptionsfönster" utan traditionella religiösa beteckningar..

Klokt, positivt, trevligt och mycket träffsäkert formulerat och sammanfattat.
Blev för en gångs skull på bra humör, när jag läst ett inlägg. :)

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=asoesQC5YUM

Hubert

Inläggav Hubert » 10 feb 2024 18:47

Vi vet inte allt om liv, sol och måne, ja inte ens om vår egen planet.
Vi har dock evidens för att de existerar.
Evidens för gudars/Guds existens har vi inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2024 19:32

Hubert skrev:Vi vet inte allt om liv, sol och måne, ja inte ens om vår egen planet.

Empiriska väg- och mätbara bevis för existensen av den enhet som motsvaras av den kristna gudsbilden (för det är tydligen den vi skall hålla oss till) lär du få leta efter utan att någonsin finna. Dessutom tror jag att alla bevis för existensen av någon form av gudomlighet, oavsett definition, är strängt personliga. Så det saknas därför anledning att fortsätta fråga om eller ifrågasätta gudsbevis. Jag fortsätter tjabba i denna tråd därför att det roar mig och jag tror jag saknar förmåga att övertyga någon alls på just detta område. Jag lämnar därför med varm hand över till Gud att skänka personliga bevis till dem som saknar och
behöver sådana.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 feb 2024 20:35

Algotezza skrev:Dessutom tror jag att alla bevis för existensen av någon form av gudomlighet, oavsett definition, är strängt personliga. Så det saknas därför anledning att fortsätta fråga om eller ifrågasätta gudsbevis.

Men för vissa finns det en stark personlig övertygelse om existensen av något slags andligt väsen. Om detta verkligen är gudomligt tror jag inte någon kan veta.

De som deltar i den kyrkliga församlingens verksamhet har i alla fall en gemenskap med andra Guds-troende. Och de vet något om den Gud som de kan läsa om i Bibeln och att det är fastlagssöndag i morgon. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2024 22:53

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Dessutom tror jag att alla bevis för existensen av någon form av gudomlighet, oavsett definition, är strängt personliga. Så det saknas därför anledning att fortsätta fråga om eller ifrågasätta gudsbevis.

Men för vissa finns det en stark personlig övertygelse om existensen av något slags andligt väsen. Om detta verkligen är gudomligt tror jag inte någon kan veta.

De som deltar i den kyrkliga församlingens verksamhet har i alla fall en gemenskap med andra Guds-troende. Och de vet något om den Gud som de kan läsa om i Bibeln och att det är fastlagssöndag i morgon. :)

En del troende har tagit över föräldrarnas tro. Andra har "mött Jesus". Alla "upplevelsebevis" och tolkningen av dessa som just bevis är i grunden personliga och subjektiva. Religionen kan ge trygghet och gemenskap och kaffet kan väl också bidra till denna. Genom ritual och bibelläsning stärker man sin tro. Genom kristna tolkningsglasögon på sig ser man Gud verka överallt och ge svar på bön. Det är den traditionella kyrkokristendomen. Jag försökte komma in i frikyrkovarianten av den på 70-talet via pingstvännerna. Jag lade mig på knä för pastorn som skulle förmedla Guds förlåtelse om jag berättade mina mörka synder. Jag tyckte bara han var äcklig så jag lät bli att berätta något. Då blev han sur och sa bara snabbt Du är förlåten. Så jag det blev proggrörelsen och musikfester, anti-schlager-festival och Nationalteatern bl.a. Jag gick med i VPK 79 och gick marxistisk grundkurs men gick ur 89 - och föll muren och Sovjet.

Jag gillar tanken på Gud som en andlig realitet, då enligt Martinus synsätt. En av hans vardagsdefinitoner är att omvärlden är Gud och att vi kan lära oss allt vi behöver veta genom mötet med andra. Var och en vi möter gestaltar en aspekt av Gud och har något viktigt att meddela om vi förmår lyssna.

Jag har dock sällan träffat traditionellt kristna och präster som jag funnit genuint sympatiska. Några få bara. Ateister är ofta roligare och mindre falska.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 12 feb 2024 18:48

Läs tex dagen.se - "Dagen. En tidning på kristen grund"; eller varldenidag.se - "Världen idag är en rikstäckande och obunden nyhetstidning på kristen grund."
Här får vi veta att det existerar en kristen grund att bygga på, en som inte är strängt personlig.

Därför är det viktigt att ge svar på frågan Finns Gud?
Utan svar saknas det sund grund för "kristen grund".

Det finns kristna i USA och Sverige som försöker förminska sekulär lagstiftning genom att hävda personlig, kristen tro. I Sverige har vi sett det i försök att göra det okej för kristna barnmorskor att vägra utföra aborter; andra lobbar för att kreationism ska ingå i NO vid sidan av evolutionsteorin - ett sätt att förminska vetenskap.

Frågeställningen som är viktig, och har varit viktig för alla i alla tider är: Vad är sunda grunden för mina försanthållanden?
Enda svaret är att hålla det för sant/trovärdigt som det finns evidens för, och hålla det för osant/icke-trovärdigt som det saknas evidens för.
Senaste 200 åren av vetenskaplig revolution har lärt oss det. Och gett lysande resultat!

Det finns enskilda och grupper på "kristen grund" som försöker göra samhället till sitt. Alla måste dela kristen grund för att få delta i samhället. Vad som händer med mig då, vet jag inte. Kanske bränner de mig levande, dessa rena på kristen grund?

Algotezza skrev:
Hubert skrev:Vi vet inte allt om liv, sol och måne, ja inte ens om vår egen planet.

Empiriska väg- och mätbara bevis för existensen av den enhet som motsvaras av den kristna gudsbilden (för det är tydligen den vi skall hålla oss till) lär du få leta efter utan att någonsin finna. Dessutom tror jag att alla bevis för existensen av någon form av gudomlighet, oavsett definition, är strängt personliga. Så det saknas därför anledning att fortsätta fråga om eller ifrågasätta gudsbevis. Jag fortsätter tjabba i denna tråd därför att det roar mig och jag tror jag saknar förmåga att övertyga någon alls på just detta område. Jag lämnar därför med varm hand över till Gud att skänka personliga bevis till dem som saknar och
behöver sådana.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 feb 2024 23:02

Hubert skrev:Läs tex dagen.se - "Dagen. En tidning på kristen grund"; eller varldenidag.se - "Världen idag är en rikstäckande och obunden nyhetstidning på kristen grund."
Här får vi veta att det existerar en kristen grund att bygga på, en som inte är strängt personlig.

Det finns kristna i USA och Sverige som försöker förminska sekulär lagstiftning genom att hävda personlig, kristen tro. I Sverige har vi sett det i försök att göra det okej för kristna barnmorskor att vägra utföra aborter; andra lobbar för att kreationism ska ingå i NO vid sidan av evolutionsteorin - ett sätt att förminska vetenskap.

Frågeställningen som är viktig, och har varit viktig för alla i alla tider är: Vad är sunda grunden för mina försanthållanden?
Enda svaret är att hålla det för sant/trovärdigt som det finns evidens för, och hålla det för osant/icke-trovärdigt som det saknas evidens för.
Senaste 200 åren av vetenskaplig revolution har lärt oss det. Och gett lysande resultat!

Det finns enskilda och grupper på "kristen grund" som försöker göra samhället till sitt. Alla måste dela kristen grund för att få delta i samhället. Vad som händer med mig då, vet jag inte. Kanske bränner de mig levande, dessa rena på kristen grund?

Algotezza skrev:

behöver sådana.

De du nämner får stå för sina åsikter och sina handlingar. Eller menar du att alla som anar att världen består av mer än det som är väg- och mätbart genom gängse empiriska metoder, och att det kan finnas dimensioner bortom den fysiska världen, skulle ha ansvar för vad fundamentalistiska kristna håller på med i USA....? Varför drar du annars upp det? Har jag ansvar för det, tycker du?

Det finns ju också en upplevelsedimension när det gäller det andligt-religiösa området som kan fungera som personliga bevis.

Vi lever ännu så länge i ett sekulärt samhälle vilket jag är tacksam för, där ens livsåskådning är en privatsak. Må det förbli på detta sätt, att Sverige är en sekulär stat med både religionsfrihet och frihet från religion i officiella sammanhang. Folk får tro på vad de vill, på UFOs, på en platt jord, på Jesus, på Marx eller lägga all tro åt sidan. Samma frihet vi kräver för egen del ska också andra ha.

Sedan är jag osäker på om det största hotet mot en sekulär stat för Sveriges del kommer från dem som kallar sig kristna.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 14 feb 2024 21:34

Exemplen visar vad som kan hända när evidens av någon anledning avfärdas som sund grund för försanthållanden: kan bli stillsam och personlig kontemplation, eller aggressiv och kollektiv aktivism. Allt i Guds namn.

När det inte finns något rationellt sätt att avgöra vad Gud är eller vilka konsekvenser gudstron måste få för att vara i fas med Gud, så duger vad som helst.
Det visar att tron på gudar/Gud ger vilka godtyckliga resultat som helst. När tron leder till att människor särbehandlas och till och med misshandlas då är gudstro inte en privatsak längre, då är den ett samhällsproblem och då är det futttigt att komma dragande med religionsfrihet.

Varför kristna avfärdar evidens i trosfrågor begriper jag inte.
De resonerar rationellt i frågor kring mat och dryck och hälsa där evidens har viktig roll.

Algotezza skrev:
De du nämner får stå för sina åsikter och sina handlingar. Eller menar du att alla som anar att världen består av mer än det som är väg- och mätbart genom gängse empiriska metoder, och att det kan finnas dimensioner bortom den fysiska världen, skulle ha ansvar för vad fundamentalistiska kristna håller på med i USA....? Varför drar du annars upp det? Har jag ansvar för det, tycker du?

Det finns ju också en upplevelsedimension när det gäller det andligt-religiösa området som kan fungera som personliga bevis.

Vi lever ännu så länge i ett sekulärt samhälle vilket jag är tacksam för, där ens livsåskådning är en privatsak. Må det förbli på detta sätt, att Sverige är en sekulär stat med både religionsfrihet och frihet från religion i officiella sammanhang. Folk får tro på vad de vill, på UFOs, på en platt jord, på Jesus, på Marx eller lägga all tro åt sidan. Samma frihet vi kräver för egen del ska också andra ha.

Sedan är jag osäker på om det största hotet mot en sekulär stat för Sveriges del kommer från dem som kallar sig kristna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 feb 2024 22:38

Hubert skrev:Exemplen visar vad som kan hända när evidens av någon anledning avfärdas som sund grund för försanthållanden: kan bli stillsam och personlig kontemplation, eller aggressiv och kollektiv aktivism. Allt i Guds namn.

När det inte finns något rationellt sätt att avgöra vad Gud är eller vilka konsekvenser gudstron måste få för att vara i fas med Gud, så duger vad som helst.
Det visar att tron på gudar/Gud ger vilka godtyckliga resultat som helst. När tron leder till att människor särbehandlas och till och med misshandlas då är gudstro inte en privatsak längre, då är den ett samhällsproblem och då är det futttigt att komma dragande med religionsfrihet.

De resonerar rationellt i frågor kring mat och dryck och hälsa där evidens har viktig roll.

Algotezza skrev:

Man tror när man saknar bevis. Har man bevis vet man.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 15 feb 2024 10:29

Hubert skrev:Exemplen visar vad som kan hända när evidens av någon anledning avfärdas som sund grund för försanthållanden: kan bli stillsam och personlig kontemplation, eller aggressiv och kollektiv aktivism. Allt i Guds namn.

Thomas av aquino menade att man med förnuftet kan komma fram till att Gud måste finnas.
Här är hans argument:

1: Argumentet från rörelse: Allt som rör sig måste ha något som sätter det i rörelse. Det kan inte finnas en oändlig kedja av rörare, så det måste finnas en första rörare som inte själv är rörd av något annat. Den första röraren är Gud.

2: Argumentet från orsak: Allt som existerar måste ha en orsak till sin existens. Det kan inte finnas en oändlig kedja av orsaker, så det måste finnas en första orsak som inte själv är orsakad av något annat. Den första orsaken är Gud.

3: Argumentet från nödvändighet: Allt som existerar kan antingen vara nödvändigt eller möjligt. Nödvändiga ting existerar alltid, medan möjliga ting kan sluta existera. Om allt var möjligt, skulle det kunna hända att inget existerade. Men något existerar, så det måste finnas något som är nödvändigt och som ger existens åt de möjliga tingen. Det nödvändiga tinget är Gud.

4: Argumentet från grader: Vi kan jämföra tingen i världen och säga att något är mer eller mindre gott, sant, skönt, etc. Men för att kunna göra det, måste vi ha någon standard att utgå från. Det måste finnas något som är fullkomligt gott, sant, skönt, etc. och som är grunden för alla andra grader. Det fullkomliga tinget är Gud.

5: Argumentet från syfte: Vi kan observera att tingen i världen verkar ha ett syfte eller ett mål. De gör inte saker slumpmässigt, utan följer vissa lagar och mönster. Men för att något ska ha ett syfte, måste det finnas någon som har gett det det syftet. Det måste finnas någon som har planerat och ordnat allt i världen. Den planeraren och ordnaren är Gud.

Vad tycker du om dessa?

Jag tycker dem är tveksamma :)

Den första röraren är Gud.

Det behöver inte finnas någon första rörare och den behöver inte vara Gud.

Den första orsaken är Gud.

Det behöver inte finnas någon första orsak och den behöver inte vara Gud.

Det nödvändiga tinget är Gud.

Något nödvändigt behöver inte existera alls och det behöver inte vara Gud.

Det fullkomliga tinget är Gud.

Värde är subjektivt och det är vi som skapar och väljer det vi önskar genom livet. Gud behöver inte vara inblandad och även om det skulle finnas något vi kan föreställa oss som det fullkomliga så behöver det inte vara Gud.

Den planeraren och ordnaren är Gud.

Det måste inte finnas någon som planerat världen och det behöver heller inte vara Gud.

Jag tänker precis som man gör inom Buddhismen och Vedanta att vi inte kan få någon kunskap om någon Gud empiriskt eller logiskt, alltså genom våra 5 sinnen om en "värld där ute" eller genom logiska argument som föreslås här.

Däremot tänker jag att argumenten inte är helt värdelösa. Dem pekar på mysteriet av existensens natur och att vi inte har förmågor att "veta allt om allt". Vi kan inte veta allt om alla typer av saker med våra fakulteter. Vi kan inte veta något om musik med ögonen, om smaker med hörseln eller om mening, värde och moral med våra 5 sinnen. Detta betyder inte att dessa olika fakulteter är värdelösa utan att dem har sina användningsområden vi måste förstå för att kunna använda dem korrekt.

Om vi skall veta något om vad livet på djupet är, vad det är värt att leva, hur vi bör leva, vilka vi är och vad som är meningsfullt så kräver dessa saker olika fakulteter och olika saker av oss.

Dessa argument tycker jag pekar på mysteriet av en djupare natur hos universum och oss själva och relationen mellan dem.
Jag tycker inte att Aquinos argument leder till kunskap om Gud men dem uttrycker detta mysterium och pekar på gränserna för vår kunskap om tillvarons yttersta natur.

Jag kan mycket väl tänka mig att en Gudstro är en uppfattning om tillvarons natur som innefattar mer av hur vi och den fungerar än en som utesluter Gud.

Vi kan inte veta något, precis nada, om mening med våra 5 sinnen eller logik, ändå är det värt att skapa meningsfulla liv.

xion

Inläggav xion » 15 feb 2024 11:21

Smisk skrev:

Vi kan inte veta något, precis nada, om mening med våra 5 sinnen eller logik, ändå är det värt att skapa meningsfulla liv.

Håller inte med.

Vi vet en hel del om meningen med våra fem sinnen,
Vi behöver dem för att kunna orientera oss i världen.
Logiken behöver vi för att förstå sådant som detta forum handlar om.
Det kanske är just det som är meningen?

Återgå till "Religion och andlighet"